Landelijk bioscoopreclamebedrijf FoxScreen stopt activiteiten

Voortbestaan was al onzeker

Het bioscoopreclamebedrijf FoxScreen stopt per 1 september 2025 met de activiteiten. Het bedrijf maakt deel uit van Fox Groep van de familie De Vos en heeft niets te maken met het Amerikaanse Fox Corporation. De groep gaat door met het verkopen van (korte) regionale bioscoopreclames die sinds 2003 via CineFox worden verkocht. FoxScreen bestond sinds 2015.

Financiële positie

De website van FoxScreen is inmiddels offline. Esther Twal-Schoolderman, commercieel directeur van de FoxGroep, geeft tegenover Marketing Report aan dat het afnemende aantal bioscopen in het netwerk, in combinatie met lagere bezoekersaantallen ten opzichte van de periode voor corona, het bereik  aanzienlijk heeft verminderd.

Volgens haar is het financieel niet langer verantwoord om de activiteiten voort te zetten door het afgenomen bereik en de daaraan gekoppelde reclame-inkomsten. Wel geeft de commercieel directeur aan dat verschillende pogingen gedaan zijn om het netwerk uit te breiden.

Het jaarverslag van FoxScreen over 2024 meldde dat het voortbestaan van de onderneming onzeker is, gezien de financiële positie. Daarbij werd aangegeven dat duurzame voortzetting niet onmogelijk is en dat het bestuur van de groep het voortbestaan van de vennootschap in het belang van de groep als totaal vindt.

De familie De Vos gaf in de jaarrekening aan bereid te zijn daarvoor de nodige middelen beschikbaar te stellen. Die bereidheid is er aldus niet meer.  

Dat het in de bioscoopsector niet heel goed gaat, blijkt ook uit de aankondiging van de grootste keten Pathé Nederland, die bezig is met een reorganisatie.

42 bioscopen

FoxScreen verkocht de landelijke bioscoopreclame in 42 bioscooptheaters. Het regionale bioscoopreclamebedrijf CineFox is actief in zowel Nederland als Vlaanderen voor 106 bioscopen. Deze activiteiten zijn volgens het bedrijf wel succesvol. Er is voor FoxScreen niet gekeken naar een verkoop, aangezien dat volgens het bedrijf geen enkele zin had.

Jean Mineur Mediavision

Met het verdwijnen van FoxScreen blijft Jean Mineur Mediavision het enige verkoopbedrijf voor landelijke bioscoopreclame in Nederland. Jean Mineur Mediavision bedient mede dankzij overeenkomsten met de grote ketens (Pathé, Vue Cinemas en Kinepolis) al nagenoeg de gehele bioscoopmarkt. FoxScreen zou circa 10 procent van de markt hebben bediend.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Bioscoop10-Daagse maakt van Nederland tien dagen filmfeest

10-09-2025 | 12:16:04
Van 17 tot en met 26 september 2025 staat Nederland volledig in het teken van film tijdens de Bioscoop10-Daagse

25 jaar Wilde Mossels op Film by the Sea

09-09-2025 | 10:04:40
Het Zeeuwse filmfestival Film by the Sea zet dit jaar filmmaker Erik de Bruyn in de schijnwerpers.

Marina Blok ontvangt Gouden Kalf voor de Filmcultuur

03-09-2025 | 11:21:38
Ze ontvangt de onderscheiding tijdens het EY Gouden Kalveren Gala op 3 oktober in Stadsschouwburg Utrecht.

Stijn de Vries presenteert EY Gouden Kalveren Gala 2025

02-09-2025 | 15:55:07
Hij volgt Soundos op, die het gala in 2023 en 2024 presenteerde.

Kinepolis opent drie IMAX-zalen in Nederland

11-08-2025 | 11:49:18
Veel IMAX-films worden opgenomen met speciale IMAX-camera’s, wat zorgt voor meer detail en intensere beleving.
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.