NGF en DPG Media zetten golf neer als sport voor iedereen

Campagne Welcome to the Club doorbreekt golfvooroordelen

Met de campagne Welcome to the club wil de NGF breken met conventies en een jongere doelgroep aanspreken door te spelen met de vooroordelen. Daarmee laat zij zien dat golf er voor iedereen is ongeacht leeftijd, gender, uiterlijk vertoon of je vermogen: iedereen is welkom. Met een branded-contentcampagne in samenwerking met titels als Flair, Mezza, AD en Volkskrant gaf DPG Media verdieping aan de campagne Welcome to the club en kon zo de diversiteit en het plezier van golf in beeld brengen. Branded Content maakt niet alleen nieuwsgierig, het werkt ook aanstekelijk. 

De uitdaging

Was de gemiddelde leeftijd van de golfer in 2008 nog 49, in 2019 lag deze al op 54 jaar. Wanneer deze trend zich voortzet is de verwachting dat in 2030 zo’n 30 procent van de golfers 70+ is. Dit is vanzelfsprekend een groot probleem voor de gezondheid van de sport. Een jaarlijks imago-onderzoek uitgevoerd met Validators onder zevenduizend respondenten toonde zorgelijke resultaten onder de niet-golfers. Onder deze doelgroep heerst onder andere het beeld dat golf meer een spel is dan een sport, het louter een mannensport betreft en de sport niet erg toegankelijk is en niet voor jonge mensen.

Verbeteren van het imago van golf onder (jonge) niet-golfers is belangrijk. Bij voorkeur vrouwen, want zij zijn ondervertegenwoordigd in de sport (slechts 32 procent van de golfers is vrouw). Daarnaast is de jeugd (onder de 18) met slechts 3 procent sterk ondervertegenwoordigd.

De oplossing

Vooroordelen ontkrachten. En dat kan niet alleen met bereiksmedia zoals tv of radio. Daar hoort meer inhoudelijke informatie bij. Overgedragen op het moment dat mensen daar open voor staan. Branded content via Flair bleek hiervoor uitermate geschikt. Zonder wrijving geen glans, dus weg met het cliché van de rode broeken, cabrio’s en grijze oude mannen. Iedereen is welkom op een golfclub, de sport heeft enorm veel te bieden.

Hier werden de consumenten-drivers gecommuniceerd, zoals het sociale aspect van golfen (bijkletsen/lekker eten), jezelf uitdagen, gezond, heerlijk buiten en sportief. Maar ook de activatie: Maak kennis met de sport, zoals een gratis proefles via www.golf.nl/welcome of het lespakket: Leer golfen in zes lessen voor maar 109 euro. Makkelijk online te boeken met een landelijk dekkend aanbod.

Voor de campagne is een breed en langdurig partnership opgezet met DPG Media met een klassieke aanpak via het touch, tell, sell model, vanwege hun sterke merken waarmee de gewenste doelgroep van de campagne goed te bereiken was. Flair en Mezza konden direct verdieping geven aan Welcome to the club en de diversiteit en het plezier van golf in beeld brengen en natuurlijk AD en Volkskrant. In het concept Golfsetje interviewdeDPG Media golfsetjes, vriendinnen, een vader en dochter en stelletjes die samen golfen. Ze vertellen over hun liefde voor de sport, elkaar en het plezier dat golf hen geeft.

Het resultaat

Niet-golfers kwamen vaker in aanraking met golf. Het eerste campagnejaar heeft direct al een aantal positieve resultaten met zich meegebracht. Uit het imago-onderzoek van onderzoeksbureau Validators bleek dat er afgelopen jaar vaker gegolft werd met collega’s, zakenpartners, vrienden en kinderen ten opzichte van 2022. Ook niet-golfers zijn vaker in aanraking gekomen met golf, onder andere via werk zoals bedrijfsuitjes. Verder bleek dat als men de campagne gezien heeft, de intentie om te golfen significant stijgt.

Positieve verandering in beeld van golfers onder niet-golfers

Ze worden onder andere als geduldig, gedreven en bourgondisch gezien. Daarnaast zag DPG Media een stijging in de associatie goed voor de mentale gezondheid onder niet-golfers, wat een goede motivatie kan zijn om te gaan golfen. Tot slot bleek uit de data van NGF dat de mensen die Golfstart hebben aangeschaft de gemiddelde leeftijd verlaagden van 48 naar 47 jaar. Bij Probeergolf daalde de gemiddelde leeftijd van 48 jaar (2022) naar gemiddeld 42 jaar.  

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Mediahuis Nederland, DPG Media en Ster komen met regels voor politieke reclames

14-09-2025 | 15:17:00
Mediahuis Nederland, Ster en DPG Media hebben regels aangekondigd hoe per 10 oktober 2025 politieke reclames kunnen worden aangekocht

ICMA 2025 - Menopower Shower

13-09-2025 | 09:00:00
Vrouwen tussen de 40 en 60 jaar bevinden zich in een levensfase waarin de menopauze een onvermijdelijk onderwerp is.

ICMA 2025 - Ariadne at Home

12-09-2025 | 10:42:00
Ariadne at Home is een gewaardeerde special-interest-titel die vrouwen inspireert.

ICMA 2025 - Gazelle: Achterop kan alles

12-09-2025 | 10:16:14
Gazelle vroeg ons om hun allereerste longtail fiets, de Gazelle Cabby, te introduceren bij jonge, stadse gezinnen met de tagline ‘Achterop kan alles’

ICMA - Libelle's Hart voor jou-editie

12-09-2025 | 10:04:00
De ‘Hart voor jou’-editie van Libelle is een samenwerking met cardiologen met een sterke maatschappelijke boodschap en een mooie redactionele mix

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

BMW start wereldwijde campagne voor iX3

15-09-2025 | 15:51:00
BMW heeft samen met Jung von Matt HAMBURG een internationale campagne gelanceerd rond de introductie van de BMW iX3.

Supermarkt Dirk benadrukt betaalbaarheid met Telegraaf-bijlage

15-09-2025 | 14:05:00
Supermarktketen Dirk heeft een bespaarbijlage uitgebracht in De Telegraaf. Daarmee speelt de keten in op de discussie over koopkracht en prijzen

Univé Zakelijk kiest Zandbeek na creatieve pitch voor zakelijke marketingcampagnes

15-09-2025 | 12:31:00
Verzekeraar Univé heeft na een pitch Zandbeek verkozen als creatief bureau voor zakelijke marketingcampagnes en content

[Vacatures] iO zoekt een Marketing Strateeg

15-09-2025 | 08:50:00
iO is per direct op zoek naar Marketing Strateeg - Campus Den Bosch

[Vacatures] Influentials zoekt een Medior Campaign Manager

15-09-2025 | 07:49:00
Influentials is per direct op zoek naar Medior Campaign Manager (36-40 uur) Fulltime · Rotterdam / Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.