Live voetbal Eredivisie blijft tot 2030 bij ESPN

De live-uitzendingen van de voetbalwedstrijden in de Eredivisie blijven tot 1 augustus 2030 bij ESPN te zien. Dit zijn de Eredivisie cv en de 18 Eredivisieclubs unaniem overeengekomen. Daarmee gaan ze in op een voorgesteld onderhandelingsresultaat tussen The Walt Disney Company en Eredivisie cv.

Sinds 2013 worden de wedstrijden bij ESPN (eerst Fox Sports) uitgezonden in een joint venture waar The Walt Disney Company 51 procent van bezit, Eredivisie cv 44,1 procent en de KNVB 4,9 procent.

Eredivisie cv heeft niet voor een transparante non-discriminatoire aanbesteding gekozen, waar met name VodafoneZiggo, KPN, Delta en Odido op aandrongen.

Dit consortium van telecombedrijven is naar de mededingingsautoriteit ACM gestapt in de hoop dat deze een overeenkomst nietig verklaard en de Eredivisie cv tot een openbare aanbesteding dwingt. Een aanbesteding gebeurt in een aantal voetballanden.

Continuïteit 

Eredivisie cv verklaart dat het afgelopen jaar een klankbordgroep bestaande uit vertegenwoordigers van Ajax, AZ, Feyenoord, PSV, RKC Waalwijk en Vitesse gewerkt hebben met Eredivisie cv aan dit resultaat. Daarbij stelt Eredivisie cv dat dit recht doet aan de waarde van het Nederlands betaald voetbal, continuïteit biedt voor de komende jaren en mogelijkheden biedt om de eredivisie(clubs) commercieel en (inter)nationaal verder te ontwikkelen.

Uitwerking

Het onderhandelingsresultaat is nog niet uitgewerkt tot een overeenkomst: die moeten partijen nog uitwerken. In de huidige situatie betalen distributeurs voor elke abonnee die zij hebben voor het mogen aanbieden van ESPN, ongeacht of deze wel of geen ESPN-abonnement heeft. Het hoofdkanaal ESPN wordt daarbij meestal in het standaardpakket aangeboden.

Alle clubs krijgen volgens Eredivisie cv substantieel meer inkomsten en vanaf 2024 worden alle wedstrijden uit de Eerste Divisie (Keuken Kampioen Divisie) en de (Azerion) Vrouwen Eredivisie live uitgezonden bij ESPN.

Sponsorrechten en internationale mediarechten vallen terug bij de Eredivisie cv zodat deze opnieuw op de markt kunnen worden gebracht.

Naar verluid zou de deal 135 miljoen euro per seizoen opleveren; daarnaast zou er een tekenbonus van 70 miljoen worden betaald. De oude overeenkomst van 2013 zou 80 miljoen euro gemiddeld per seizoen opleveren.

Bezwaar bij ACM

De vier telecombedrijven die deels zelf ook Amerikaans zijn, wijzen erop dat een groot deel van de inkomsten naar Amerikaanse aandeelhouders zou gaan. Zelf hebben VodafoneZiggo, KPN, Odido en Delta naar eigen zeggen 180 miljoen euro netto geboden.

Samenvattingen

Hoe de samenvatrechten per 1 augustus 2025 zullen worden verkocht, is nog onduidelijk. Thans bezit de NPO (NOS) die. Voor de huidige overeenkomst werden de onderhandelingen mede door Jan de Jong gedaan die destijds in de directie van de NOS zetelde. Hij is sinds mei 2020 algemeen directeur van de Eredvisie cv.

www.eredivisie.nl

www.espn.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bata Industrials presenteert internationale merkstrategie

26-09-2025 | 10:03:44
Bata Industrials heeft een wereldwijde merkpositionering gelanceerd onder de slogan Work safe. Live great.

ING start campagne rond verduurzamen woning

26-09-2025 | 09:21:36
De bank wil hiermee laten zien dat energiebesparende maatregelen niet alleen goed zijn voor het milieu, maar ook financieel voordeel kunnen opleveren.

Heinz introduceert Mr. Ridiculously Good in pastasauzecampagne

26-09-2025 | 09:07:00
Samen met VML The Cocktail en het merk Mr. Men Little Miss werd personage Mr. Ridiculously Good bedacht

[Vacatures] Springbok zoekt een Projectmanager Digital Marketing

26-09-2025 | 08:53:00
Springbok is per direct op zoek naar een Projectmanager Digital Marketing - Den Bosch

Bob Koigi: Techreuzen versterken greep op advertentiemarkt

26-09-2025 | 08:51:00
Nieuwe data tonen een industrie die zich concentreert rond drie techgiganten
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.