Menno Westinga: Mediaplus verbindt media en creatie

[Marketing Report Radio] Managing Director Mediaplus over groei, Building Best Brands en de rol van het mediabureau als consultant

Menno Westinga is Managing Director en medeoprichter van Mediaplus Nederland, het mediabureau binnen de Serviceplan Group. In Marketing Report op New Business Radio spreekt hij met Bas Vlugt over de start als start-upje in Amsterdam, het internationale karakter van de groep, de rol van het House of Communication en waarom CMO’s Mediaplus steeds meer als strategisch consultant zien in plaats van als klassieke media-inkooppartij.

Start-up in Amsterdam binnen internationaal netwerk

Mediaplus is onderdeel van een internationaal netwerk met wortels in Duitsland. Hij is vanaf het begin, bijna zeven jaar geleden, betrokken bij de Nederlandse operatie.

De start in Nederland was typisch ondernemend, maar wel ingebed in de internationale structuur. Menno Westinga: "We zijn met die ambitie begonnen omdat we ervoor gevraagd zijn, met z’n vieren destijds. Echt als start-upje, in samenwerking met onze collega’s in Brussel. We waren een Benelux-organisatie, met een kantoor in Brussel en een kantoor in Amsterdam. En wij hebben toen het kantoor in Amsterdam opgericht."

Serviceplan als creatieve oorsprong

De Serviceplan Group is van oorsprong een creatief bureau. Dat merk je nog steeds in de manier waarop de groep werkt. Menno Westinga: "Er was al een team Serviceplan in Amsterdam. Serviceplan is ons reclamebureau en vormt ook de oorsprong van de groep. We zijn eigenlijk van oorsprong een creative agency. Het team dat in Amsterdam zat, werkte ook samen met Brussel, zeker in het begin."

Gezonde mix van internationale en lokale klanten

De eerste klanten kwamen deels uit eigen acquisitie, deels via het netwerk. Inmiddels is het klantenbestand goed in balans. Menno Westinga: "Eigenlijk als een gezonde mix tussen internationale klanten en lokale klanten. Ongeveer 40 procent van wat we doen is internationaal, en ongeveer 60 procent bestaat uit lokale klanten."

Een paar aansprekende namen springen eruit. Menno Westinga: "Een grote internationale klant is De’Longhi. Daarnaast werken we voor BMW en MINI."

München als thuisbasis van een familiebedrijf

Waar veel internationale netwerken sturen vanuit Londen, Parijs of New York, heeft de Serviceplan Group haar basis in München. Menno Westinga: "Het voordeel van de groep die wij zijn, of in elk geval het verschil met sommige andere internationale bureaunetwerken, is dat we nog steeds een Duits familiebedrijf zijn. We zijn geen beursgenoteerde onderneming, maar gegroeid door aandeelhouders te creëren in de landen.”

Building Best Brands en House of Communication

De komst van Marc Verschoor als CEO van het Nederlandse House of Communication markeert een volgende fase voor de groep en voor Mediaplus. Menno Westinga: "Die volgende fase gaat vooral over groei richting de positie die we in Nederland willen hebben. Waar we het net over hadden: we zijn als start-upje begonnen, daarna is er een meerderheidsbelang genomen in een bestaande agency, Mediaxplain destijds. Dat was de eerste groeifase. En nu, met de komst van Marc, zitten we in de volgende stap. Als ik dat specifiek betrek op Mediaplus, betekent het dat we nu de volgende stap zetten richting the real alternative for the big networks."

Het motto Building Best Brands wordt de kern van de positionering: "Dat is niet zozeer een nieuw motto, maar het is wel het motto dat we veel centraler willen zetten in wat we naar de markt communiceren. Want dat is wat we elke dag doen en willen doen. Ik denk dat het House of Communication-concept ons de middelen biedt om marketeers op alle vlakken van het bouwen van een merk te helpen. Dat geldt voor creatie, tech, automation én media."

Vier labels onder één dak

In Nederland komt alles samen in het House of Communication. Menno Westinga: " Als je binnenkomt, hebben we alle specialisten in huis. Dat valt onder vier labels. We hebben Serviceplan (creatie), Mediaplus (media), die tak mag ik onder mijn hoede nemen. Daarnaast hebben we nog Make, ons productielabel. Daar zit veel development, AI-productie, echt asset production. En we hebben nog Plan.Net, ons techlabel. Dat gaat over UX-design, automation, CRM enzovoort."

Bij pitches wordt die geïntegreerde aanpak direct ingezet: "Wij proberen een briefing altijd vanuit een geïntegreerde visie te bekijken. Met media moeten we natuurlijk altijd antwoord geven op de mediavraag in de pitch: dus onze mediapricing en mediastrategie goed neerzetten. Met alle tools die we internationaal hebben, kunnen we daar een sterk alternatief zijn. Maar we betrekken ook altijd creativiteit erbij, en waar het kan tech. Want als je echt een antwoord wilt geven op een businessproblematiek, dan móét je die elementen meenemen."

Van media-inkoop naar strategisch consultant

De rol van het mediabureau verandert zichtbaar. Menno Westinga: "Je ziet dat CMO’s, met de recente ontwikkelingen in tech en AI en de vraag hoe we ze kunnen helpen bepaalde marketing-KPI’s te realiseren, ons veel meer zien als consultant dan alleen als een ouderwetse media-inkooppartij."

De gesprekken aan tafel verschuiven mee. Waar vroeger vooral CMO’s aanwezig waren, schuiven nu ook CIO’s aan. Dat maakt het werk volgens hem interessanter en relevanter: "Het voordeel is dat we vanuit onze visie en geïntegreerdheid in de breedte niet alleen aan business-KPI’s kunnen werken, maar dat we ook altijd starten bij de status van een merk: hoe kun je verder bouwen met dat merk?
Natuurlijk hebben we het over AI en tools en alles eromheen, maar het begint en eindigt bij het bouwen aan het merk. Ik denk dat we dat in onze branche soms een beetje vergeten, met alle buzz rondom technologie en AI, die óók belangrijk is. Maar de centrale factor van waaruit wij willen starten is: wat bouwen we met een merk? Dat is het allerbelangrijkste punt waar we nu met elkaar staan."

CMO Barometer geeft richting

Om beter te begrijpen wat er speelt bij marketeers, voert de groep jaarlijks de CMO Barometer uit. Menno Westinga: " Dit jaar hebben we weer meer dan 800 CMO’s gevraagd naar hun uitdagingen, hoe zij de markt zien ontwikkelen. Dat geeft ons veel inzichten: waar liggen pijnpunten, waar liggen ontwikkelingen, en hoe kunnen wij daar als agencygroep het beste op inspelen?"

Luister hier dit interview

Beluister hier de hele uitzending van 19 november 2025

Meer podcasts over marketing vind je hier: marketingreport.nl/podcast. Marketing Report is iedere derde dinsdag van de maand te horen op New Business Radio van 18:30 tot 20:00 uur.

Marketing Report Radio is een initiatief van Media Meetings & Magazines.

Partners Marketing Report op New Business Radio



 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nathalie Peters: MORGENFRISK helpt marketeers winnen

20-11-2025 | 16:12:00
Samen vertellen zij hoe topsportmentaliteit, mindset en maatwerktrainingen marketingteams helpen om beter te presteren, zonder zichzelf kwijt te raken.

Esther Brouwer: INDIE bouwt merkvoorkeur met lange adem

20-11-2025 | 15:02:31
Ze spreekt met Bas Vlugt over haar carrière, het ondernemerschap bij INDIE, de samenwerking met Lode Schaeffer, het winnen van PLUS en Vodafone

Joey Boeters: Met humor maak je communicatie effectiever

20-11-2025 | 12:05:00
In de studio van New Business Radio sprak Bas Vlugt met Joey Boeters, Creative Partner en medeoprichter van Happiness Amsterdam

Wim Jan Zijlstra: Bij TBWA draait creativiteit altijd om groei

20-11-2025 | 10:46:00
In de studio van New Business Radio spraken Peter Wybenga en Bas Vlugt met Wim Jan Zijlstra, Head of Strategy bij TBWA\NEBOKO

Michael Coreelmont, Georgios Petropoulos: Popup Padel kan echt overal

23-10-2025 | 11:31:00
In de studio van New Business Radio sprak Peter Wybenga met Georgios Petropoulos, oprichter EEN Media Group, en Michael Coreelmont, oprichter popuppadel.nl
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.