NPO blijft budgetrecords breken: voor 2025 wordt 983,1 miljoen aan OCW gevraagd

De NPO blijft budgetrecords breken. Voor 2025 vraagt de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) 983,1 miljoen euro aan budget bij het ministerie van OCW. De totale begroting van de NPO bedraagt voor 2025 1,11 miljard euro, 963.000 euro meer dan in 2024. In de Miljoenennota staat 979 miljoen euro voor de NPO (inclusief CoBo en Stichting Omroep Muziek) gereserveerd.

De totale media-uitgaven van de overheid bedragen 1,27 miljard euro, inclusief 191 miljoen voor de regionale publieke omroepen en 172,4 miljoen aan geprognotiseerde STER-inkomsten in 2025.

Meer geld van de overheid voor de NPO

Er wordt ten opzichte van 2024 minder uit de zogeheten mediareserve gehaald (3,5 miljoen versus 19,2 miljoen), waardoor relatief meer vanuit de OCW-begroting wordt verlangd.

Meer distributie- en NPO Plus-inkomsten

De NPO verwacht ook 8 miljoen euro meer aan zogeheten Omroepbrede Middelen (87 miljoen euro). Dit zijn opbrengsten uit (verhoogde) inkomsten vanuit distributeurs en NPO Plus. Eind 2023 telde NPO Plus 770.000 betalende abonnees die in 2023 gezamenlijk 23,26 miljoen euro opbrachten. NPO Plus kost 2,95 euro per maand.

Fors hogere marketingkosten

De NPO laat de gemeenschappelijke marketingkosten met 38,7% stijgen naar 12,2 miljoen euro, en vooral de kosten voor distributie en uitzenden zijn fors gestegen (26,7% naar 53,7 miljoen euro). Ook de post technologie (30,8 miljoen euro) is fors gestegen. Volgens de NPO komt dit door hogere abonneeaantallen bij NPO Plus en extra ambities die nodig zijn om NPO Start/NPO Plus en NPO Luister tot volwaardige content- en streamingdiensten te ontwikkelen.

Video

Hoewel 2025 praktisch gezien een evenementluw jaar is, valt het op dat de bijdrage voor video daalt met 28,6 miljoen euro naar 606,3 miljoen euro, terwijl de NPO-kosten met 23,5 miljoen euro stijgen.

Lineaire tv daalt

In 2025 gaat er 510,7 miljoen euro naar de lineaire tv-zenders, dat is 17,2 miljoen minder dan in 2024, maar 2025 is geen zogeheten superevenementenjaar. Aan sport wordt nog steeds minimaal 97 miljoen euro uitgegeven (in 2024 was dit minimaal 129 miljoen). Opvallend is dat NPO 3 (-11,5 miljoen euro) en NPO Zapp (-7,7 miljoen) minder budget krijgen in 2025. De algemene reserveringen voor video zijn 29 miljoen euro lager (28,5 miljoen euro).

Voor lineaire tv streeft de NPO naar een bereiksondergrens van 60 procent.

On Demand (lees: NPO Start) krijgt 78 miljoen euro aan budget (5,9 miljoen euro meer), en online wordt 13 miljoen euro meer uitgegeven (70 miljoen euro in totaal), terwijl het budget voor de extra kanalen daalt naar 3,6 miljoen euro.

De NPO stelt met deze interne budgetwijzigingen meer ruimte te willen geven aan online en social media om de digitale transitie te versnellen en het aanbod beter te laten aansluiten op het veranderende mediagedrag van het publiek.

Lineaire radio stijgt

Voor de radio gaat er 2,3 miljoen euro meer naar de zes hoofdmerken, tot een totaal van 85,2 miljoen euro. Opvallend is dat NPO Radio 2 844.000 euro minder te besteden heeft (9,7 miljoen euro) en dat er bij NPO 3FM ruim 1 miljoen euro af gaat (6,7 miljoen euro). Ook NPO Radio 5 moet 736.000 euro inleveren (6 miljoen euro), terwijl NPO Radio 1 er juist 4,8 miljoen euro bij krijgt, tot 48,4 miljoen euro. De besparing bij NPO 3FM verwoordt de NPO als een synergie met NPO FunX bij het op maat maken van de nieuwsbulletins.

Van het totale audiobudget (102,9 miljoen euro) gaat 7,9 miljoen euro, oftewel 811.000 euro meer, naar on demand audio (podcasts) en wordt er 6,3 miljoen euro aan online-bestedingen gedaan (800.000 euro minder).

NPO Blend

De NPO wil NPO Blend als definitief audiokanaal voortzetten. Het radiostation heeft formeel nog een experimentele status en zendt sinds 9 november 2023 online en via DAB+ uit. Voor NPO Blend wordt 2 miljoen euro gebudgetteerd in 2025. De radiozender is, in navolging van NPO FunX, gericht op biculturele 35- tot 54-jarigen. De regering is voornemens om per 2027 structureel 100 miljoen euro te bezuinigen op de NPO. In de huidige begroting houdt de NPO daar nog geen rekening mee. NPO FunX (die ook via de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag financiering ontvangt) krijgt van de NPO in 2025 4,4 miljoen euro (511.000 euro meer dan in 2024).

Eerste begroting met Lucien Brouwer

De begroting voor 2025 is de eerste begroting die mede is ondertekend door Lucien Brouwer, die sinds 1 juli 2024 samen met voorzitter Frederieke Leeflang de Raad van Bestuur van de NPO vormt.

www.npo.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[DutchMedia Podcast] met Ruud de Langen over 2025 en 2026

19-12-2025 | 11:23:43
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

[DutchMedia Podcast] met Ton Verlind over Commissariaat, NPO en meer

12-12-2025 | 10:49:53
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

BM: Niels van der Laan en Jeroen Woe Mediapersonen van het Jaar 2025

09-12-2025 | 23:06:00
Niels van der Laan en Jeroen Woe zijn door mediavakblad BM (Broadcast Magazine) uitgeroepen tot Mediapersonen van het Jaar 2025

NPO: Draadstaal, Kassa, Flikken Rotterdam, 3op Reis en Groenteman & Van Roosmalen weg per 2027

25-11-2025 | 17:43:00
De NPO schrapt per 2027 programma’s als Draadstaal, Flikken Rotterdam, Kassa, Groenteman & Van Roosmale, 3opReis, First Dates en andere populaire programma's

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SEA Water positioneert Santa als waterambassadeur

23-12-2025 | 10:55:00
Na jarenlange samenwerking met een wereldwijd frisdrankmerk verruilt Santa Claus zijn vertrouwde rol voor een positie bij SEA Water.

Philips en Prusa lanceren Gen Fix in Praag

22-12-2025 | 15:08:00
Philips heeft samen met Prusa Gen Fix gelanceerd Met het programma leren kinderen en gezinnen praktische reparatievaardigheden via 3D-printen

Rodger Werkhoven: Schadenfreudevrije kerst gewenst, allemaal!

22-12-2025 | 11:54:00
Beeld- en mediatechnoloog Rodger Werkhoven droeg op uitnodiging van OpenAI vanaf ’21 bij aan de ontwikkeling van DALL·E en ’t inbouwen ervan in ChatGPT.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Accountmanager Vtwonen

22-12-2025 | 08:16:00
DPG Media is per direct op zoek naar Accountmanager Vtwonen - Amsterdam

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.