Kinepolis ziet winst verdubbelen in 2023

2023 was een recordjaar voor Kinepolis. De omzet steeg met 21,1 procent versus 2022 tot 605,5 miljoen euro en de EBITDAL steeg met 32,8 euro, tot 151,4 miljoen euro. De netto winst verdubbelde zelfs, tot 56,1 miljoen euro.

Met een nooit hogere omzet, EBITDAL en netto winst laat Kinepolis de Covid-episode volledig achter zich. De sterke omzetgeneratie werd gedreven door 20,6 euro meer bezoekers ten opzichte van 2022 in combinatie met een gestegen verkoop per bezoeker, een rechtstreeks gevolg van de forse investeringen van Kinepolis in premium concepten en filmervaringen.

Na een uitzonderlijk goede zomer volgde een – qua bezoekcijfers - zwakker vierde kwartaal, mede door de staking van de acteurs en scenaristen en het hiermee gepaard gaande uitstel van dé topfilm van het najaar, Dune: Part Two, naar februari 2024. In deze achtergrond is de verwachte uitbreiding van het aantal Hollywood-releases als bijzonder beloftevol te aanzien.

Het sterke operationele resultaat resulteerde in een balans die sterker is dan voor de pandemie, met een hogere solvabiliteit, lagere gearing en een substantieel lagere netto schuld en leverage. De vrije kasstroom bedroeg 85,5 miljoen euro over het volledige jaar, versus 70,1 miljoen euro in 2022.

Met recordcijfers en een sterk vertrouwen in de toekomst, zal aan de Algemene Vergadering een bruto dividend worden voorgesteld van 0,55 euro per aandeel.

Belangrijke resultaten

  • Opening van 6 nieuwe IMAX-zalen in Canada, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje
  • Overeenkomst voor 21 nieuwe ScreenX-zalen, waarvan de eerste 5 deze maand worden geopend (Braine-l’Alleud, Brussel, Brétigny, Nancy, Enschede)
  • Uitrol Premiere/VIP Seats en Laser ULTRA in Noord-Amerika (US, Canada)
  • Voortgang transitie laserprojectie: 59% van alle zalen uitgerust met duurzame laserprojectie (77% in Europa); 75 installaties voorzien in 2024
  • Succesvolle integratie van de overgenomen bioscopen in Amnéville, Belfort en Béziers 

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group, over de resultaten van 2023: “Ik ben bijzonder trots op wat we als Groep hebben gerealiseerd. Onze focus op innovatie en de premiumisatie van ons aanbod – ondersteund door de expertise en creativiteit van onze teams - is de juiste keuze geweest. We verkochten meer premium producten dan ooit en de klantentevredenheid leert dat de klant de geboden beleving waardeert. We blijven hier verder op inzetten. De huidige resultaten van de Groep bieden tevens een uitstekende basis om extra waarde te creëren bij een verdere uitbreiding van het filmaanbod enerzijds en geven Kinepolis anderzijds de draagkracht voor toekomstige expansie.”

Het jaarverslag staat hier

www.kinepolis.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

TheAnyThing opent privébioscopen in Pathé Eindhoven

11-12-2025 | 12:08:00
Het Nederlandse bedrijf, dat als eerste ter wereld een privébioscoopconcept introduceerde, breidt daarmee zijn samenwerking met Pathé verder uit.

Pathé introduceert bioscoopstoel als kerstornament

18-11-2025 | 18:07:00
Pathé brengt dit jaar een kerstornament uit: een miniatuur van de rode bioscoopstoel.

Selmore lanceert feestdagencampagne voor Bioscoopbon

18-11-2025 | 10:11:00
De campagne is eenvoudig opgebouwd: een herkenbare situatie en een filmische setting met een vleugje droge humor

Vue opent bioscoop met 15 zalen in Houthavens

13-11-2025 | 11:10:58
Volgens de exploitant is dit het hoogste aantal zalen op één locatie in Nederland.

IFFR 2026 viert film en stad met tijgercampagne

31-10-2025 | 10:46:00
De campagne, ontwikkeld door het Rotterdamse ontwerpbureau 75B, brengt de tijger terug in een kleurrijk samenspel van stad, cinema en creativiteit.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Dentsu Creative tekent voor eindejaarsfilm Rabobank

15-12-2025 | 16:13:14
Centraal staat de rol die de bank speelt op dagelijkse momenten die voor klanten van belang zijn.

Rebranding van Whello krijgt vorm via eigen merchandise

15-12-2025 | 12:01:51
De kledinglijn met abstracte designs maakt het merkverhaal zichtbaar op de werkvloer en versterkt het werkgeversmerk.

NOISE kiest user-generated aanpak in vuurwerkcampagne

15-12-2025 | 11:27:00
NOISE maakt onderdeel uit van het Only-netwerk en bestaat deze maand 20 jaar.

[Vacatures] Key Agency zoekt een Community Manager / Webcare Agent

15-12-2025 | 09:23:00
Key Agency is per direct op zoek naar een Community Manager / Webcare Agent - 5-15 uur per week - Remote

Bruut en Rraarr lanceren documentaire voor Over Morgen

15-12-2025 | 09:20:00
De campagne stelt de menselijke waarde van zorg centraal en toont het dagelijks werk van zorgmedewerkers van dichtbij.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.