Mediahuis lanceert fellowship Journalistiek en Samenleving

Peter Vandermeersch gaat rol journalistiek herdefiniëren binnen Mediahuis

Mediahuis lanceert het fellowship Journalistiek en Samenleving, een strategisch initiatief om de rol van onafhankelijke journalistiek te versterken in een veranderend medialandschap. Peter Vandermeersch, voormalig CEO van Mediahuis Ireland, is benoemd tot eerste Mediahuis Fellow.

Met ervaring als hoofdredacteur van De Standaard en NRC en als uitgever en CEO van Mediahuis Ireland brengt Vandermeersch decennialange redactionele en leidinggevende expertise mee. Als Fellow zal hij bijdragen aan de relevantie van de journalistieke missie van Mediahuis, fungeren als verbindende kracht in een gepolariseerde samenleving en de waarde van journalistiek zichtbaar maken.

Sheena Peirse benoemd tot CEO Mediahuis Ireland

Peter Vandermeersch, Mediahuis Fellow: "Met dit fellowship wil ik de positie van Mediahuis als thought leader verder versterken door enkele van de belangrijkste uitdagingen in onze sector aan te pakken zoals de relevantie van journalistiek, haar rol in een tijdperk van polarisatie, vertrouwen, persvrijheid, het bereiken van diverse doelgroepen, het waarborgen van een duurzame toekomst voor lokale journalistiek én het verantwoord inzetten van AI binnen redacties."

Parallel aan deze benoeming maakt Mediahuis bekend dat Sheena Peirse per 1 oktober CEO van Mediahuis Ireland wordt. Zij volgt Vandermeersch op en brengt uitgebreide ervaring mee in digitale media, publieksstrategie en commerciële innovatie. Binnen Mediahuis Ireland leidde zij als Chief Customer Officer strategische veranderingen op het gebied van abonnementen en marketing, waarmee de organisatie de grens van honderdduizend abonnees overschreed.

Gert Ysebaert over missie en benoemingen

Gert Ysebaert, CEO Mediahuis groep: "Onafhankelijke journalistiek staat onder toenemende druk, niet omdat ze haar waarde heeft verloren, maar omdat de economie van journalistiek en de wereld eromheen fundamenteel veranderen. Bij Mediahuis geloven we sterk dat journalistiek een essentiële kracht is voor waarheid, verbinding en democratie. Daarom lanceren we het Mediahuis Fellowship Journalistiek en Samenleving: een strategische rol die reflectie, uitdaging, verbinding en inspiratie moet brengen. Ik ben verheugd dat Peter Vandermeersch dit initiatief zal leiden."

www.mediahuis.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Forum] Wat is goede content?

17-09-2025 | 23:59:00
In de rubriek [Forum] stellen wij bepalende spelers in de markt een actuele vraag. Deze keer stellen we juryleden van de Influencer & Content Marketing Awards 2025 de vraag

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Content Creator Nieuws

16-09-2025 | 09:29:00
Mediahuis is per direct op zoek naar een Content Creator Nieuws - Leeuwarden, Groningen

Supermarkt Dirk benadrukt betaalbaarheid met Telegraaf-bijlage

15-09-2025 | 14:05:00
Supermarktketen Dirk heeft een bespaarbijlage uitgebracht in De Telegraaf. Daarmee speelt de keten in op de discussie over koopkracht en prijzen

Mediahuis Nederland, DPG Media en Ster komen met regels voor politieke reclames

14-09-2025 | 15:17:00
Mediahuis Nederland, Ster en DPG Media hebben regels aangekondigd hoe per 10 oktober 2025 politieke reclames kunnen worden aangekocht

Max Hochstenbach: Speel je op safe? Dan verlies je de consument

11-09-2025 | 15:16:00
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag schuift Max Hochstenbach van MHX (Mediahuis) aan.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.