
Nationaal Holocaustmuseum en Airborne brengen podcast uit bij opening museum
Het Nationaal Holocausmuseum en Airborne lanceren de podcast Vergeet me niet. Dit is de eerste podcast van het Nationaal Holocaustmuseum, voorafgaand aan de officiële opening op zondag 10 maart 2024 door koning Willem-Alexander. De podcastserie vertelt persoonlijke verhalen die verbonden zijn met de Jodenvervolging in Nederland. Audio agency Airborne is verantwoordelijk voor de productie.
Aan de hand van zes persoonlijke voorwerpen en de verhalen die ze meedragen, neemt podcastmaker Reinjan Prakke je mee door de geschiedenis van de Holocaust in Nederland. De podcast Vergeet me niet begint vlak voor de Tweede Wereldoorlog, vertelt over de systematische vervolging en moord tijdens de bezetting en werpt een licht op de periode na de bevrijding.
In de eerste aflevering staat het verhaal van de Joodse Rosa centraal, die in 1939 als negenjarige via de zogenaamde kindertransporten als vluchteling in Nederland aankomt. Een van haar weinige bezittingen is een hartvormig medaillon, het object waaraan haar verhaal is verbonden. Een andere aflevering gaat over Klaartje, die door Nederlandse Jodenjagers en in ruil voor een premie wordt overgeleverd aan de nazi’s. Ze houdt een gedetailleerd dagboek bij over de periode dat ze vast wordt gehouden in de Hollandsche Schouwburg.
Los van museumbezoek te beluisteren
De persoonlijke objecten waarmee elke aflevering start, zijn te zien in het Nationaal Holocaustmuseum. De afleveringen zijn los van een museumbezoek te beluisteren.
Mick Groeneveld, coördinator communicatie bij het Nationaal Holocaustmuseum: "In het Nationaal Holocaustmuseum maken we de geschiedenis van de Jodenvervolging invoelbaar met persoonlijke verhalen. Met deze podcast doen we hetzelfde, maar dan buiten de muren van dit museum. Vergeet me niet is eigenlijk ons visitekaartje voor je oren."
Gesprekken met experts en reportages Podcastmaker Reinjan Prakke van Airborne is de verteller in deze productie. Hij spreekt met verschillende experts en maakt reportages op relevante locaties. De research vanuit het museum vormt de basis van de productie.
De 6 afleveringen verschijnen wekelijks en zijn beschikbaar zijn via alle reguliere podcastplatforms.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Airborne lanceert podcast over werkcultuur
Airborne ontwikkelt podcast voor Fabrique des Lumières
[Column] Marvin Jacobs: De 7 belangrijkste podcast- en audiotrends voor 2025
Airborne en ASN Bank komen met podcastserie Het Groene Antwoord over alledaagse duurzame dilemma’s
Klimaatjournalist Bernice Notenboom en Airborne komen met podcast Final Call
Gepubliceerd door: Daan Dekkers