NMO met AudioMonitor 2024: audio bereikt 11 miljoen Nederlanders

Met het medium audio worden dagelijks 11 miljoen Nederlanders bereikt. Live radio heeft met 66 procent het grootste aandeel in de totale luistertijd, op enige afstand gevolgd door (online) muziekdiensten met een aandeel van 24 procent.

De aandelen van luisteren via YouTube (3,5 procent) en luisteren naar podcast (3 procent) zijn relatief klein te noemen. Dat blijkt uit cijfers van de verschenen NMO AudioMonitor 2024, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK.

Muziekdiensten populairder

Muziekdiensten zijn sterk gegroeid en noteren een gemiddeld dagbereik van 25 procent. Die groei lijkt vooral ten koste te gaan van het luisteren naar eigen muziek zoals cd’s en MP3’s. Van alle respondenten geeft 56 procent aan weleens gebruik te maken van Spotify, waarmee deze muziekdienst de grootste van Nederland is. Van de Spotify-gebruikers geeft 68 procent aan de betaalde versie te gebruiken; daarin zijn geen advertentiemogelijkheden.

Uitgesteld luisteren naar (delen van) radioprogramma’s en naar podcasts heeft een gemiddeld dagbereik van 5 procent en is daarmee ten opzichte van de vorige meting in 2019 meer dan verdubbeld. Luisteren via YouTube is daarentegen gedaald van 9 procent naar gemiddeld 5 procent per dag.

Podcasts bereiken dagelijks gemiddeld meer dan 712.000 luisteraars. 46 procent van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder geeft aan weleens naar podcasts te luisteren en 19 procent doet dat (bijna) dagelijks of minimaal een keer per week. Degenen die weleens podcasts beluisteren, besteden hier gemiddeld drie uur per week aan.

Luistermotieven

Voor het eerst zijn ook de luistermotieven onderzocht. Er zijn veel verschillende redenen om te luisteren en voor elk audiodomein geldt een andere motivatie om er gebruik van te maken. Voor live radio luisteren gelden vooral sociale en praktische motieven: als achtergrond tijdens werk, voor de gezelligheid en ontspanning en om te weten wat er nu speelt in de wereld om je heen.

Bij muziekdiensten is entertainment het belangrijkste motief: ontspanning, gezelligheid en nieuwe muziek ontdekken. Voor het luisteren naar podcasts zijn de belangrijkste drijfveren: informatie vergaren, kennis opdoen en leren.

Meer uitkomsten uit het onderzoek zijn hier te vinden.

www.nationaalmediaonderzoek.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[DutchMedia Podcast] Patricia Sonius te gast over NMO

20-06-2025 | 10:11:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

NMO Luistercijfers mei 2025: Qmusic overal marktleider

06-06-2025 | 15:31:13
Marketing Report heeft de mei 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat de ingevoerde minutenregistratie nauwelijks effect heeft op de cijfers

Marc Visch krijgt kritiek op NMO terug als een boemerang

23-05-2025 | 19:00:00
Marc Visch, hoofdredacteur en directeur van RTV Drenthe, krijgt in feite zijn kritiek (via Linkedin) op het NMO Luisteronderzoek  als een boemerang terug van het Nationaal Media Onderzoek

Joris van Lierop: NMO Online maakt beter plannen mogelijk

09-05-2025 | 10:32:00
NMO Online breidt uit met partijen als Meta (Facebook/Instagram, Alphabet (Google/YouTube) en Netflix. Daarmee ontstaat een vollediger beeld van het digitale bereik in Nederland

Patricia Sonius: NMO Crossmedia bundelt alle mediadata

09-05-2025 | 09:17:00
Onderzoeksorganisatie NMO zet een belangrijke stap richting het samenbrengen van alle mediadata in Nederland
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.