NMO Kids Monitor: scherm & papier populair; Donald Duck meest gelezen

In 2025 worden zowel digitale als traditionele media omarmd door kinderen van 6 tot 12 jaar. Televisie en smartphones zijn favoriet, maar ook papieren media blijven onverminderd populair. Dit blijkt uit de NMO Kids Monitor, een grootschalig onderzoek onder 1.025 kinderen, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ipsos I&O. Het onderzoek bevat tal van onderwerpen die betrekking op het mediagedrag van kinderen. Het is de tweede keer dat Ipsos I&O dit onderzoek uitvoert. 

Mediafans

Kinderen zijn volgens NMO mediafans: ze kijken video’s, luisteren naar muziek en podcasts, lezen boeken en magazines en spelen games. De NMO Kids Monitor laat zien dat het mediagedrag van kinderen steeds veelzijdiger wordt, waarbij verschillende platformen en vormen naast elkaar bestaan.

Televisie is bij kinderen het medium met het grootste bereik. Daarnaast groeit het gebruik van smartphones en tablets gestaag. Kinderen gebruiken deze apparaten niet alleen om te kijken, maar ook om te luisteren, lezen en gamen.

Donald Duck

Papieren media blijven bij kinderen een prominente rol spelen. Donald Duck blijft het populairste mediamerk onder kinderen waarbij het weekblad het grootste bereik haalt. Uit het onderzoek blijkt dat één editie van Donald Duck Weekblad een bereik van 77 procent heeft onder 6- tot 12-jarigen. Daarmee heeft het blad het grootste bereik in deze leeftijdsgroep. De andere titels van DPG Media, waaronder Kidsweek en Zo Zit Dat, behalen eveneens hoge cijfers. De DPG Media-titels Kidsweek en Zo Zit Dat behalen samen een bereik van 575.000 kinderen oftewel 45 procent van alle kinderen van 6 tot 12 jaar.

Boeken

Ook boeken blijven geliefd bij kinderen: 83 procent leest op papier en een derde van de kinderen las het afgelopen jaar tien boeken of meer. Oudere kinderen (10-12 jaar) lezen minder dan jongere kinderen (6-9 jaar). Kinderen van hoogopgeleide ouders lezen vaker en gevarieerder.

Internetgebruik

Het internetgebruik van kinderen is divers: zij bezoeken vooral YouTube, maar ook educatieve sites en zelfs ChatGPT wordt door 23 procent gebruikt. WhatsApp is de meest gebruikte sociale media app, gevolgd door TikTok. Oudere kinderen (10-12 jaar) zijn actiever op sociale media dan jongere kinderen.

Kinderen maken gebruik van diverse devices: televisie, smartphone en tablet worden het meest gebruikt. Activiteiten variëren van filmpjes kijken en gamen tot huiswerk maken en muziek luisteren. Bijna 30 proceent gebruikt een spraak-gestuurde assistent zoals Alexa of Google Assistant.

De resultaten van de NMO Kids Monitor 2025 zijn bij NMO alleen tegen betaling beschikbaar of voor de afnemers van het reguliere onderzoek.  

De Kids Monitor werd eerder in 2013, 2017, 2020, 2023 uitgebracht. Tot 2020 voerde GfK dit onderzoek uit.

DPG Media

Leonore Tilleman, domeinspecialist Kids bij DPG Media: "We zijn er trots op dat Donald Duck na al die jaren nog steeds het favoriete tijdschrift is van zoveel kinderen. Deze resultaten bevestigen voor adverteerders dat onze kidstitels niet alleen geliefd zijn, maar ook een betrouwbaar platform vormen om kinderen en hun ouders te bereiken. We blijven investeren in content die kinderen inspireert en zo waarde creëert voor onze partners."

www.nationaalmediaonderzoek.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ICMA 2025 - De Nacht Tegen Seksueel Geweld

11-09-2025 | 17:08:29
Influencer & Content Marketing Awards. ICMA 2025 - De Nacht Tegen Seksueel Geweld

ICMA 2025 - 40-jarig jubileum Flair

11-09-2025 | 16:31:08
Influencer & Content Marketing Awards. ICMA 2025 - 40-jarig jubileum Flair

Whazzup?! in Media #5: YouTube op groot scherm

09-09-2025 | 17:05:00
In de nieuwste aflevering nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen ons mee in de snel veranderende wereld van videoconsumptie en advertentiemodellen.

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.