Met Nederlanders valt er te praten

[Column] De Belg Robin van Cleemput, maker van de podcast Agency Life, schrijft over Nederlanders en vooral: het Nederlands taalgebruik.  

Ik werk niet bij een agency maar ik spreek vaak met agencymensen – voor een podcast die, niet geheel toevallig, Agency Life heet. 
Af en toe zijn die mensen Zuid-Afrikaans, vaak zijn het Belgen. Fransen sprak ik nog niet - gelukkig maar - maar wel een verdwaalde Amerikaan en een paar Duitsers. Ook veel Britten, de één al beter verstaanbaar dan de ander. Maar m’n favoriete podcastgast blijft toch… de Nederlander.

Daar zijn een paar redenen voor. De eerste is natuurlijk de taal. In Nederland klinkt alles toch wat scherper en wat sappiger, vind ik, of soms gewoon… anders. En anders is vaak leuk.
Hoe jullie de middelvinger geven aan al dat Engels en gewoon seej-ooh en aaa-í zeggen. Hoe jullie lak hebben aan de Franse uitspraak: de bureauwereld is gewoon de bransj, in dezelfde taalfamilie als het krassantje. Lekkerrrr. 
Hindernissen kennen jullie to-taal niet: jullie lopen de hele tijd tegen dingen aan. Niks klinkt Vlaamser voor jullie dan oplijsten, en afwerken zorgt al he-le-maal voor hilariteit – al wil niemand me ooit uitleggen waarom. 
Maar los van het taalverschil is het gewoon prettig lullen met Nederlandse gasten, of ze nu van Almelo komen of van Zaandam. Lekker spontaan en recht voor de raap, een wereld van verschil met het prototype van de Beleefde Belg. Wanneer ik onze software misschien wel één van de beste tools op de markt noem, dan zegt zo’n Richard Neve meteen: “Hoezo misschien? Zeik niet en zeg gewoon dat je de beste bent.” 
Zo simpel kan het zijn, als je boven de Moerdijk woont. 
In tien seizoenen van Agency Life heb ik al pareltjes kunnen rapen: “Moderne reclame is kauwgom voor de ogen”, Dick van der Lecq. “Liever impact maken dan een Tesla voor de deur”, Susanne Volder. “Korting is als cocaïne voor je klanten”, David van As. “Retainers maken je lui”, Erwin Hendriks. “In de Formule 1 ga je niet midden in het seizoen een nieuwe brandstof proberen”, KoenKranenberg.

Natuurlijk laten die gesprekken met Nederland’s finest hun sporen na

Natuurlijk laten die gesprekken met Nederland’s finest hun sporen na. Zo zeg ik nu best vaak best vaak. Zie ook: faciliteren, meestal van verbinding. Voor 2021 had ik nog nooit niks gefaciliteerd, en kijk nu. Hou me wel tegen als ik straks ergens een plasje over doe. Je moet ergens de lijn trekken.

Dit jaar spreek ik weer heel wat Nederlanders. OGs zoals Wesley ter Haar en jong aanstormend talent zoals Puck de Mol van Otterloo en Tristan Albers. Ook in 2025 raakt Agency Life dus niet uitgepraat. Waar wil jij het over hebben?
Robin Van Cleemput, Head of Creative bij Teamleader, Host van de Agency Life-podcast.

Agency Life is een tweewekelijkse nieuwsbrief voor creatieve en digitale bureaus. Met exclusieve onderzoeksresultaten, tips voor events, gecureerde agency content en als kloppend hart: een bekroonde videopodcast. De knapste koppen uit Nederland, België en de wereld spreken er over thema’s die er écht toe doen. En wees gerust: we stellen ook de moeilijke vragen.

Schrijf je in op agencylife.nl. Dan zie je ons elke twee weken netjes in je mailbox.

Robin van Cleemput, is head of creative bij Teamleader en maker van de podcast Agency Life.

[DutchMedia Podcast] met Ruud de Langen over 2025 en 2026

19-12-2025 | 11:23:43
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

David de Jong: Media, macht en marktwerking

17-12-2025 | 10:54:00
Tijdens een uitzending van Marketing Report op New Business Radio blikt David de Jong terug op een bewogen mediajaar en kijkt hij vooruit naar de krachten die het Nederlandse medialandschap blijven beïnvloeden

Annabelle Klop: Waarom het merk weer centraal moet staan

17-12-2025 | 10:00:00
Ze spraken over de internationale positie van Serviceplan, het ondernemerschap binnen het netwerk en de ambities om in Nederland verder te groeien.

Kim Klaver: PR vraagt om betere tooling en relevantie

17-12-2025 | 09:46:00
Tijdens een uitzending van Marketing Report Radio gaat zij in gesprek met Bas Vlugt over de overname van het bedrijf, de rol van technologie en AI in PR

Willem-Albert Bol: Azerion verbindt merken en publishers

17-12-2025 | 09:39:00
Hij spreekt met Bas Vlugt over de groei van Azerion, de internationale cultuur op het hoofdkantoor en de rol van het bedrijf in het medialandschap


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.