[Interview] Tom Nederend: WielerOrakel, een uit de hand gelopen hobby

Marketing Report houdt een serie interviews met websites die zijn aangesloten bij Azerion.

WielerOrakel is een initiatief van Tom Nederend (Managing Director van Buro N11, gespecialiseerd in content, pr en marketing in de mobiliteitsbranche) en Arjan Zoer (werkzaam bij Alliander). Op de site worden voorspellingen, data en statistieken getoond over wielrenners en wielerwedstrijden. We spreken hierover met Tom Nederend.

Hoe is WielerOrakel ontstaan?

Ken je die FIFA-kaarten uit het voetbal? Dat wilde ik ook, maar dan voor wielrenners. Met dat idee stuurde ik Arjan Zoer in de zomer van 2019 een tweetje. Arjan had zelf een algoritme ontwikkeld waarmee hij wielerwedstrijden kon voorspellen, ik een droom met de wielerkaarten. Het matchte. Samen bouwden we naast onze drukke banen bij Alliander en Buro N11 in onze vrije tijd door aan het dataplatform WielerOrakel.nl.

Hoe wordt de content op de site gemaakt?

Op de website tonen we voorspellingen en rennerkaarten; allemaal gebaseerd op het unieke algoritme van Arjan Zoer. De computervoorspellingen voor de wielerwedstrijden kleden we aan met statistieken en andersoortige context, de rennerkaarten zijn dynamisch en krijgen dagelijks automatisch een update op basis van de meest recente uitslagen.

Een renner is opgebouwd uit 13 skills (sprinten, klimmen, tijdrijden, etcetera) en kan elke wedstrijd punten scoren op basis van parcours, sterkte van het deelnemersveld en de zwaarte van de koers. Zo krijg je een rennersprofiel met 13 scores tussen de 20 en 100, gebaseerd op de uitslagen van de afgelopen 3 jaar. En dat voor alle actieve profs; mannen én vrouwen.

Jullie maken ook een podcast, soms wekelijks, tweewekelijks en soms een tijdje niet. Wat is de insteek van de podcast? 

We maken ongeveer 50 podcasts in het jaar, altijd voorafgaand aan de grote wedstrijden. Want dat is wat we doen in de podcast: met onze eigen wielerkennis context geven aan onze unieke computervoorspelling. Lekker informeel, met een vleugje humor.

We zijn er voor de echte wielerliefhebber, die alles wil weten om zijn of haar wielerpooltje zo goed mogelijk in te vullen. De best beluisterde afleveringen zijn voor de grote rondes: de Giro, de Tour en de Vuelta – waarbij de Tour de France twee keer zo populair is als de andere twee. Tijdens de Tour maken we ook elke avond een podcast. Intensief, maar heel erg leuk.

Is WielerOrakel een hobby of een professioneel gerunde site?

Haha, we kunnen inmiddels wel spreken van een uit de hand gelopen hobby vrees ik. We zijn inmiddels ingeschreven bij de KvK als bedrijf met 6 aandeelhouders. Naast Arjan Zoer en ik maken Thomas Zwetsloot (KPMG), Daniël Herbers (Ministerie Economische Zaken & Klimaat), Stef van Zon (Anyday Agency) en Fleur Kok (freelance content creator) deel uit van het team.

En we maken inmiddels datarapportages voor de eerste WorldTour-ploegen op het allerhoogste niveau, die onze data vooral interessant vinden voor de scouting en objectieve vergelijking met andere renners en ploegen.

Ook kunnen liefhebbers donaties doen via het platform Petje Af, zodat ze onder meer toegang krijgen tot onze WhatsApp Community. Daar zitten nu in 2 maanden tijd ruim 150 liefhebbers in die dagelijks praten over de koers en wie ze wel of niet in hun wielerspel moeten nemen. Heel waardevol, zo’n groep ambassadeurs bij elkaar.

Hoe groot is jullie bereik met de site en de podcast?

Tot nu toe verdubbelen we de cijfers nog elk jaar. Met onze podcast bereiken we nu tussen de 3000 en 15.000 streams per aflevering en vorig jaar behaalden we een miljoen pageviews in de maand van de Tour de France. Maar ik weet zeker dat we die cijfers weer dik gaan overtreffen dit jaar, want dit wielervoorjaar laten we alweer een ruime verdubbeling zien ten opzichte van 2023.

Hoe ziet jullie advertentiemodel eruit?

We doen het vooral omdat we het leuk vinden, maar met dit groeiende bereik in een specifieke doelgroep zijn we ook niet naïef. Dat heeft nu eenmaal commerciële waarde. Op onze site staat programmatic advertising en we staan open voor branded content. Ook hebben we de eerste sponsors voor de podcast vastgelegd. Maar voor wie interesse heeft om z’n naam te verbinden aan data en wielrennen; kom maar op.

Wat is de rol van Azerion?

Azerion regelt voor ons de programmatic advertising en straks ook de dynamic branded content. Ik ken Jouke Tjeerdsma (voormalig MMedia) vanuit mijn werk bij Buro N11, dus dat was een simpele match. Voor ons wel fijn dat we dit stuk hebben uitbesteed, want het heeft voor ons in deze fase geen prioriteit om hier zelf heel actief mee bezig te zijn.

Wielren je zelf ook?

Ik heb een racefiets. Is dat voldoende antwoord? ;-) Ik heb zelf 10 jaar waterpolo op het hoogste niveau van Nederland gespeeld, maar daar ben ik twee jaar geleden mee gestopt. Mijn tijd gaat nu naar fulltime werken bij Buro N11, mijn gezin, potjes padel spelen en dus WielerOrakel. Mogelijk als de kids wat ouder zijn stap ik weer vaker op de racefiets, want leuk is het zeker. Maar je kunt je voorstellen dat de agenda momenteel behoorlijk goed gevuld is.

www.wielerorakel.nl

www.azerion.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Hawk by Azerion en Adsquare breiden samenwerking uit

18-09-2025 | 15:29:00
Hawk by Azerionen en Adsquare breiden hun samenwerking uit naar Latijns-Amerika, het Midden-Oosten, de Verenigde Staten en extra Europese landen.

[Forum] Wat is goede content?

17-09-2025 | 23:59:00
In de rubriek [Forum] stellen wij bepalende spelers in de markt een actuele vraag. Deze keer stellen we juryleden van de Influencer & Content Marketing Awards 2025 de vraag

Willem-Albert Bol: Azerion, de grote snoepwinkel vol kansen

12-09-2025 | 12:47:00
In aanloop naar de Influencer & Content Marketing Awards 2025 spreken we met de juryleden. Vandaag spreken we met Willem-Albert Bol van Azerion

Rebranding Azerion markeert focus op digitale advertising

11-09-2025 | 13:42:00
Azerion heeft een rebranding doorgevoerd met een vernieuwde visuele identiteit, een herontworpen website en een versterkte aanwezigheid op sociale media.

Azerion ziet omzet en winstgevendheid verder groeien

28-08-2025 | 09:25:14
Azerion heeft in het tweede kwartaal van 2025 een omzet gerealiseerd van 147,4 miljoen euro, een stijging van ruim 6 procent
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.

[Vacatures] Alfred zoekt een Senior Producer

24-09-2025 | 08:00:00
Alfred  is per direct op zoek naar een Senior Producer - Full-time · Amsterdam

SuperRebel.Agency ontwikkelt internationale merkfilm VGP

23-09-2025 | 11:01:42
Het project vormt het centrale onderdeel van een campagne die deze week in achttien landen start

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur Video Qmusic

23-09-2025 | 09:27:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur Video Qmusic - Amsterdam

Joe Public en ALDI benadrukken bekroonde kwaliteit in campagne

23-09-2025 | 09:04:00
Joe Public Amsterdam heeft voor ALDI een vervolg ontwikkeld in de Fans van Voordeel-campagne.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.