Medewerkers van BNNVARA en andere omroepen beginnen actie

Medewerkers van verschillende landelijke publieke omroepen hebben zich verenigd in een actie tegen de voorgenomen bezuinigingen op de NPO. Initiatiefnemer is Hubert van der Want, Head of Content Development bij BNNVARA.

De initiatiefnemers stellen dat de veiligheid en welvaart onder druk staat, het steeds moeilijker wordt om feit en fictie van elkaar te onderscheiden en polarisatie toeneemt. Daarbij stellen de medewerkers dat een sterke onafhankelijke publieke omroep noodzakelijker is dan ooit. En ze wijzen op het belang van onafhankelijke, betrouwbare informatievoorziening, kwalitatief hoogwaardige journalistieke programma’s en een veelzijdig aanbod. Ook noemen ze de bezuinigingen buitenproportioneel. Daarbij stellen ze de vraag hoe de NPO kan bijdragen aan de weerbaarheid van de democratie als er een kaalslag aan programma's, mensen en kennis plaatsvindt.

De actievoerders zouden graag zien dat mensen hun oproep steunen via de website Bescherm de publieke omroep. 

Bezuiniging op recordbegroting

De coalitie is voornemens om vanaf 2027 structureel 156 miljoen euro te bezuinigen op de NPO. Dit terwijl de NPO in 2025 een recordbedrag van 981 miljoen euro ontvangt van het ministerie van OCW, uit een totale begroting van 1,1 miljard euro. De volledige mediabegroting komt neer op 1,27 miljard euro, waarvan 172 miljoen uit Ster-gelden is begroot. Concrete plannen voor de invulling van de bezuinigingen en hervormingen zijn door het kabinet nog niet gepresenteerd.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[DutchMedia Podcast] over Ster-reclame, NPO Blend & WK bij NOS

15-10-2025 | 09:39:04
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Minister Gouke Moes (BBB) geeft definitieve toestemming voor NPO Blend

08-10-2025 | 18:18:00
Minister Gouke Moes (BBB) van  OCW heeft de NPO definitieve toestemming gegeven voor NPO Blend. De radiozender is op 6 november 2023 gestart op experimentele basis om biculturele 35- tot 54-jarigen te bereiken en wordt online en via DAB+ verspreid

NPO-hervorming omroepverenigingen: geen overeenstemming over vorming omroephuizen

04-10-2025 | 01:37:00
Er is geen overeenstemming tussen de omroepverenigingen bereikt over de vorming van omroephuizen. Dit is de conclusie van Meindert Landsmeer die als procesregisseur door toenmalig NSC-minister Eppo Bruins was aangesteld

SEO Impactanalyse: Verruiming Ster gaat vooral ten koste van Nederlandse spelers

04-10-2025 | 00:24:00
Het door SEO gedane onderzoek naar verruiming van Ster-reclame bij de NPO levert 14 tot 24 miljoen euro aan extra omzet op ten koste van private Nederlandse media

[DutchMedia Podcast] over geen toezicht politieke reclames, NPO, VI TV & short form

03-10-2025 | 12:45:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: PR balanceert tussen AI en authenticiteit

24-10-2025 | 11:48:00
De pr-industrie bevindt zich op een kritiek punt en navigeert in een landschap waarin mediagedrag gefragmenteerd is

[Vacancy Kinesso has a position for Paid Social Associate Account Director - Nike

24-10-2025 | 09:26:00
Kinesso is directly looking for Paid Social Associate Account Director - Nike - Amsterdam

DUDE en FM koppelen emotie en AI voor Maserati

24-10-2025 | 08:45:37
DUDE en FM hebben een wereldwijde campagne ontwikkeld voor Maserati rond de vraag in hoeverre kunstmatige intelligentie emotie kan begrijpen.

INDIE bouwt voort op OH YEAH-campagne voor Vodafone

23-10-2025 | 17:42:00
Iedereen die sinds 8 september 2022 een telefoon direct bij Vodafone heeft gekocht, ontvangt tot 3 jaar gratis Batterij Garantie.

FCB ontwikkelt Pets Know Best-campagne voor Purina PRO PLAN

23-10-2025 | 15:37:00
De campagne is gebaseerd op een herkenbaar inzicht: huisdieren lijken een gezondere levenshouding te hebben dan veel mensen en weten vaak wat goed voor ons is.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.