NPO met overkoepelende strategie: voortdurend in verbinding

De NPO heeft een overkoepelende strategie vastgesteld met als leidraad: voortdurend in verbinding. Dit blijkt uit de geopenbaarde begroting 2024 van de NPO. Frederieke Leeflang en Paul Doop stellen als Raad van Bestuur van de NPO dat omroepinstellingen en NPO kiezen voor een sterke en relevante publieke omroep, met een betrouwbare en onafhankelijke nieuwsvoorziening. Een publieke omroep die optimaal in verbinding staat met de gehele samenleving.

Aansluiting

Concreet komt het daarbij erop neer dat de NPO wil dat het beter aansluit bij de veranderende samenleving. De NPO vraagt makers om steeds te reflecteren op hun aansluiting op de samenleving in inhoud en toon. Dan gaat het om het vertalen van het begrijpen van wat er leeft in de samenleving. Welke zorgen zijn er, wat is het perspectief, wat zijn de oplossingen? En welke doelgroepen mist de NPO nog? Daarbij wil de NPO dat meer vanuit creatieve en journalistieke vrijheid nog niet geagendeerde thema's en onderwerpen worden geagendeerd.

Meer onderzoek

Ook wil de NPO meer met onderzoek doen. Daarom zal de NPO de eigen impact- en bereikmetingen verbeteren. Naast NMO, werkt de NPO aan een collectief, doelgroepgerichter onderzoek en bestaande onderzoeken worden uitgebreid op online en on demand gebied.

Herkenbaar en vindbaar

Verder wil de NPO beter vindbaar en herkenbaar zijn. NPO Start en NPO Luister moeten alle media-content herbergen van de NPO. Dit zal vanaf 2024 worden geintensiveerd. Uit de NPO-begroting blijkt overigens niet dat NPO Luister – die thans uitsluitend via smartphones en tablets beschikbaar is – ook via andere distributieplatforms zal worden onstsloten (via websites, alsmede toegankelijk via smart-tv's, Apple Carplay/Android Auto, en via hbbtv/NPO Start). 

Omroepinstellingen krijgen de mogelijkheid om volledige afleveringen in eigen omgevingen te kunnen aanbieden, en gaat door met specifiek aanbod via derde-platforms zoals YouTube en Instagram.

Diversiteit en regionaal

In 2024 moet diversiteit, de samenwerking met de regionale publieke omroep en talentontwikkeling prioriteit krijgen. Bij diversiteit is het de bedoeling dat middels een project culturele diversiteit voor 600.000 euro in 2024 wordt gestimuleerd. De bedoeling is dat in 2026 50/50 van de medewerkers man/vrouw is en 15 procent cultureel divers is en 2 procent een beperking heeft. Voor de regionale omroep is het de bedoeling dat er naast de samenwerking met de regionale publeke omroep, ook met de lokale publieke omroepen zal worden samengewerkt.

Verder is er aandacht voor de sociaal veilige werkomgeving (onder meer via het Mediapact Respectvol Samenwerken). Ook is het de bedoeling dat de uitkomsten en aanbevelingen van de Onderzoekscommissie Gedrag en Cultuur Omroepen (OGCO) worden vertaald in concrete acties. Verder wil de NPO meer vaste contracten inzetten door afspraken te maken met omroepinstellingen en vakbonden.

Voor talentontwikkeling heeft de NPO 2,9 miljoen euro gereserveerd vanuit het NPO-fonds en 1,6 miljoen vanuit het Videobudget. 

www.npo.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[DutchMedia Podcast] over r/tv omzetten, verkiezingen en internettarieven

05-09-2025 | 10:37:11
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Verkiezingsprogramma’s: AI, (social) media en NPO

25-08-2025 | 15:50:00
Op 29 oktober 2025 zijn er na nog geen twee jaar opnieuw Tweede Kamerverkiezingen als gevolg van de val van de regering. Inmiddels hebben de meeste politieke partijen hun verkiezingsprogramma’s (in conceptvorm) geopenbaard

NPO Start en Videoland doen mee aan NMO Kijkonderzoek

24-07-2025 | 13:45:00
NPO Start en Videoland doen vanaf de lancering van fase 2 van het NMO Kijkonderzoek mee aan de meting van de streamingdiensten

[DutchMedia Podcast]: over NPO/Ster, WPP Media en streaming

18-07-2025 | 12:26:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

[DutchMedia Podcast] over Meta, Alphabet, Paramount, NMO en VRT

18-07-2025 | 12:26:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.