Netflix jaarresultaten 2024: groei blijft

Netflix blijft doorgroeien, zowel op kwartaalbasis als op jaarbasis. Netflix draaide in 2024 een jaaromzet van 39 miljard dollar omzet, oftewel 15,6 procent meer dan 2023. Netto bedroeg de winst 8,7 miljard dollar; in 2023 was dat nog 5,4 miljard dollar. Ook op kwartaalniveau steeg de omzet en nettowinst (+16 procent naar 10,25 miljard dollar met 1,87miljard dollar winst, oftewel bijna een verdubbeling). Netflix heeft een lange termijnschuld van 13,8 miljard dollar. Het operationeel resultaat steeg op jaarbasis (naar 10,4 miljard dollar), maar daalde licht van het derde naar vierde kwartaal (naar 2,3 miljard dollar).

Abonnees

Netflix telt wereldwijd 301,6 miljoen abonnees, oftewel 15,9 procent meer dan eind 2023. Abonnees kijken gemiddeld twee uur Netflix per dag en zeven films per maand. Netflix denkt gemiddeld 10 procent van het tv-kijken voor zijn rekening te nemen. De reclameversie wordt door 55 procent van nieuwe abonnees gekozen (waar beschikbaar). In vergelijking met een kwartaal eerder heeft Netflix 30 procent meer advertentieabonnees.

2024 was het eerste volledige jaar dat het delen van abonnementen zonder bijbetaling niet meer kon bij Netflix, nadat dit eind mei 2023 onmogelijk werd gemaakt.

Ad tech platform voor reclameversie

In november 2022 startte Netflix in een aantal landen met een reclameversie. In Canada startte Netflix in november 2024 met zijn eigen ad-techplatform. Daarmee stelt Netflix adverteerders beter te kunnen bedienen en biedt uitgebreidere programmatic mogelijkheden. Voor 2025 wil Netflix het eigen ad-techplatform in andere landen met reclameversie uit te breiden, in april in de Verenigde Staten. Ook wil het groeien met zijn omzetten uit reclame zodat het in 2026 significant wordt.

Te verwachten is dat Netflix ook in Nederland op enig moment met een reclameversie zal komen, de vraag is wanneer. In een aantal markten waaronder Canada, de Verenigde Staten, Portugal en Argentinië zullen de prijzen van Netflix worden verhoogd.

EMEA

In Europa, het Midden-Oosten en Afrika zijn er 101,1 miljoen abonnees, 5 miljoen meer dan eind 2023. Gemiddeld betalen Netflix-abonnees in deze regio 11,11 dollar per maand, 1 procent meer dan vorig jaar, rekening houdend met de wisselkoers.

Content

Netflix stelt dat content als de serie Squid Game, Wednesday en Stranger Things zorgen voor abonneebehoud en groei. Dit geldt ook voor de live uitzending van de bokswedstrijd tussen Jake Paul en Mike Tyson (ondanks storingen), alsmede meer sport waaronder WWE en de NFL kerstwedstrijd. Ook documentaires en series als Carry-On en films als Back in Action. Netflix investeert 18 miljard dollar in content in 2025. Netflix kijkt ook naar het aanwerven van meer sportrechten en entertainmentshows en investeert ook in niet-Amerikaanse producties.

2025

In 2025 verwacht Netflix dat er 750 miljoen breedbandhuishoudens zijn wereldwijd (zonder China en Rusland), met 650 miljard dollar aan entertainmentomzet (betaal-tv, streaming, bioscoop/theater, transactie VOD, branded tv, reclames) en consumentenomzet uit gaming.

Netflix verwacht in 2025 43,5-44,5 miljard dollar omzet te draaien, oftewel 12/14 procent groei.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Streamingdiensten halen 1 miljard uit Nederlandse markt

01-04-2025 | 21:37:00
De streamingdiensten hebben in 2024 in totaal meer dan 1 miljard euro uit de Nederlandse markt gehaald. Dit hebben onderzoekers van de gespecialiseerde titel Telecompaper geconstateerd aan de hand van hun berekeningen en analyses

Netflix voorbij YouTube in videowinst in 2025

04-03-2025 | 13:18:00
Voor het eerst zal Netflix in 2025 YouTube in totale videowinst voorbijstreven, volgens exclusief onderzoek van Omdia.

De toekomst van influencermarketing

25-02-2025 | 12:30:18
Influencermarketing, wat ooit een niche-strategie was, is nu uitgegroeid tot een van de belangrijkste tools binnen digitale marketing

KPN geeft 1,3 miljoen combinatieklanten Netflix of ESPN

04-02-2025 | 12:21:00
De 1,3 miljoen klanten die vast en mobiel combineren kunnen vanaf vandaag zonder meerkosten een basic abonnement op Netflix of ESPN kiezen.

[Column] David de Jong: Big Tech muss weg! en hoe de politiek de echte mediadiscussie omzeilt

24-12-2024 | 12:38:00
Big Tech muss weg! (Big Tech Must Go). In augustus 2023 verscheen een boek onder deze titel van dr. Martin Andree. Een Duitse mediawetenschapper die in media, digital en marketing is gespecialiseerd die haarfijn uitleg hoe big tech bedrijven uit vooral de Verenigde Staten en in mindere mate vanuit China in feite hele maatschappijen ontwrichten waaronder democratie en de economie
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.