N=5 en Stedin ontwikkelen eKlok voor slim stroomgebruik

Het is een groot maatschappelijk probleem: het wordt steeds drukker op ons stroomnet. Om mensen meer bewust te maken van hun stroomgebruik en met name het moment waarop ze dat doen, ontwikkelde netbeheerder Stedin in samenwerking met N=5 de allereerste eKlok. Een energieklok die mensen realtime inzicht geeft in de drukte op het stroomnet. Middels de klok en een grote campagne stimuleert de netbeheerder om de piekuren op het net zoveel mogelijk te vermijden. De digitale variant markeert de eerste stap in de ontwikkeling van een fysiek product en bijbehorende app.

We hoefden nooit na te denken over de beschikbaarheid van het net, maar dat is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend. Uit onderzoek van Stedin blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders niet precies weet wat hij zelf kan doen om het stroomnet te ontlasten. Maar wanneer mensen weten dat tussen 16.00 uur en 21.00 uur de drukte op het stroomnet het grootst is, blijkt 80 procent wel bereid te zijn om zijn stroomgebruik tijdens deze piekuren aan te passen. Met dit inzicht bedacht N=5 het idee van de eKlok. De eKlok helpt mensen om hun stroomgebruik bewuster te plannen en te spreiden over de dag. De klok kleurt groen op tijden dat er veel duurzame energie op het stroomnet is en rood op momenten dat het stroomnet overbelast dreigt te raken. Zo kunnen mensen zelf bepalen wanneer het bijvoorbeeld beter is om hun wasprogramma aan te zetten of de auto op een ander tijdstip te laden.

Net in balans houden

Debora de Laaf, directeur communicatie bij Stedin: "Ook consumenten en kleine bedrijven kunnen bijdragen om de piekbelasting op het stroomnet tegen te gaan. We zien dat door relatief kleine aanpassingen in het gedrag ten aanzien van stroomgebruik de pieken afvlakken, waardoor de druk op het net verlaagt. Dit is onderdeel van een duurzaam energiesysteem, waarbij we zoveel mogelijk duurzame energie moeten gebruiken als het er is, dus als de zon schijnt of de wind waait. Op deze manier dragen we met elkaar bij aan het bewaken van de balans op het net. Dat is misschien even wennen, maar uiteindelijk helpen we onszelf ermee."

Bastiaan Weers, Strategy Partner N=5: "We zullen de komende jaren met zijn allen op zoek moeten naar een nieuwe energiebalans. We zien dat mensen bereid zijn om hieraan bij te dragen maar vaak niet goed weten hoe en wat ze kunnen doen. Met campagnes als de Zonnerette en de nu de eKlok willen we mensen dan ook bewust maken en handelingsperspectief geven. De eKlok helpt mensen energie te gebruiken op de juiste momenten, maar herinnert ze ook aan het belang daarvan. Nu online en in de campagne, maar in de toekomst kom je ‘m hopelijk ook tegen in het straatbeeld. Dit is dus pas het begin!"

De digitale eKlok is te vinden op www.eklok.nl, waar ook meer informatie beschikbaar is over hoe je de klok moet lezen en wat je kunt doen als de klok rood of groen kleurt. De campagne bestaande uit online video, radio, social content en bannering gaat tegelijkertijd live.

 

Credits:

Stedin - eKlok Stedin Directeur Communicatie Debora de Laaf Merkmanager Inge Barendrecht-Huizinga Woordvoerder Dorien Tjin-Kinds N=5 Concept Creatie Nick Maas Creatieve Directie Paul Wagemaker, Arnout Robbe Strategie Bastiaan Weers, Jens Hellewaard Account Tamara Saelman, Gonny Pullens Productie Tisha Hoppenbrouwers Productie video The Tropics Regisseur Bas Wouters Geluidsstudio Klevr Sound (stem)Acteur Sol Wortelboer Technische productie RobotKittens Designer klok Form designlab Media Digital Stroom PR 2Twintig Social Somention

www.nis5.nl

www.stedin.net

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Anne Stokvis en Thijs Bontje over creativiteit als product en meetbaar effect

07-11-2025 | 08:54:00
Bij Marketing Report TV spreken we met Anne Stokvis, Creative Director en partner bij N=5, en Thijs Bontje, Creative Partner bij het bureau.

Monique Bergers: Strategie laat creatie impact maken

06-11-2025 | 16:12:00
Bas Vlugt spreekt met haar over het belang van inzicht in marges, de rol van data in projectplanning en de activiteiten van Teamleader

Bastiaan Weers: Buffetts lessen zijn van onschatbare waarde

06-11-2025 | 10:39:00
In zijn column trekt Bastiaan Weers een opvallende parallel met de lessen van belegger Warren Buffett. Wat kan ons vak leren van zijn langetermijndenken, zijn visie op kwaliteit en zijn vermogen om waarde te herkennen waar anderen vooral kosten zien?

[Interview] Carolien Bos (Menzis): Er voor iemand zijn is de kern

31-10-2025 | 15:07:00
Carolien Bos is directeur klant & markt bij zorgverzekeraar Menzis. Onlangs kondigde Menzis aan de door N=5 ontwikkelde campagne Dan is er Menzis te lanceren en voor een andere positionering te kiezen met de missie Wij kiezen voor de mens. We spreken met Carolien Bos hierover

N=5 verbeeldt Auping Designed for Life

13-10-2025 | 09:55:00
Auping breidt de positionering Designed for Life uit met een campagne die de ervaring van goed slapen centraal zet.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

REVITALIZE ontwikkelt campagne voor ParkinsonNederland

17-11-2025 | 17:56:00
ParkinsonNederland start dit najaar een campagne die de groeiende impact van parkinson onder de aandacht brengt.

ING lanceert Rond af & Beleg en start met AppDate

17-11-2025 | 11:33:00
In plaats van een traditionele productlancering worden functies gepresenteerd via herkenbare gezichten en persoonlijke verhalen

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.