Kinepolis ziet winst verdubbelen in 2023

2023 was een recordjaar voor Kinepolis. De omzet steeg met 21,1 procent versus 2022 tot 605,5 miljoen euro en de EBITDAL steeg met 32,8 euro, tot 151,4 miljoen euro. De netto winst verdubbelde zelfs, tot 56,1 miljoen euro.

Met een nooit hogere omzet, EBITDAL en netto winst laat Kinepolis de Covid-episode volledig achter zich. De sterke omzetgeneratie werd gedreven door 20,6 euro meer bezoekers ten opzichte van 2022 in combinatie met een gestegen verkoop per bezoeker, een rechtstreeks gevolg van de forse investeringen van Kinepolis in premium concepten en filmervaringen.

Na een uitzonderlijk goede zomer volgde een – qua bezoekcijfers - zwakker vierde kwartaal, mede door de staking van de acteurs en scenaristen en het hiermee gepaard gaande uitstel van dé topfilm van het najaar, Dune: Part Two, naar februari 2024. In deze achtergrond is de verwachte uitbreiding van het aantal Hollywood-releases als bijzonder beloftevol te aanzien.

Het sterke operationele resultaat resulteerde in een balans die sterker is dan voor de pandemie, met een hogere solvabiliteit, lagere gearing en een substantieel lagere netto schuld en leverage. De vrije kasstroom bedroeg 85,5 miljoen euro over het volledige jaar, versus 70,1 miljoen euro in 2022.

Met recordcijfers en een sterk vertrouwen in de toekomst, zal aan de Algemene Vergadering een bruto dividend worden voorgesteld van 0,55 euro per aandeel.

Belangrijke resultaten

  • Opening van 6 nieuwe IMAX-zalen in Canada, België, Luxemburg, Frankrijk en Spanje
  • Overeenkomst voor 21 nieuwe ScreenX-zalen, waarvan de eerste 5 deze maand worden geopend (Braine-l’Alleud, Brussel, Brétigny, Nancy, Enschede)
  • Uitrol Premiere/VIP Seats en Laser ULTRA in Noord-Amerika (US, Canada)
  • Voortgang transitie laserprojectie: 59% van alle zalen uitgerust met duurzame laserprojectie (77% in Europa); 75 installaties voorzien in 2024
  • Succesvolle integratie van de overgenomen bioscopen in Amnéville, Belfort en Béziers 

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group, over de resultaten van 2023: “Ik ben bijzonder trots op wat we als Groep hebben gerealiseerd. Onze focus op innovatie en de premiumisatie van ons aanbod – ondersteund door de expertise en creativiteit van onze teams - is de juiste keuze geweest. We verkochten meer premium producten dan ooit en de klantentevredenheid leert dat de klant de geboden beleving waardeert. We blijven hier verder op inzetten. De huidige resultaten van de Groep bieden tevens een uitstekende basis om extra waarde te creëren bij een verdere uitbreiding van het filmaanbod enerzijds en geven Kinepolis anderzijds de draagkracht voor toekomstige expansie.”

Het jaarverslag staat hier

www.kinepolis.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

IFFR 2026 viert film en stad met tijgercampagne

31-10-2025 | 10:46:00
De campagne, ontwikkeld door het Rotterdamse ontwerpbureau 75B, brengt de tijger terug in een kleurrijk samenspel van stad, cinema en creativiteit.

Happiness Amsterdam en Kennemerhart lanceren employer branding-campagne

21-10-2025 | 15:37:00
De campagne benadrukt de unieke waarde van werken met ouderen en speelt in op de groeiende vraag naar medewerkers in de ouderenzorg.

NFF presenteert nominaties Gouden Kalf Digitale Cultuur 2025

30-09-2025 | 17:50:29
De winnaar wordt op vrijdag 3 oktober bekend tijdens het EY Gouden Kalveren Gala.

Imagine Festival opent met thriller in Britse Gebarentaal

30-09-2025 | 10:44:58
Van 30 oktober tot en met 9 november vindt het Imagine Fantastic Film Festival plaats in LAB111, FilmHallen en Hal West in Amsterdam.

Nederlands Film Festival presenteert Focustalks

19-09-2025 | 08:59:31
Het Nederlands Film Festival organiseert dit jaar Focustalks, gesprekken die toegankelijk zijn voor zowel publiek als professionals.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Social Media Manager

03-11-2025 | 08:03:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Social Media Manager - Full-time / Part-time · Amsterdam

[Vacatures] Brand Builders zoekt een Projectmanager

03-11-2025 | 07:39:00
Brand Builders is per direct op zoek naar Projectmanager

NCTV en Havas Lemz lanceren campagne Denk vooruit

03-11-2025 | 06:00:00
Consumenten worden zelfstandiger, terwijl hun vertrouwen in merken verder afneemt. De winnaars zijn volgens Havas de merken die dynamic adaptability tonen
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.