NOISE ontwikkelt campagne tegen discriminatie voor KNVB

NOISE heeft voor de KNVB een campagne ontwikkeld die omstanders oproept om in actie te komen bij discriminatie in het voetbal. De boodschap Discriminatie = Kansloos wordt verspreid via tv en online kanalen.

De campagne richt zich op mensen die getuige zijn van discriminatie op of rond het voetbalveld. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen tegen discriminatie zijn, maar zelden ingrijpen. Terwijl de invloed van omstanders groot kan zijn.

De campagne maakt onderdeel uit van het actieplan Ons Voetbal Is Van Iedereen, een samenwerking tussen KNVB en Rijksoverheid om racisme en discriminatie in het voetbal aan te pakken. NOISE is verantwoordelijk voor de strategie en de creatieve uitvoering. De film bij de campagne is geregisseerd door Souf Kinani en Ismael ten Heuvel van Pink Rabbit.

Omstanders in beeld

De campagne geeft handelingsperspectieven aan supporters, spelers en andere aanwezigen. Die kunnen bijvoorbeeld de dader aanspreken, melding maken bij de KNVB of de scheidsrechter, of het clubbestuur of een steward inschakelen.

Volgens de campagne maken ook kleine acties al verschil. Via de website van Ons Voetbal Is Van Iedereen krijgen bezoekers praktische tips over hoe zij kunnen reageren als ze discriminatie zien.

Ondersteuning door clubs

Sinds september 2024 ondersteunen ruim vijfhonderd voetbalclubs de campagne. Zij hebben Discriminatie = Kansloos-borden geplaatst op hun sportparken. Zo willen zij omstanders stimuleren om actie te ondernemen en duidelijk maken waar de club voor staat.

 

Susanne Volder: Rotterdam heeft creatief talent genoeg

16-05-2025 | 08:48:01
[Interview] Managing Director van Friends for Brands over maatschappelijke impact met creativiteit tijdens Agency at Night

TBWA, Roorda, Dentsu, Joe Public winnen Goud bij Esprix 2025

16-05-2025 | 07:21:00
TBWA, Roorda, Dentsu, Joe Public winnen Goud bij Esprix 2025

Shell & Modern Citizens: Engagement was onze hoofdmissie

16-05-2025 | 00:51:00
Het creatieve bureau Modern Citizens (onderdeel van Candid) ontwikkelde voor Shell Nederland een TikTok-campagne om jongeren te bereiken

VIA en MAD MOJO lanceren Cannes Off The Grid

15-05-2025 | 14:29:30
Inhoudelijk alternatief programma tijdens Cannes Lions zonder festivalpas.

Creative Family breidt uit naar België met Chapoo

15-05-2025 | 14:17:00
Met dit branding- en merkcommunicatiebureau zet de groep een volgende stap in haar groeiambitie en versterkt ze haar positie op de Belgische markt.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.