Leendert de Jong ontvangt Jan Nijland Zilveren Roos; Jan Nijland Zilveren Roosje voor Marieke Jonker

In het Koninklijk Theater Tuschinski in Amsterdam is aan Leendert de Jong de Jan Nijland Zilveren Roos toegekend, tijdens de nieuwjaarsreceptie van de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters en NVPI Film. Deze jaarlijkse prijs wordt toegekend aan een persoon of instantie die van grote betekenis is voor de Nederlandse bioscoopwereld, bij de prijs hoort een geldbedrag van 20.000 euro. De aanmoedigingsprijs, het Jan Nijland Zilveren Roosje en een geldbedrag van 5.000 euro, ging naar Marieke Jonker.

Leendert de Jong

Uit handen van bestuurslid Jaap Schuttevaer ontving Leendert de Jong de Zilveren Roos 2024. Het juryrapport opent met de woorden dat zijn pensioen bij Filmhuis Den Haag in zekere zin het einde van een tijdperk betekent voor heel filmminnend Nederland. Want, zo stelt de jury, Leendert de Jong haalde belangrijke acteurs en regisseurs naar Nederland, trok daarin op met andere filmtheaters, zette eigenhandig een uitgebreid filmarchief op, cureerde tentoonstellingen over film en introduceerde mogelijkheden voor jonge filmmakers om hun werk te vertonen. Hij omarmde het werk van tot dan toe onderbelichte regisseurs en stond altijd open voor films die de wereld van vandaag in al zijn eigenheid en diversiteit laten zien. Hij presenteerde vrijwel maandelijks een nieuw retrospectief, waarmee hij veel - niet zelden jonge - bezoekers naar het filmhuis wist te krijgen.”

In 2015 werd zijn programmering erkend door de toekenning van de European Cinema Award for Best Programming aan Filmhuis Den Haag. Leendert de Jong heeft zijn stempel gedrukt op de vertoning van de kwaliteitsfilm in Nederland en is daarmee inspiratiebron voor al zijn collega’s in het land. Hij heeft daardoor een belangrijke bijdrage geleverd aan de bevordering van de Nederlandse film- en filmtheatercultuur.

Marieke Jonker

In 2007 begon zij als programmeur bij Filmtheater De Uitkijk, daarna ontwikkelde zij zich tot distributeur bij Amstelfilm, liet zij het publiek zelf kiezen met het innovatieve project We Want Cinema. Zij was daarnaast werkzaam bij Vue Nederland, Share Dimension (thans Vista) en recent als directeur van Filmhuis Alkmaar – waar zij ruimte maakte voor randprogrammering om nieuw en jong publiek het filmhuis te laten ontdekken.

Als blijk van waardering en ondersteuning van haar uiteenlopende werk, kent de jury het Zilveren Roosje toe aan Marieke Jonker. Uit het juryrapport: “Vanuit haar huidige thuishaven Valencia werkt ze momenteel aan verschillende projecten waarbij ondernemerschap en pionieren voorop staan. Samen met makers, vertoners en distributeurs en andere filmenthousiastelingen bedenkt ze steeds weer verfrissende nieuwe manieren om het publiek de bioscoopervaring te laten ontdekken en koesteren. De laureaat is een veelzijdig en volhardend filmentrepreneur die waardevolle bijdragen kan leveren aan iedere Nederlandse filmorganisatie. Bovenal is de laureaat een heel positief, open en verbindend mens. De jury hoopt dat zij nog lang op haar kenmerkende enthousiaste wijze de Nederlandse filmvertoning zal inspireren.”

Van 1960 tot 1990 werd de Zilveren Roos toegekend aan onder anderen Charlie Chaplin, Bert Haanstra, Robbert Wijsmuller en Jan Nijland. De stichting Jan Nijland Zilveren Roos heeft de prijs in 2013 nieuw leven ingeblazen en reikt sindsdien tijdens de nieuwjaarsreceptie de Zilveren Roos uit aan een natuurlijke of rechtspersoon die van grote betekenis is voor de Nederlandse bioscoopwereld en erin slaagt om 'de bioscoop' via film (of andere cultuuruitingen) onder ieders aandacht te brengen. Ook het Zilveren Roosje, een aanmoedigingsprijs, wordt dan uitgereikt.

Het bestuur van de Stichting Jan Nijland Zilveren Roos Award bestaat uit Mario Bruna (voorzitter), Jaap Dierkens Schuttevaer en Gulian Nolthenius. De jury, ingesteld door het bestuur en aangewezen door de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters en NVPI Film, bestaat uit Boris van der Ham, Heleen Rouw en Michael Lambrechtsen.

Jan Nijland (1919-1998) vervulde als bioscoopondernemer en bestuurder een belangrijke rol in de Nederlandse bioscoopwereld. Van 1972 tot 1982 was hij voorzitter van de Nederlandse Bioscoopbond. Ook op charitatief gebied was Jan Nijland actief. Zo was hij onder meer voorzitter van Stichting Bio Kinderrevalidatie. In 1978 werd hij benoemd tot Officier in de Orde van de Nederlandse Leeuw. In 1982, bij zijn afscheid als voorzitter van de Nederlandse Bioscoopbond, kreeg hij de Zilveren Roos uitgereikt.

Winnaars van de Jan Nijland Zilveren Roos

2024 Leendert de Jong
2023: Stichting Cinekid Amsterdam
2022: Jos Stelling
2021: René Mioch
2019: Paul Verhoeven
2018: Holland Film Nieuws
2017: Lauge Nielsen
2016: Gerben Kuipers
2015: Tim Kuik
2014: Ron Sterk
2013: Joachim Wolff
2012: Ad Weststrate

Winnaars van het Jan Nijland Zilveren Roosje

2024: Marieke Jonker
2023: Dick Smits
2022: João Carlos Rodrigues en Alexa Rodrigues
2021: V.O.S.S. Kriterion (Filmtheater Kriterion)
2019: Martin Koolhoven
2018: Oxville Cinema
2017: Dana Linssen
2016: Jan de Vries en Frank Groot
2015: Niels Büller en Thomas Hosman
2014: Kadir Selçuk en Alex Rutten
2013: Joep Caubo
2012: Frits Nieuwenhuizen

credits foto:Samuel van Leeuwen

www.jannijlandzilverenroos.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Pathé introduceert bioscoopstoel als kerstornament

18-11-2025 | 18:07:00
Pathé brengt dit jaar een kerstornament uit: een miniatuur van de rode bioscoopstoel.

Selmore lanceert feestdagencampagne voor Bioscoopbon

18-11-2025 | 10:11:00
De campagne is eenvoudig opgebouwd: een herkenbare situatie en een filmische setting met een vleugje droge humor

Vue opent bioscoop met 15 zalen in Houthavens

13-11-2025 | 11:10:58
Volgens de exploitant is dit het hoogste aantal zalen op één locatie in Nederland.

IFFR 2026 viert film en stad met tijgercampagne

31-10-2025 | 10:46:00
De campagne, ontwikkeld door het Rotterdamse ontwerpbureau 75B, brengt de tijger terug in een kleurrijk samenspel van stad, cinema en creativiteit.

Happiness Amsterdam en Kennemerhart lanceren employer branding-campagne

21-10-2025 | 15:37:00
De campagne benadrukt de unieke waarde van werken met ouderen en speelt in op de groeiende vraag naar medewerkers in de ouderenzorg.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak is per direct op zoek naar SEA Specialist - Zwolle, Hybride

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.