Minister Frank Rijkaart: geen toezicht en geen sancties EU-regels over politieke reclames

Regering (te) traag met wetgeving

Minister Frank Rijkaart (BBB) van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft besloten dat er ten aanzien van de Europese verordening politieke reclames de komende periode geen toezicht en sanctiemogelijkheden komen. Wel heeft hij via een ministerieel besluit een tijdelijk aanwijzingsbesluit genomen en het Commissariaat voor de Media aangewezen als bevoegde autoriteit waarbij de Autoriteit Consument & Markt en de Autoriteit Persoonsgegevens enkele taken krijgen toebedeeld.

De reden voor het niet laten uitvoeren van toezicht is volgens de minister dat er nog geen wetgeving is gemaakt. De amtbsvoorgangers van Frank Rijkaart hebben dat nagelaten ondanks dat de verordening op 13 maart 2024 vast kwam te staan. Wel stelt de minister dat sinds 2024 gewerkt wordt aan een uitvoeringswet en op 8 september 2025 er een advies over een conceptwet door de Raad van State is afgegeven.

De Autoriteit Persoonsgegevens krijgt (als uitzondering) wel de mogelijkheid toezicht te houden en sancties uit te delen met betrekking tot targetting en targettechnieken ten aanzien van online reclame.

Voorlichting

Het Commissariaat voor de Media heeft thans de taak gekregen om normuitleg, uitvoeringsbeleid en voorlichting te geven aan marktpartijen die politieke reclame aanbieden en uitgeven. Ondanksdat geen sancties kunnen worden gegeven, stelt het Commissariaat voor de Media dat vanaf 10 oktober wel meldingen in ontvangst kunnen worden genomen en gedeeld met andere toezichthouders, zowel binnen Nederland als in de Europese Unie.

Ook zal het Commissariaat een register openen voor in Nederland gevestigde wettelijk vertegenwoordigers van dienstverleners die hun politieke reclamediensten aanbieden binnen de EU, maar zelf buiten de EU gevestigd zijn. De ACM heeft als digitaledienstencoördinator voor de Digital Services Act een coördinerende functie op nationaal niveau rondom de rol van online platform

Politiekereclame.nl

Onder de naam politiekereclame.nl hebben de grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce de handen ineen geslagen om een gezamenlijke aanpak te hanteren om aan de regelgeving te voldoen.

Regels

De verordening politieke reclame bevat uitgebreide regels inzake transparantie, verantwoordingsplicht en systeemontwerp voor onder meer politieke reclame op online platforms.

Gebruikmaken van targeting- en amplificatietechnieken voor politieke online reclame mag op grond van het voorstel voor de verordening in de toekomst alleen op basis van persoonsgegevens die van de betrokkene zijn verkregen en wanneer de betrokkene hier toestemming voor heeft gegeven. Het gebruik van gevoelige persoonsgegevens wordt verboden.

Alle politieke online reclames zullen beschikbaar komen in een online reclamedatabank. Drie maanden voor de verkiezingen is het verboden om politieke reclame te maken in opdracht van entiteiten buiten de EU.

Transparantie

De verordening stelt verder dat duidelijk moet zijn dat politieke advertenties als zodanig moeten worden gemarkeerd en dat zij vermelden wie ervoor heeft betaald en hoeveel, met welke verkiezingen, welk referendum of welk regelgevingsproces zij verband houden en of zij gericht zijn ingezet (targeting).

Op die manier zullen volgens de Europese Commissie burgers boodschappen kunnen herkennen die bedoeld zijn om hun politieke standpunten en beslissingen te sturen. Ook is het de bedoeling daarmee manipulatie tegen te gaan.

Zelf invullingen geven

Doordat geen handhaving zal plaats vinden, lijken de regels voor een groot deel voor de aankomende verkiezingen een theoretische excersitie te worden. Screenforce stelt desgevraagd dat de exploitanten zelf een invulling hebben gegeven aan e verordening waar die zich aan zullen houden. Daar verandert het door de minister aangekodigde toewijzen van het Commissariaat voor de Media als autoriteit en het niet handhavenniets aan. Screenforce stelt verder een ander in de geest van de wet te doen. In letter van de wet is deze niet uitvoerbaar, zo stelt de tv-brancheorganisatie.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven

Lidl met Nederlandse versie internationale kerstcampagne

06-12-2025 | 01:32:28
Lidl Nederland is gestart met de Nederlandse versie van de door Serviceplan Group UK ontwikkelde internationale kerstcampagne Elke dag de moeite waard
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.