KNMI kiest iO als strategische en digitale partner 

Blended agency iO heeft de aanbesteding gewonnen om de vaste strategische en digitale partner te worden van het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI). 
 
Het blended agency zal het instituut de komende jaren begeleiden bij zijn digitale transformatie. Sinds 2022 werkt iO nauw samen met het KNMI en heeft het agency al enkele projecten voor het instituut gerealiseerd. 

Innovatief dataportaal met klimaatscenario's

Een voorbeeld hiervan is de lancering van een innovatief dataportaal met klimaatscenario's waarmee het KNMI de gevolgen van klimaatverandering en extreem weer in kaart brengt. Dankzij die scenario's kunnen beleidsmakers strategieën ontwikkelen om ons land voor te bereiden op het weer van de toekomst en zo Nederland veilig en leefbaar houden. ​ 

Bovendien levert het KNMI, in samenwerking met iO, via beveiligde websites onmisbare weergegevens aan sectoren zoals de luchtvaart, veiligheidsregio's en waterschappen, die cruciaal zijn voor hun dagelijkse besluitvorming en veiligheid. 

Jaap Willem Hoogenhout, Business Development Director bij iO: ​ "We zijn verheugd dat het KNMI ons opnieuw heeft gekozen als hun strategische partner voor de komende jaren. Samen zetten we onze technische expertise en creatieve oplossingen in om Nederland onder andere voor te bereiden op de klimatologische uitdagingen van de toekomst. We kijken ernaar uit om samen met het KNMI de digitale reis te maken en gezamenlijk innovatieve oplossingen te ontwikkelen die het verschil maken." 

Digitalisering met maatschappelijke impact 

iO richt zich op het optimaliseren van de gebruikerservaring en de verdere ontwikkeling en integratie van diverse digitale platforms van het KNMI. De roadmap omvat het beheer, de optimalisatie en doorontwikkeling van knmi.nl, daggegevens.knmi.nl, het klimaatportaal en de verschillende klantenportalen. 

Jan Dekker, Strategisch Business Manager weer- en luchtvaartmeteorologie bij KNMI: "Onze samenwerking met iO sinds 2022 is zeer productief gebleken. Hun expertise op het gebied van digitale transformatie is voor ons van onschatbare waarde. Ze slagen erin om complexe, vaak wetenschappelijke, data te vertalen naar gebruiksvriendelijke interfaces. Hierdoor kunnen we Nederland efficiënter beschermen tegen weergerelateerde risico's." 

De samenwerking tussen KNMI en iO gaat echter verder dan alleen technologische innovatie. Door weergegevens en klimaatscenario's toegankelijker te maken, wil het partnership bijdragen aan verbeterde besluitvorming op het gebied van klimaatadaptatie, verhoogde waakzaamheid en paraatheid bij extreme weersomstandigheden en een efficiënter gebruik van meteorologische data in diverse sectoren, van landbouw tot verzekeringen. 

www.iodigital.com

Michaël Van Damme spreker op Contentmarketing & Webredactie 2025

28-10-2025 | 16:56:00
Tijdens zijn sessie laat hij zien hoe AI organisaties helpt om razendsnel grote groepen te bereiken, zonder de persoonlijke verbinding te verliezen.

iO behoudt HubSpot Elite-status en versterkt groei

23-10-2025 | 08:49:00
De status wordt toegekend aan partners die expertise, implementatiesnelheid en aantoonbare klantresultaten combineren.

[Vacatures] iO zoekt een Medior Contentmanager

21-10-2025 | 10:38:00
iO is per direct op zoek naar Medior Contentmanager - Campus Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Senior Contentmanager

21-10-2025 | 10:29:00
iO is per direct op zoek naar Senior Contentmanager - Campus Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Traffic Manager

21-10-2025 | 10:21:00
iO is per direct op zoek naar Traffic Manager - Campus Utrecht


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.