
[Merken100 2024] Linda Vervloet: RegioBank staat voor persoonlijk en dichtbij
RegioBank is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Linda Vervloet, Product Owner Merk en Missie bij RegioBank.
Kun jij RegioBank introduceren?
RegioBank is onderdeel van de Volksbank en al ruim 100 jaar de buurtzame bank. In die tijd zijn we uitgegroeid tot een vertrouwd gezicht in de buurt, een bank waar je gewoon nog even binnen kunt lopen. RegioBank werkt samen met zo’n 425 zelfstandig adviseurs in dorpen en kleine steden, verspreid door heel Nederland. Zij kennen de buurt, de mensen die er wonen en de ondernemers die er actief zijn. Als buurtzame bank zetten wij ons in om buurten in Nederland leefbaar te houden. Met buurtzame initiatieven spelen we een verbindende rol en dragen we bij aan de economische vitaliteit en sociale samenhang in de buurt. Zodat iedereen in een fijne buurt kan wonen, werken en leven.
Wie is de doelgroep van RegioBank?
Dat zijn de inwoners van dorpen en kleine steden tot zo’n 20.000 inwoners. We zijn er voor de hele familie, want jong en oud bankiert bij RegioBank. De eerste keer bijvoorbeeld, komt een dochter mee met haar vader om een spaarrekening te openen. Jaren later komt ze langs om haar eigen hypotheek af te sluiten. En daarna misschien weer om de financiering voor het pand voor haar kapperszaak te regelen.
Wat zijn de kernwaarden van het merk RegioBank?
Wij staan voor persoonlijk en dichtbij. Onze zelfstandig adviseurs zijn betrokken bij de buurt en hun klanten, ze kennen hun klanten écht. Dat is hoe RegioBank het verschil maakt.
Is het een doelstelling van RegioBank om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben? Zo ja, welke?
Zeer zeker. Bewezen maatschappelijke impact is net zo belangrijk als het financiële resultaat. RegioBank gelooft dat een mooiere samenleving begint in de buurt. Wij maken maatschappelijke impact door fysiek aanwezig te zijn en lokale projecten te steunen die het buurtgevoel vergroten. In 2023 heeft RegioBank maar liefst 168 initiatieven helpen realiseren via crowdfunding en door donaties uit het VoordeBuurtfonds. Zo is bijvoorbeeld geld ingezameld voor de aankleding van een sociaal restaurant in Heerenveen en een verwaarloosde speeltuin in Edam omgetoverd tot natuurspeeltuin.
Ook hebben onze zelfstandig adviseurs met 1500 workshops en lessen bijgedragen aan de financiële educatie van kinderen en volwassenen
In welke mediamix gedijt RegioBank?
Met onze 360-graden campagnes voeren we landelijk campagne via tv, radio, online en PR met als doel onze naams- en begripsbekendheid te verhogen. Onze zelfstandig adviseurs haken hier lokaal op aan met het pakket offline en online promotiemiddelen dat we aanbieden via onze Promotiewinkel. Op die manier zijn we in staat om met 425 zelfstandig adviseurs met één gezicht naar buiten te treden. Zo versterken we onze merkkracht.
In 2022 hebben we de stap naar tv gemaakt, want RegioBank heeft een uniek en onderscheidend verhaal te vertellen. We bouwen verder aan het merk, om RegioBank en het begrip buurtzaam een gevoel mee te geven.. Dat zien we duidelijk terug in onze merk KPI’s. Vooral de merkoverweging en de merkvoorkeur laten een aanzienlijke stijging zien.
De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk RegioBank ook veranderd en als ja; hoe?
RegioBank is al 100 jaar een vertrouwd gezicht in de buurt. Dat verandert niet, maar we brengen onze maatschappelijke rol nu meer naar voren met onze inzet voor de leefbaarheid in alle Nederlandse regio’s. In veel dorpen en kleine kernen staat de leefbaarheid namelijk al jaren onder druk. Als we niets doen, zal de ongelijkheid tussen steden en dorpen de komende jaren alleen maar verder toenemen. In onze merkpositionering zetten we hier ook meer op in, door ons te positioneren als de buurtzame bank en het bewijs hiervoor zichtbaar te maken. Dat doen we met een geheel nieuwe huisstijl en beeldmerk die het buurtzame gevoel nog beter overbrengen.
Wat is het laatste nieuws?
Op 14 mei 2024 is RegioBank voor de zesde keer uitgeroepen tot de klantvriendelijkste bank van Nederland door onderzoeksbureau MarketResponse. Nadat we in november 2023 ook al voor de zevende keer de beste bank zijn volgens de Consumentenbond. Deze hoge waarderingen geven aan dat wij een hele sterke klantrelatie hebben. Dát is precies de reden waarom wij het belangrijk vinden dat onze adviseurs fysiek dichtbij de klant zitten. Voor een vraag of advies kan de klant gewoon even binnenlopen.
De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.
Kaarten voor M100 Summer Edition
De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[HQ] Op bezoek bij SAN Adverteerder van het Jaar HEMA
[Forum] Bas Vlugt: Prijsvergelijkende reclame van Jumbo dom? Jazeker en wel hierom
[Merken100 Forum] Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen?
[Merken100 2024] Nienke Debets: Mentos YES TO FRESH staat voor fysieke en mentale verfrissing
[Merken100 2024] Janneke Kloosterman (ZEKUR): Wij geloven in de kracht van eenvoud
Gepubliceerd door: Pie Kamau