Lantern laat zien hoe tv consumentengedrag beïnvloedt

In het Verenigd Koninkrijk is Lantern gelanceerd, een gezamenlijk meetinitiatief van ITV, Channel 4, Sky en Thinkbox, zo meldt Screenforce. Het project brengt voor het eerst in kaart welke acties consumenten ondernemen nadat zij een tv-commercial hebben gezien. Lantern koppelt kijkgedrag aan daadwerkelijk online consumentengedrag, zoals zoekopdrachten, websitebezoeken en aankopen. Daarmee biedt het een nauwkeurig beeld van de impact van tv op consumentengedrag, tot op huishoudniveau.

Breed spectrum aan consumentreacties zichtbaar

De eerste resultaten uit de zogenoemde Baby Lantern-fase tonen aan dat tv veel meer doet dan alleen verkeer naar merkwebsites genereren. Slechts 45 procent van de gemeten respons bestaat uit direct sitebezoek; het grootste deel van de consumentacties vindt plaats via e-commerceplatforms, sociale media en andere digitale kanalen. De effecten verschillen bovendien sterk per productcategorie: waar reismerken vooral direct verkeer naar hun website zien, veroorzaken FMCG-merken meer activiteit via retailplatformen.

Tv-effecten werken wekenlang door

Een opvallend inzicht is dat de impact van tv niet stopt bij het moment van uitzending. Lantern laat zien dat gedragsreacties vaak nog dagen tot weken later optreden, vooral via zoekgedrag en sociale media. Dankzij de deterministische meetmethode kunnen effecten nauwkeurig worden toegeschreven aan specifieke campagnes, vergelijkbaar met digitale attributiemodellen. Zo ontstaat een veel completer beeld van de rol van tv binnen de totale marketingmix.

Dit is een samenvatting. Lees het volledige artikel hier.

www.screenforce.nl

(headerbeeld is gegenereerd met behulp van AI)


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Screenforce: Context bepaalt aandacht voor reclames in december

28-10-2025 | 10:23:30
De analyse laat zien dat reclameblokken rond luchtige of humorvolle programma’s meer kijkers vasthouden dan blokken bij serieuze of zware titels

Screenforce: Supermarkten riskeren stormachtig kerstseizoen

21-10-2025 | 09:50:00
Consumenten zoeken in december naar voordeel en beleving, maar willen niet meer betalen.

Screenforce: Vooruitkijken via platforms groeit bij Nederlandse kijkers

07-10-2025 | 16:02:43
Vooruitkijken via online platforms wint aan populariteit. Dat blijkt uit de resultaten van het Trends In Digitale Media-onderzoek 2025.

Screenforce: storytelling is sleutel tot merk- en businessgroei

30-09-2025 | 09:58:31
De kernboodschap van het webinar: creativiteit is geen luxe, maar essentieel voor groei.

Waarom Gen Z sceptisch is over AI-reclame

23-09-2025 | 12:06:00
Jongeren hebben vooral moeite met de echtheid en relevantie van AI-campagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.