Kan een VPN je marketingresultaten verbeteren?

Een Media deelt 6 bewezen technieken

Geen enkel bedrijf, van eenmanszaak tot multinational, kan tegenwoordig nog om een VPN heen. Met een VPN, ofwel virtueel privénetwerk, bescherm je immers al je dataverkeer tegen nieuwgierige ogen. En dat is volgens de geldende privacywetgeving zelfs verplicht. Maar een VPN komt ook van pas als je je online marketingactiviteiten juist onder de aandacht wilt brengen. In dit artikel lees je hoe je met een VPN betere marketingresultaten kunt krijgen.

Wat is een VPN?

Een VPN voegt een extra beschermlaag aan je dataverkeer toe. Via een versleutelde tunnel worden de data vanaf jouw apparaat naar de VPN-server gestuurd. Bij de VPN-server vindt nog een keer encryptie plaats, waardoor je data onleesbaar wordt gemaakt voor derden. Alleen de beoogde ontvanger kan de data lezen. Daarnaast schermt een VPN je IP-adres af. Voor de buitenwereld lijkt het alsof het IP-adres van de VPN-server jouw IP-adres is.Je kunt een VPN in Nederland gebruiken om automatisch verbinding te maken met de dichtstbijzijnde Nederlandse VPN-server. Het is ook mogelijk om handmatig een andere server te kiezen. Dat hoeft niet per se een Nederlandse server te zijn. Je kunt ook met een Spaanse server verbinden – dan lijkt het voor de website die je bezoekt alsof je je in Spanje bevindt.

6 bewezen technieken

Het feit dat je je virtuele locatie met een VPN kunt aanpassen, biedt een aantal interessante voordelen voor marketeers:

1. Bescherming van persoonsgegevens

Een van de belangrijkste speerpunten van een VPN is dat het je dataverkeer versleutelt via encryptie. Hiermee verzeker je je bedrijf, maar ook al je klanten en zakenrelaties, van goed beveiligde communicatie en dataverwerking. Je laat zien dat je privacy en digitale veiligheid serieus neemt. Dat is niet alleen verplicht in het kader van onder meer privacywetgeving, maar het schept ook vertrouwen. Aan de andere kant ondermijnt een datalek juist het vertrouwen dat je probeert op te bouwen.

2. Doelgerichter adverteren

Bij een nationale marketingcampagne heb je een belangrijk voordeel, omdat je al bekend met de lokale cultuur en gebruiken. Dat is anders als je ook buiten je landsgrenzen naamsbekendheid wil verwerven. Om je merk succesvol in het buitenland te positioneren, moet je steeds weer opnieuw de juiste doelgroep in kaart brengen. Je kunt er fysiek naar toe om je vertrouwd te maken met de lokale gebruiken en trends. Makkelijker, en vooral goedkoper, is het om je met een VPN virtueel te verplaatsen door met een server in het betreffende land te verbinden. Door lokaal surfgedrag te simuleren kun je zien hoe jouw campagne ter plaatse landt.

3. Verbeter je SEO

Om erachter te komen of je SEO-strategie zijn vruchten afwerpt, wil je weten hoe je site scoort op de zoekresultatenpagina (SERP). Maar wat een zoekmachine zoals Google jou daar voorschotelt, is dankzij algoritmen en betaalde advertenties nogal gekleurd. Google laat je namelijk ook resultaten zien gebaseerd op je IP-adres. Als je een VPN inschakelt, begin je dus als het ware weer met een schone lei. Dat geeft dan ook een veel neutraler beeld van jouw positie op de SERP’s.

4. Voer discreet marktonderzoek uit

Marketeers zijn natuurlijk benieuwd naar hun doelgroep. Maar een slimme marketeer is ook geïnteresseerd in de concurrentie. Je wil je concurrenten steeds een stapje voor zijn en je blijvend kunnen onderscheiden. Door regelmatig een bezoek te brengen aan hun websites blijf je op de hoogte van hun activiteiten. Het is dan wel zo prettig als niet steeds hetzelfde IP-adres verschijnt. Dat kan argwaan wekken en mogelijk blokkeert de concurrent je IP-adres dan. Met een VPN hou je je bezoekjes discreet.

5. Testen waar je maar wilt

Het project ziet er op papier fantastisch uit. Maar of het in de praktijk ook werkt, is altijd nog de vraag. Die vraag kun je alleen beantwoorden door het zelf te testen. Staan alle tekstvakken van de landingspagina nog steeds op de goede plek als je de site vanuit Zwitserland bezoekt? En hoe zit het met de laadtijd?

6. Vermijd die vervelende reCAPTCHA

Een vakje aanvinken levert onnodige vertraging op. Het wordt nog erger als je foto’s met zebrapaden en stoplichten moet gaan ontcijferen. Het drijft menig marketeer tot wanhoop, terwijl het met een VPN eenvoudig op te lossen is. De reCAPTCHA’s verschijnen alleen als er een vermoeden is van afwijkend bezoekersgedrag. Als jij de website heel vaak bezoekt, denkt de software dat je misschien een bot bent. Omdat je met een VPN steeds een ander IP-adres krijgt, voorkom je dat je te vaak hetzelfde adres gebruikt.

www.eenmedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Hoe bedrijven kerstpakketten gebruiken om te verbinden

09-05-2025 | 08:00:00
Hieronder lees je hoe bedrijven kerstpakketten gebruiken om te verbinden en waarom het kerstpakket effect blijft hebben op werknemers.

Startup, scaleup of grown-up: Groeileaders laat ze groeien

08-05-2025 | 10:55:00
Robert-Jan Burger en Vincent Carree delen de mogelijkheden van Groeileaders

De kracht van personal branding voor kleine ondernemers

02-05-2025 | 09:00:00
In dit artikel lees je hoe je als ondernemer een sterk persoonlijk merk opbouwt, zelfs zonder groot marketingbudget.

De mogelijkheden van werken in de jeugdzorg zonder diploma

09-04-2025 | 08:54:00
Werken in de jeugdzorg is een roeping voor velen. Het biedt de kans om een positieve impact te maken op het leven van jongeren die het moeilijk hebben.

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.