
Millennials delen persoonlijke updates vaker eerst online
Bijna de helft van de millennials deelt belangrijk persoonlijk nieuws eerst met digitale community’s voordat ze naasten informeren. Dat blijkt uit onderzoek van Kaspersky naar de rol van sociale media als bron van bevestiging en emotionele steun.
Uit het onderzoek blijkt dat 45 procent van de millennials belangrijke gebeurtenissen, zoals een relatiebreuk, promotie of verhuizing, eerst op sociale media plaatst. Tegelijkertijd geeft 55 procent aan dat zij betekenisvolle vriendschappen en relaties liever opbouwen via persoonlijke ontmoetingen.
Online bevestiging belangrijker dan persoonlijk contact
Volgens Ruth Guest, cyberpsycholoog en oprichter van het social media-veiligheidsspel Sersha, speelt de behoefte aan verbondenheid en directe waardering hierin een grote rol.
Ruth Guest: "Mensen hebben een aangeboren behoefte aan verbinding en bevestiging. Met smartphones altijd in de buurt ervaren veel mensen de continue stroom aan likes en reacties als directe waardering. Daarom is het niet verrassend dat veel millennials sociale media niet alleen gebruiken als platform voor zelfexpressie, maar ook als een primaire bron van bevestiging."
Guest waarschuwt voor de risico’s van een geïdealiseerd online zelfbeeld. Ruth Guest: "In die afhankelijkheid schuilt een gevaar: als de meeste gebruikers een geïdealiseerde versie van zichzelf laten zien, verliezen we het zicht op de echte menselijke ervaring. Zo’n ideaal online zelfbeeld levert misschien snel goedkeuring op, maar verbergt vaak de complexiteit en soms ook de rommelige realiteit van echte relaties."
Privacy onder druk door oversharing
Bijna de helft van de millennials voelt zich comfortabel bij het online delen van gevoelige of persoonlijke informatie. Volgens Marc Rivero, Lead Security Researcher bij Kaspersky, vergroot dit het risico op privacyschendingen.
Marc Rivero: "Te veel persoonlijke info delen op internet maakt je kwetsbaarder voor identiteitsfraude, phishing en social engineering. Gegevens over je locatie, relatiestatus of dagelijkse routines kunnen worden misbruikt voor gerichte scams of ongewenste surveillance."
Millennials zien zichzelf vaak als de meest digitaal vaardige persoon binnen het gezin. Ruim 91 procent helpt daarnaast ook anderen met hun online aanwezigheid, waarmee ze een centrale rol spelen in de digitale veiligheid van het huishouden.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
[Vacancy] Channel Factory has a position for Lead Client Solutions (Benelux)
aidem agency wint TikTok-pitch voor ICI PARIS XL
LePub ontwikkelt offline-campagne Heineken met Joe Jonas
Michiel Frackers: Zuckerberg graaft eigen graf
[Vacatures] Hearst Netherlands zoekt een Account Manager Cross Media
Gepubliceerd door: Saskia van Weert