NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2

Marketing Report heeft de juli 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic het marktleiderschap heeft behouden in alle doelgroepen. Bij de meeste radiostations is er sprake van stabilisatie met wat lichte schommelingen. In juli bedroeg de gemiddelde luistertijd 2 uur en 2 minuten. Dat is 1 minuut minder dan in junii 2025.

NPO Radio 2

NPO Radio 2 bleef in feite stabiel en staat op gelijke hoogte met Qmusic als het gaat om de totale doelgroep 13+. Wel is de luistertijd van NPO Radio 2 langer (12:54 tegenover 8:13 minuten per dag voor Qmusic), terwijl het cumulatief bereik voor Qmusic weer hoger is (7,4 miljoen tegenover 4,8 miljoen voor NPO Radio 2). In juli was NPO Radio 2 op de Nijmeegse Vierdaagse en was Ruud Du Soleil te horen. Het hielp de marktaandelen niet doen stijgen. 

Doelgroep 13+: 11,8 procent (11,8 procent in juni 2025 en 12,9 procent in juli 2024).
Doelgroep 20-49: 10,1 procent (10,4 procent in juni 2025 en 10,2 procent in juli 2024).
Doelgroep 25-67: 13,5 procent (13,9 procent in juni 2025 en 14,6 procent in juli 2024).

Qmusic

Qmusic (DPG Media) moet op 13+ het marktleiderschap delen met NPO Radio 2 met een iets kortere beluistering maar wel met meer cumulatieve luisteraars dan NPO Radio 2. Qmusic blijft marktleider op de doelgroepen 20-49 en 26-67. Qmusic zond uit vanuit Tomorrowland en voerde de acties Het slimste bedrijf van Nederland, YES DAY alsmede Catch the Summerhit.

Doelgroep 13+: 11,8 procent (12,5 procent in juni 2025 en 12,3 procent in juli 2024).
Doelgroep 20-49: 22,0 procent (21,6 procent in juni 2025 en 20,9 procent in juli 2024).
Doelgroep 25-67: 15,2 procent (15,9 procent in juni 2025 en 16,1 procent in juli 2024).

Radio 10 en Radio 538

Radio 538 (Talpa Network) had niet per se acties of speciale evenementen in juli. De zender daalde vergeleken met juni 2025 en ook ten opzichte van juli 2024 is een daling waarneembaar; alleen de oudste doelgroep steeg.

Doelgroep 13+: 8,8 procent (9,4 procent in juni 2025 en 9,2 procent in juli 2024).
Doelgroep 20-49: 13,0 procent (14,0 procent in juni 2025, was 14,9 procent in juli 2024).
Doelgroep 25-67: 11,6 procent (12,2 procent in juni 2025, was 11,0 procent in juli 2024)

Radio 10 (Talpa Network) steeg weliswaar in mei en juni 2025, maar in juli moet de zender toch weer inleveren en scoort behoudens de doelgroep 25-67 minder. Opvallend dus dat de oudere luisteraars (50+) de zender wel trouw blijven.  

Doelgroep 13+: 7,1 procent (7,6 procent in juni 2025, was 7,2 procent in juli 2024).
Doelgroep 20-49: 7,2 procent (8,0 procent in juni 2025, was 8,6 procent in juli 2024).
Doelgroep 25-67: 8,4 procent (8,3 procent in juni 2025, was  6,8 procent in juli 2024).

Sky Radio

Na een periode van stabiele cijfers, daalt Sky Radio (Talpa Network) met name de daling in de groep 20-49 is opvallend; ook ten opzichte van een jaar geleden. Zou Sky Radio een zorgenkindje worden bij Talpa Network?

Doelgroep 13+: 6,8 procent (6,8 procent in juni 2025; 7,5 procent in juni 2024).
Doelgroep 20-49: 6,3 procent (6,6 procent in juni 2025; 7,2 procent in juni 2024).
Doelgroep 25-67: 6,4 procent (6,8 procent in juni 2025; 6,8 procent in juni 2024)

Joe, Radio Veronica, 100% NL en NPO 3FM

Radio Veronica (Mediahuis Radio) zit weer in de stijgende lijn. De radiozender blijft het beter doen dan in 2024. Na dalingen bij 100% NL. zijn er opnieuw stijgingen al is het ten opzichte van 2024 nog niet fantastisch te noemen. De zender ging op zoek naar de ultieme zomerhit met de Factor 100.

Joe (van DPG Media) ljkt een soort jojo-beweging mee te maken: telkens een maand stijgen, de andere maand weer (licht) dalen.  

NPO 3FM blijft het eeuwige zorgenkindje. Dit keer stabiel in de doelgroep 13+ op 2 procent en een stijging op 20-49 naar 3,8 procent.

Opvallend dat Radio Tour de France leidde tot slechtere prestaties voor NPO Radio 1. Ook de oudere luisteraar luistert minder naar de publieke sport- en nieuwszender. Zou de combinatie van sport en nieuws nog wel slim zijn? 

Radio Veronica 13+: 4,3 procent (3,7 procent in juni 2025; 3,4 procent in juli 2024).
Radio Veronica 20-49: 3,8 procent (3,4 procent in juni 2025; 3,8 procent in juli 2024).
Radio Veronica 25-67: 5,3 procent (4,6 procent in juni 2025; 4,1 procent in juli 2024).

100% NL13+: 3,3 procent (3,1 procent in juni 2025; 3,9 procent in juli 2024).
100% NL 20-49: 3,4 procent (2,7 procent in juni 2025; 3,3 procent in juli 2024).
100% NL 25-67: 3,4 procent (3,1 procent in juni 2025. 3,8 procent in juli 2024).

JOE 13+: 5,3 procent  (5,6 procent in juni 2025; 5,6 procent in juli 2024).
JOE 20-49: 7,1 procent (7,5 procent in juni 2025; 6,4 procent in juli 2024).
JOE 25-67: 6,2 procent (6,1 procent in juni 2025; 6,4 procent in juli 2024).

NPO 3FM 13+: 2,0 procent (2,0 procent in juni 2025, 2,1 procent in juli 2024).
NPO 3FM 20-49: 3,8 procent  (3,3 procent in juni 2025, 3,6 procent in juli 2024). 
NPO 3FM 25-67: 2,6 procent (2,4 procent in juni 2025, 2,8 procent in juli 2024).  

NPO Radio 1 13+: 8,2 procent (8,3 procent in juni 2025, 8,6 procent in juli 2024).
NPO Radio 1 20-49: 2,3 procent  (2,4 procent in juni 2025, 2,9 procent in juli 2024). 
NPO Radio 1  25-67: 5,0 procent (5,4 procent in juni 2025, 6,3 procent in juli 2024).  

Kink en BNR Nieuwsradio

Kink en BNR Nieuwsradio blijven als doelgroepzenders stabiel. Slam! is ook stabiel; opvallend is wel de stijging ten opzichte van 2024 en dat met een regionaal FM-kavel en landelijk DAB+. In september wijzigen de regionale FM/DAB+ kavels.

BNR Nieuwsradio 13+: 0,9 procent (0,8 procent in juni 2025, 0,8 procent in juli 2024).
BNR Nieuwsradio 20-49: 0,9 procent  (0,8 procent in juni 2025, 0,4 procent in juli 2024). 
BNR  Nieuwsradio 25-67: 0,8 procent (0,7 procent in juni 2025, 0,7 procent in juli 2024).  

Slam! 13+: 1,2 procent (1,1 procent in juni 2025, 1,0 procent in juli 2024).
Slam! 20-49: 2,3 procent  (2,4 procent in juni 2025, 1,9 procent in juli 2024). 
Slam! 25-67: 1,6 procent (1,3 procent in juni 2025, 1,4 procent in juli 2024).  

Kink 13+: 0,7 procent (0,7 procent in juni 2025, 0,6 procent in juli 2024).
Kink 20-49: 1,1 procent  (1,1 procent in juni 2025, 0,7 procent in juli 2024). 
Kink 25-67: 1,0 procent (1,1 procent in juni 2025, 0,7 procent in juli 2024).  

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

NMO Luistercijfers september: Qmusic stijgt weer; 60-jarige NPO 3FM blijft zorgenkind

08-10-2025 | 22:04:00
Marketing Report heeft de september 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek.

Stichting ALS, Boldking, Albert Heijn en Michel Tiggelman winnen bij Audify Awards

03-10-2025 | 22:25:00
Stichting ALS, Boldking en Albert Heijn winnen bij Audify Awards; Michel Tiggelman (Randstad) is Audio-ambassadeur 2025

Dit zijn de genomineerden voor de Audify Awards 2025

30-09-2025 | 09:34:00
De jury keek naar de kracht van geluid, auditieve originaliteit en de manier waarop merk en boodschap elkaar versterken.

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

Audify Awards uitgereikt tijdens Dag van de Audio

05-09-2025 | 09:58:00
Deze prijzen belonen de beste audiocommercials, de meest impactvolle non-spot audioreclames en de audio-ambassadeur van het jaar.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.

Brout werkt samen met Draft Digital aan digitale groei

09-10-2025 | 09:17:00
De samenwerking is gericht op het versterken van de digitale marketingaanpak van Brout en het integreren van CRM-data voor gerichtere communicatie en groei

N=5 ontwikkelt campagne Dan is er Menzis

09-10-2025 | 07:30:00
Zorgverzekeraar Menzis heeft de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis gelanceerd. De campagne wil laten zien waar mensen in het dagelijks leven met gezondheidsuitdagingen mee te maken hebben en hoe Menzis daarbij kan ondersteunen

FCB en Mastercard maken visuele beperkingen voelbaar

09-10-2025 | 01:15:00
FCB heeft voor creditcardmerk Mastercard een campagne ontwikkeld om te laten zien hoe mensen met een visuele beperking deze omzetten in mogelijkheden

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 09:03:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Display, Video & Audio (DVA) Consultant
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.