
NPO blijft budgetrecords breken: voor 2025 wordt 983,1 miljoen aan OCW gevraagd
De NPO blijft budgetrecords breken. Voor 2025 vraagt de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) 983,1 miljoen euro aan budget bij het ministerie van OCW. De totale begroting van de NPO bedraagt voor 2025 1,11 miljard euro, 963.000 euro meer dan in 2024. In de Miljoenennota staat 979 miljoen euro voor de NPO (inclusief CoBo en Stichting Omroep Muziek) gereserveerd.
De totale media-uitgaven van de overheid bedragen 1,27 miljard euro, inclusief 191 miljoen voor de regionale publieke omroepen en 172,4 miljoen aan geprognotiseerde STER-inkomsten in 2025.
Meer geld van de overheid voor de NPO
Er wordt ten opzichte van 2024 minder uit de zogeheten mediareserve gehaald (3,5 miljoen versus 19,2 miljoen), waardoor relatief meer vanuit de OCW-begroting wordt verlangd.
Meer distributie- en NPO Plus-inkomsten
De NPO verwacht ook 8 miljoen euro meer aan zogeheten Omroepbrede Middelen (87 miljoen euro). Dit zijn opbrengsten uit (verhoogde) inkomsten vanuit distributeurs en NPO Plus. Eind 2023 telde NPO Plus 770.000 betalende abonnees die in 2023 gezamenlijk 23,26 miljoen euro opbrachten. NPO Plus kost 2,95 euro per maand.
Fors hogere marketingkosten
De NPO laat de gemeenschappelijke marketingkosten met 38,7% stijgen naar 12,2 miljoen euro, en vooral de kosten voor distributie en uitzenden zijn fors gestegen (26,7% naar 53,7 miljoen euro). Ook de post technologie (30,8 miljoen euro) is fors gestegen. Volgens de NPO komt dit door hogere abonneeaantallen bij NPO Plus en extra ambities die nodig zijn om NPO Start/NPO Plus en NPO Luister tot volwaardige content- en streamingdiensten te ontwikkelen.
Video
Hoewel 2025 praktisch gezien een evenementluw jaar is, valt het op dat de bijdrage voor video daalt met 28,6 miljoen euro naar 606,3 miljoen euro, terwijl de NPO-kosten met 23,5 miljoen euro stijgen.
Lineaire tv daalt
In 2025 gaat er 510,7 miljoen euro naar de lineaire tv-zenders, dat is 17,2 miljoen minder dan in 2024, maar 2025 is geen zogeheten superevenementenjaar. Aan sport wordt nog steeds minimaal 97 miljoen euro uitgegeven (in 2024 was dit minimaal 129 miljoen). Opvallend is dat NPO 3 (-11,5 miljoen euro) en NPO Zapp (-7,7 miljoen) minder budget krijgen in 2025. De algemene reserveringen voor video zijn 29 miljoen euro lager (28,5 miljoen euro).
Voor lineaire tv streeft de NPO naar een bereiksondergrens van 60 procent.
On Demand (lees: NPO Start) krijgt 78 miljoen euro aan budget (5,9 miljoen euro meer), en online wordt 13 miljoen euro meer uitgegeven (70 miljoen euro in totaal), terwijl het budget voor de extra kanalen daalt naar 3,6 miljoen euro.
De NPO stelt met deze interne budgetwijzigingen meer ruimte te willen geven aan online en social media om de digitale transitie te versnellen en het aanbod beter te laten aansluiten op het veranderende mediagedrag van het publiek.
Lineaire radio stijgt
Voor de radio gaat er 2,3 miljoen euro meer naar de zes hoofdmerken, tot een totaal van 85,2 miljoen euro. Opvallend is dat NPO Radio 2 844.000 euro minder te besteden heeft (9,7 miljoen euro) en dat er bij NPO 3FM ruim 1 miljoen euro af gaat (6,7 miljoen euro). Ook NPO Radio 5 moet 736.000 euro inleveren (6 miljoen euro), terwijl NPO Radio 1 er juist 4,8 miljoen euro bij krijgt, tot 48,4 miljoen euro. De besparing bij NPO 3FM verwoordt de NPO als een synergie met NPO FunX bij het op maat maken van de nieuwsbulletins.
Van het totale audiobudget (102,9 miljoen euro) gaat 7,9 miljoen euro, oftewel 811.000 euro meer, naar on demand audio (podcasts) en wordt er 6,3 miljoen euro aan online-bestedingen gedaan (800.000 euro minder).
NPO Blend
De NPO wil NPO Blend als definitief audiokanaal voortzetten. Het radiostation heeft formeel nog een experimentele status en zendt sinds 9 november 2023 online en via DAB+ uit. Voor NPO Blend wordt 2 miljoen euro gebudgetteerd in 2025. De radiozender is, in navolging van NPO FunX, gericht op biculturele 35- tot 54-jarigen. De regering is voornemens om per 2027 structureel 100 miljoen euro te bezuinigen op de NPO. In de huidige begroting houdt de NPO daar nog geen rekening mee. NPO FunX (die ook via de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag financiering ontvangt) krijgt van de NPO in 2025 4,4 miljoen euro (511.000 euro meer dan in 2024).
Eerste begroting met Lucien Brouwer
De begroting voor 2025 is de eerste begroting die mede is ondertekend door Lucien Brouwer, die sinds 1 juli 2024 samen met voorzitter Frederieke Leeflang de Raad van Bestuur van de NPO vormt.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[DutchMedia Podcast] over NPO, DPG Media en de ACM
Kamer wil samenwerking NPO, RTL Nederland & Talpa Network
Kamer steunt omroepplannen, debat over rol NTR blijft
[DutchMedia Podcast] de NPO-toekomst en Guido van Nispen
Kamer wil NTR behouden via fusie met NOS
Gepubliceerd door: David de Jong