Kan een VPN je marketingresultaten verbeteren?

Een Media deelt 6 bewezen technieken

Geen enkel bedrijf, van eenmanszaak tot multinational, kan tegenwoordig nog om een VPN heen. Met een VPN, ofwel virtueel privénetwerk, bescherm je immers al je dataverkeer tegen nieuwgierige ogen. En dat is volgens de geldende privacywetgeving zelfs verplicht. Maar een VPN komt ook van pas als je je online marketingactiviteiten juist onder de aandacht wilt brengen. In dit artikel lees je hoe je met een VPN betere marketingresultaten kunt krijgen.

Wat is een VPN

Een VPN voegt een extra beschermlaag aan je dataverkeer toe. Via een versleutelde tunnel worden de data vanaf jouw apparaat naar de VPN-server gestuurd. Bij de VPN-server vindt nog een keer encryptie plaats, waardoor je data onleesbaar wordt gemaakt voor derden. Alleen de beoogde ontvanger kan de data lezen. Daarnaast schermt een VPN je IP-adres af. Voor de buitenwereld lijkt het alsof het IP-adres van de VPN-server jouw IP-adres is.Je kunt een VPN in Nederland gebruiken om automatisch verbinding te maken met de dichtstbijzijnde Nederlandse VPN-server. Het is ook mogelijk om handmatig een andere server te kiezen. Dat hoeft niet per se een Nederlandse server te zijn. Je kunt ook met een Spaanse server verbinden – dan lijkt het voor de website die je bezoekt alsof je je in Spanje bevindt.

6 bewezen technieken

Het feit dat je je virtuele locatie met een VPN kunt aanpassen, biedt een aantal interessante voordelen voor marketeers:

1. Bescherming van persoonsgegevens

Een van de belangrijkste speerpunten van een VPN is dat het je dataverkeer versleutelt via encryptie. Hiermee verzeker je je bedrijf, maar ook al je klanten en zakenrelaties, van goed beveiligde communicatie en dataverwerking. Je laat zien dat je privacy en digitale veiligheid serieus neemt. Dat is niet alleen verplicht in het kader van onder meer privacywetgeving, maar het schept ook vertrouwen. Aan de andere kant ondermijnt een datalek juist het vertrouwen dat je probeert op te bouwen.

2. Doelgerichter adverteren

Bij een nationale marketingcampagne heb je een belangrijk voordeel, omdat je al bekend met de lokale cultuur en gebruiken. Dat is anders als je ook buiten je landsgrenzen naamsbekendheid wil verwerven. Om je merk succesvol in het buitenland te positioneren, moet je steeds weer opnieuw de juiste doelgroep in kaart brengen. Je kunt er fysiek naar toe om je vertrouwd te maken met de lokale gebruiken en trends. Makkelijker, en vooral goedkoper, is het om je met een VPN virtueel te verplaatsen door met een server in het betreffende land te verbinden. Door lokaal surfgedrag te simuleren kun je zien hoe jouw campagne ter plaatse landt.

3. Verbeter je SEO

Om erachter te komen of je SEO-strategie zijn vruchten afwerpt, wil je weten hoe je site scoort op de zoekresultatenpagina (SERP). Maar wat een zoekmachine zoals Google jou daar voorschotelt, is dankzij algoritmen en betaalde advertenties nogal gekleurd. Google laat je namelijk ook resultaten zien gebaseerd op je IP-adres. Als je een VPN inschakelt, begin je dus als het ware weer met een schone lei. Dat geeft dan ook een veel neutraler beeld van jouw positie op de SERP’s.

4. Voer discreet marktonderzoek uit

Marketeers zijn natuurlijk benieuwd naar hun doelgroep. Maar een slimme marketeer is ook geïnteresseerd in de concurrentie. Je wil je concurrenten steeds een stapje voor zijn en je blijvend kunnen onderscheiden. Door regelmatig een bezoek te brengen aan hun websites blijf je op de hoogte van hun activiteiten. Het is dan wel zo prettig als niet steeds hetzelfde IP-adres verschijnt. Dat kan argwaan wekken en mogelijk blokkeert de concurrent je IP-adres dan. Met een VPN hou je je bezoekjes discreet.

5. Testen waar je maar wilt

Het project ziet er op papier fantastisch uit. Maar of het in de praktijk ook werkt, is altijd nog de vraag. Die vraag kun je alleen beantwoorden door het zelf te testen. Staan alle tekstvakken van de landingspagina nog steeds op de goede plek als je de site vanuit Zwitserland bezoekt? En hoe zit het met de laadtijd?

6. Vermijd die vervelende reCAPTCHA

Een vakje aanvinken levert onnodige vertraging op. Het wordt nog erger als je foto’s met zebrapaden en stoplichten moet gaan ontcijferen. Het drijft menig marketeer tot wanhoop, terwijl het met een VPN eenvoudig op te lossen is. De reCAPTCHA’s verschijnen alleen als er een vermoeden is van afwijkend bezoekersgedrag. Als jij de website heel vaak bezoekt, denkt de software dat je misschien een bot bent. Omdat je met een VPN steeds een ander IP-adres krijgt, voorkom je dat je te vaak hetzelfde adres gebruikt.

www.eenmedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

De prijspsychologie van slaap: wat is een goede nachtrust waard?

14-11-2025 | 00:15:00
Als je huidige matras z’n beste tijd gehad heeft en je twijfelt over een nieuwe, stel jezelf dan een simpele vraag: wat kost het je om slecht te slapen?

Michael Coreelmont, Georgios Petropoulos: Popup Padel kan echt overal

23-10-2025 | 11:31:00
In de studio van New Business Radio sprak Peter Wybenga met Georgios Petropoulos, oprichter EEN Media Group, en Michael Coreelmont, oprichter popuppadel.nl

Waarom het slim is om je SEO uit te besteden

10-10-2025 | 09:35:15
Voor vrijwel elk bedrijf speelt online vindbaarheid tegenwoordig een doorslaggevende rol. Potentiële klanten beginnen hun zoektocht online

SEO migratie bij rebranding in 2025

08-08-2025 | 12:15:00
In dit artikel ontdek je wat SEO migratie tijdens rebranding inhoudt en hoe dramatisch rangverlies voorkomen kan worden met praktische tips voor beginners.

AI in SEO: zo pas je je strategie aan

08-08-2025 | 12:05:00
SEO verandert snel, vooral door AI. Waar traditionele SEO (Search Engine Optimization)  draait om zoekwoorden en backlinks


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.