Bas Vlugt: Is dit het nieuwe logo van Eneco?

[Column] De stroom smaakt bij Eneco niet lekkerder dan bij de concurrent

Is dit het nieuwe logo van Eneco? Volgens mij niet, maar Eneco zou er verstandig aan doen om eens goed naar het eigen logo te kijken.

Want kleur is een dingetje in 2025.

Elke keer als ik Eneco iets zie beweren over duurzaamheid en ik kijk naar dat logo, dan geloof ik het niet.

Probeer het anders even zelf:

Op zoek naar een nieuw energiecontract voor stroom en gas? Profiteer nu van een vaste prijs contract of kies voor een dynamisch energiecontract met Eneco Dynamisch. Je krijgt altijd 100% groene stroom van eigen bodem: HollandseWind & Zon noemen we dat.

Op zoek naar een nieuw energiecontract voor stroom en gas? Profiteer nu van een vaste prijs contract of kies voor een dynamisch energiecontract met Eneco Dynamisch. Je krijgt altijd 100% groene stroom van eigen bodem: HollandseWind & Zon noemen we dat.

Pepsi veranderde het logo al twintig keer

Een logo, dat is heilig, daar moet je vanaf blijven. Nee hoor, veel logo's worden met enige regelmaat aangepast aan de moderne tijd. Je moet er niet aan denken dat Pepsi in 1950 dacht dat ze met het design van 1934 het definitieve logo in handen hadden.

Maar aan de kleuren veranderde vrijwel niets - nou in 1951 werd blauw aan het rode logo toegevoegd en zou nooit meer weggaan.

De metamorfose van het McDonald's-logo

Bij McDonald's was dat anders. In 2009 werd daar het roer compleet omgegooid. 

McDonald’s kreeg in de jaren ervoor veel kritiek op onder meer fastfood, gezondheid, dierenwelzijn en arbeidsomstandigheden. De visuele verandering ondersteunde bredere reputatiemanagementinspanningen.

Europese consumenten zijn over het algemeen gevoeliger voor milieu- en ethische kwesties dan bijvoorbeeld consumenten in de VS. De groene huisstijl was specifiek gericht op dit regionale verschil.

Toenemende bezorgdheid over duurzaamheid, klimaatverandering en voedselproductie

McDonald’s wilde inspelen op de toenemende bezorgdheid over duurzaamheid, klimaatverandering en voedselproductie. Groen werd gekozen als symbool voor milieubewustzijn en natuurlijke waarden.

De keten investeerde tegelijkertijd in aanpassingen zoals lokale inkoop van ingrediënten, ontwikkeling van energie-efficiënte restaurants, minder verpakkingsmateriaal en gebruik van FSC-gecertificeerd papier.

In de jaren die volgden werden nog tal van andere initiatieven genomen om tot een duurzamer operatie te komen.

Met radicaal nieuw logo liet McDonald's zien duurzaamheid belangrijk te vinden en is de organisatie daar in de jaren erna op gaan inrichten.

De stroom smaakt bij Eneco niet lekkerder dan bij de concurrent

Het marketingcommunicatiespeelveld van Eneco is veel kleiner. De stroom smaakt bij Eneco niet lekkerder dan bij de concurrent. Groen móét als USP worden uitgespeeld.

Eneco is op tal van gebieden al duurzaam en straalt met het logo uit dat het helemaal niet duurzaam is.

Natuurlijk idioot om die paradox te handhaven.

Bas Vlugt is oprichter van Marketing Report

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Amsterdam Creative Capital of Europe? Misschien niet

03-05-2025 | 13:54:00
Stedenlijst met Cannes Lions winnaars 2024 wordt gedomineerd door New York, Londen, Sao Paulo, Toronto

10 redenen waarom reclamebureaus zullen floreren door AI

24-04-2025 | 11:58:00
Waar sommige bedrijven zich zorgen maken over automatisering, blijken reclamebureaus juist goed gepositioneerd om te profiteren van AI

10 redenen waarom reclamebureaus ten onder gaan door AI

24-04-2025 | 11:40:00
AI verandert niet alleen hoe campagnes worden gemaakt, maar ook hoe merken communiceren, keuzes maken en hun doelgroep bereiken

Bas Vlugt: Troostrijke gedachten in tijden van AI

16-02-2025 | 17:10:00
Met je vrienden naar de kroeg, sporten, genieten van het zonnetje, lekker eten, heel hard lachen - we gaan hier allemaal lekker mee door, al gaat AI op zijn of haar kop staan of niet

Vier extra leden in SAN ABC Jury: Guda van Noort, Marc Oosterhout, Andy Santegoeds en Bas Vlugt

20-12-2024 | 10:05:00
Els Dijkhuizen (Heineken) en Charlotte Zelders (bvA) vervangen Erik van Engelen (DDB) en Nicole Freid (HAK)

Gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.