
NMO Luistercijfers augustus 2025: NPO Radio 2 13+ marktleider; Qmusic 20-49 en 25-67
Marketing Report heeft de augustus 2025-maandcijfers verkregen uit het NMO Luisteronderzoek. Hieruit blijkt dat Qmusic in de doelgroepen 20-49 en 25-67 marktleider blijft, maar dat NPO Radio 2 ondanks dalende cijfers in de doelgroep 13+ weer marktleider is. Het valt met name op dat de Talpa Network (Radio 538, Sky Radio en Radio 10) marktaandeel verliest (ook al wint Radio 10); opvallend genoeg wint NPO 3FM, terwijl de resultaten van Mediahuis Radio (100% NL, Radio Veronica en Slam!) stabiel te noemen zijn ten opzichte van juli 2025.
In augustus 2025 bedroeg de gemiddelde luistertijd 2 uur en 2 minuten. Dat is exact hetzelfde aantal als in juli 2025.
NPO Radio 2
NPO Radio 2 is (weer) marktleider bij de doelgroep 13+. De best beluisterde publieke radiozender zag zijn marktaandelen dalen ten opzichte van juli, maar in de doelgroep 13+ en 25-67 ten opzichte van augustus 2024 stijgen. In de doelgroepen 25-67 en 20-49 blijft Qmusic marktleider.
Doelgroep 13+: 11,6 procent (11,8 procent in juli 2025 en 11,0 procent in augustus 2024).
Doelgroep 20-49: 9,5 procent (10,1 procent in juli 2025 en 9,7 procent in augustus 2024).
Doelgroep 25-67: 13,4 procent (13,5 procent in juli 2025 en 12,8 procent in augustus 2024).
Qmusic
Qmusic (DPG Media) moest in augustus het marktleiderschap op 13+ aan NPO Radio 2 doorgeven. In de doelgroepen 20-49 en 25-67 blijft Qmusic marktleider.De Qmusic Top 1020 in het kader van het 20-jarig bestaan van Qmusic deed het marktaandeel niet stijgen. Mogelijk is de vakantieperiode met vakantie van bekende dj's een reden voor de wat lagere cijfers, al zijn die ook beduidend lager dan augustus 2024.
Doelgroep 13+: 11,2 procent (11,8 procent in juli 2025 en 12,1 procent in augustus 2024).
Doelgroep 20-49: 21,3 procent (22,0 procent in juli 2025 en 20,8 procent in augustus 2024).
Doelgroep 25-67: 14,7 procent (15,2 procent in juli 2025 en 15,9 procent in augustus 2024).
Radio 10 en Radio 538
Radio 538 (Talpa Network) zag het marktaandeel dalen in de verschillende doelgroepen zowel ten opzichte van juli als ten opzichte van augustus 2025. Ook in juli 2025 was er een daling waarneembaar. De vraag wordt hoe na de zomerperiode het marktaandeel zich zal ontwikkelen.
Doelgroep 13+: 8,3 procent (8,8 procent in juli 2025 en 9,5 procent in augustus 2024).
Doelgroep 20-49: 12,0 procent (13,0 procent in juli 2025, was 15,0 procent in augustus 2024).
Doelgroep 25-67: 11,1 procent (11,6 procent in juli 2025, was 11,4 procent in augustus 2024)
Radio 10 (Talpa Network) stijgt na een dipje in juli 2025 opnieuw, waarmee de weg omhoog mogelijk doorzet. De vraag is wat de komst van Gordon Heuckeroth en Froukje de Both per 1 september betekent voor de luistercijfers.
Doelgroep 13+: 7,4 procent (7,1 procent in juli 2025, was 7,1 procent in augustus 2024).
Doelgroep 20-49: 7,9 procent (7,6 procent in juli 2025, was 7,6 procent in augustus 2024).
Doelgroep 25-67: 8,7 procent (8,4 procent in juli 2025, was 7,0 procent in augustus 2024).
Sky Radio
Sky Radio (van Talpa Network) blijft opnieuw dalen, zowel ten opzichte van juli als ten opzichte van augustus 2025. Een zomervakantiewinactie mocht blijkbaar niet baten?
Doelgroep 13+: 6,5 procent (6,8 procent in juli 2025; 8,0 procent in augustus 2024).
Doelgroep 20-49: 5,9 procent (6,3 procent in juli 2025;7,6 procent in augustus 2024).
Doelgroep 25-67: 6,2 procent (6,4 procent in juli 2025; 7,4 procent in augustus 2024)
Joe, Radio Veronica, 100% NL en NPO 3FM
Radio Veronica (Mediahuis Radio) deed het relatief stabiel, maar moet wel marktaandeel inleveren ten opzichte van juli 2025 in de doelgroep 20-49. In augustus werd onder meer een Nederpop-weekend uitgezonden. De radiozender deed het wel beter dan augustus 2024.
100% NL lijkt met lichte stijgingen te stabiliseren, al blijft er nog wel een daling bestaan vergeleken met augustus 2024
Joe (van DPG Media) doet het weer bij de wat ouere doelgroep iets beter, maar moet marktaandeel inleveren bij de doelgroep 20-49
NPO 3FM dat bekend staat als eeuwig zorgenkindje, scoort in deze maand ineens hogere luistercijfers. Er was veel aandacht voor muziekfestivals en de Festival Top 1003.
NPO Radio 1 heeft in de zomerse vakantiemaand slechter gedaan dan juli en augustus 2024.
Radio Veronica 13+: 4,2 procent (4,3 procent in juli 2025; 3,5 procent in augustus 2024).
Radio Veronica 20-49: 3,5 procent (3,8 procent in juli 2025; 3,1 procent in augustus 2024).
Radio Veronica 25-67: 5,2 procent (5,3 procent in juli 2025; 4,2 procent in augustus 2024).
100% NL13+: 3,4 procent (3,3 procent in juli 2025; 4,1 procent in augustus 2024).
100% NL 20-49: 3,5 procent (3,4 procent in juli 2025; 3,7 procent in augustus 2024).
100% NL 25-67: 3,5 procent (3,4 procent in juli 2025. 4,1 procent in augustus 2024).
JOE 13+: 5,6 procent (5,3 procent in juli 2025; 6,0 procent in augustus 2024).
JOE 20-49: 6,4 procent (7,1 procent in juli 2025; 6,8 procent in augustus 2024).
JOE 25-67: 6,5 procent (6,2 procent in juli 2025; 6,8 procent in augustus 2024).
NPO 3FM 13+: 2,4 procent (2,0 procent in juli 2025, 2,5 procent in augustus 2024).
NPO 3FM 20-49: 5,0 procent (3,8 procent in juli 2025, 3,6 procent in augustus 2024).
NPO 3FM 25-67: 3,2 procent (2,6 procent in juli 2025, 3,3 procent in augustus 2024).
NPO Radio 1 13+: 8,1 procent (8,2 procent in juli 2025, 8,9 procent in augustus 2024).
NPO Radio 1 20-49: 2,1 procent (2,3 procent in juli 2025, 2,7 procent in augustus 2024).
NPO Radio 1 25-67: 4,8 procent (5,0 procent in juli 2025, 6,4 procent in augustus 2024).
Kink en BNR Nieuwsradio
BNR Nieuwsradio daalt in deze zomerse vakantiemaand licht in alle doelgroepen ten opzcihte van juli en laat in de verschillende doelgroepen vergeleken met 2024 een wisselend beeld zien. Kink is stabiel, maar weet in de doelgroep 20-49 iets meer marktaandeel te behalen. Het is de laatste maand dat Kink in de Randstad op FM uitzond. De anderhalf jaar FM maakte niet veel verschil in de marktaandelen.
Slam! is stabiel en wint ten op zichte van 2024 marktaaneel in de doelgroep 20-49. Per 1 september heeft Slam! een ander regionaal FM-kavel in gebruik genomen en enige dekking in Limburg verkregen. Vergeleken met augustus 2024 wint Slam!
BNR Nieuwsradio 13+: 0,7 procent (0,9 procent in juli 2025, 0,7 procent in augustus 2024).
BNR Nieuwsradio 20-49: 0,7 procent (0,8 procent in juli 2025, 0,4 procent in augustus 2024).
BNR Nieuwsradio 25-67: 0,6 procent (0,8 procent in juli 2025, 0,7 procent in augustus 2024).
Slam! 13+: 1,2 procent (1,2 procent in juli 2025, 1,1 procent in augustus 2024).
Slam! 20-49: 2,4 procent (2,3 procent in juli 2025, 1,8 procent in augustus 2024).
Slam! 25-67: 1,4 procent (1,6 procent in juli 2025, 1,4 procent in augustus 2024).
Kink 13+: 0,7 procent (0,7 procent in juli 2025, 0,6 procent in augustus 2024).
Kink 20-49: 1,3 procent (1,1 procent in juli 2025, 0,7 procent in augustus 2024).
Kink 25-67: 1,0 procent (1,0 procent in juli 2025, 0,7 procent in augustus 2024).
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Audify rapporteert 118,0 miljoen euro audioreclame in H1, 2025
NMO Luistercijfers juli 2025: Qmusic blijft marktleider; op 13+ met NPO Radio 2
NMO Luistercijfers juni 2025: Qmusic marktleider
NMO Luistercijfers mei 2025: Qmusic overal marktleider
NMO Luistercijfers april 2025: Qmusic wint opnieuw
Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong