Lucas Hulsebos: Creativiteit testen maakt campagnes sterker

Tijdens Cannes Lions gaf Lucas Hulsebos  CEO van DVJ Research Group, samen met Philips een presentatie bij Inside Lighthouse, een evenement over marktonderzoek. Lucas Hulsebos: “We hebben eerst uitgelegd waarom creativiteit zo belangrijk is en daarna toegelicht hoe Philips hier heel systematisch mee omgaat om hun campagnes continu te verbeteren – van good naar great.”

DVJ Insights speelt een cruciale rol in dat proces door campagnes te testen en te optimaliseren. Lucas Hulsebos: “Philips werkt met een iteratief pretestsysteem: eerst analyseren we wat mensen aantrekkelijk vinden en wat niet, daarna toetsen we verschillende uitwerkingen. Omdat we dat al jaren doen, begrijpen ze steeds beter hoe je mensen echt kunt betrekken.”

Testen op engagement en creativiteit

DVJ Insights onderzoekt niet alleen of een idee technisch klopt, maar vooral of het de aandacht vasthoudt. Lucas Hulsebos: “Wat je vaak ziet bij onderzoek, is dat men alleen iets laat zien en er eindeloos over praat. Wij meten echt of mensen blijven kijken en waar ze afhaken. Zo kun je veel gerichter optimaliseren en tegelijkertijd meer ruimte geven aan creativiteit.”

Creativiteit voorspellen is niet mogelijk, benadrukt Hulsebos. Lucas Hulsebos: “Wij zijn zelf niet creatief, maar wij testen creativiteit. Echt goede reclame is vaak onverwacht. Dat kun je niet vooraf voorspellen, maar wel achteraf meten in de reacties van mensen. Echte creativiteit maakt het verschil, maar echt goede campagnes zijn schaars.”

Wereldwijd testen met lokale verschillen

De onderzoeken voor Philips zijn wereldwijd. Lucas Hulsebos: “In Nederland proberen veel mensen reclame standaard te vermijden. Dat vermijdingsgedrag is hier sterker dan in veel andere landen. In andere markten kijken mensen vanzelfsprekender naar reclame.”

Vertrouwen en AI: mens blijft uitgangspunt

Volgens Hulsebos is vertrouwen de basis, zeker nu AI een steeds grotere rol speelt. Lucas Hulsebos: “We hebben samen met de Universiteit van München onderzocht hoe mensen creatieve beelden beoordelen. Wanneer iets eruitziet alsof het door AI is gemaakt, herkennen mensen dat vaak en scoren zulke beelden minder goed. De kunst is om het eruit te laten zien alsof het handgemaakt is.”

De boodschap is helder: technologie moet altijd beginnen bij de mens. Lucas Hulsebos: “AI heeft geen emotie — die moet je er als mens zelf aan toevoegen. De campagne van Philips, ‘share the care’, draaide om het inzicht dat moeders gemiddeld maar één uur vrije tijd per dag hebben. Het idee was dat de zorg meer gedeeld moet worden. Het concept kwam voort uit uitgebreide gesprekken met consumenten en bleek een van de best scorende campagnes ooit.”

Kijk deze video hier

www.dvj-insights.com

www.canneslions.com

Partners Marketing Report Cannes 2025


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Cannes Lions presenteert jury voor LIONS Scholarship 2026

26-11-2025 | 11:00:34
Vanuit Nederland is alleen Sadira E. Furlow, Global Chief Brand and Comms Officer bij Tony’s Chocolonely, onderdeel van het panel.

Lex Bradshaw-Zanger wordt Academy Dean bij Cannes Lions

17-11-2025 | 12:20:00
De Brand Marketing Academy helpt marketingprofessionals hun strategische en creatieve vaardigheden te verdiepen en verbinding te maken met vakgenoten

Cannes Lions introduceert de Creative Brand Lion

13-11-2025 | 11:46:58
Omdat commerciële creativiteit wereldwijd business blijft veranderen, erkennen de Awards in 2026 baanbrekend werk met de Creative Brand Lion

Meld je nu aan voor de Cannes Lions 2026 Jury!

22-09-2025 | 08:45:00
Ja, je leest het goed. Ook jij kunt zitting nemen in de jury van Cannes Lions 2026!

Nicola Tillin: Creativiteit werkt pas met bewijs

20-08-2025 | 12:23:00
In dit interview vertelt Nicola Tillin, hoe het wereldwijde marketing intelligence-platform merken, bureaus en mediapartijen helpt om hun weg te vinden


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public wint pitch Almhof

26-11-2025 | 18:05:00
Joe Public Amsterdam heeft de pitch voor Almhof gewonnen. Daarmee neemt Müller Nederland (eigenaar van het merk Almhof) na meer dan 13 jaar afscheid van Talmon Kochheim die in 2017 samen met Pieter van Velsen Pret Amsterdam heeft opgezet

Sanne van Kuijk: BUUT maakt financiële opvoeding makkelijker

26-11-2025 | 10:43:56
Van Kuijk vertelt hoe het concept is ontstaan, hoe jongeren en ouders het gebruiken en waarom de timing voor een bank als BUUT relevanter is dan ooit.

AI-stem Harry Mulisch in campagne Passend Lezen

26-11-2025 | 09:10:38
De campagne moet duidelijk maken dat gesproken verhalen toegankelijk blijven voor mensen bij wie lezen door verminderd zicht moeilijker wordt.

Daan Vrijsen: Strategie wordt steeds belangrijker in media

26-11-2025 | 08:42:44
Hij vertelt hoe de rol van media verandert, waarom klanten vaker de behoefte hebben aan een strategische partner en hoe zijn team meebeweegt met de markt

[Vacatures] Influentials zoekt een Junior Campaign & Content Manager

26-11-2025 | 08:24:00
Influentials is per direct op zoek naar Junior Campaign & Content Manager (32/40 uur) Full-time - Rotterdam 
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.