[Interview] Mark Hofman (Mediahuis) over WANT: We zijn een online walhalla voor nerds

WANT is het digitale platform van Mediahuis Nederland dat zich met nieuws en reportages over technologie, popcultuur en wetenschap richt op jonge mensen. We spreken Mark Hofman, sinds augustus 2022 de hoofdredacteur van WANT.

Voor wie WANT niet kent, kun je uitleggen wat WANT is en wat jullie bieden?

WANT is een online lifestylemagazine met een grote focus op technologie. We vieren de innovatie en de mensen die het mogelijk maken. We steken onze content vrijwel altijd positief in, omdat we dat als redactie ook zijn. De redactie leeft voor tech en we delen onze liefde dagelijks door interessante achtergrondverhalen, lijstjes en artikelen vol tips te schrijven. Allemaal op basis van de actualiteiten, natuurlijk.

Naast technologie besteden we ook veel aandacht aan films, series, games en wetenschap. Een online walhalla voor nerds, dus.

Jij werd in augustus 2022 benoemd tot hoofdredacteur. Welk traject heb je ingezet en hoe gaat het daarmee?

WANT is begonnen als een website die de innovatie echt vierde en schreef vanuit pure liefde voor de onderwerpen. Toen is er een tijd geweest dat we alleen maar wilden scoren; alle keuzes waren gebaseerd op SEO-insights. Dat was effectief, maar leverde weinig naamsbekendheid op.

Vorig jaar hebben we ervoor gekozen om een omslag te maken. Niet kiezen voor effectief óf kwaliteit, maar beide. Zo lanceerden we in november de Freakin’ Nerds-podcast, bouwden we een strategie voor socials en brengen we de videokant van WANT weer tot leven.

Een investering waarvan we nu zien dat dit het waard is. Het aantal bezoekers op de site blijft groeien, bezoekers bekijken meer pagina’s en blijven langer op de site. We zijn een community aan het bouwen en ons merk wordt steeds sterker.

Het valt op dat WANT een vrij positieve invalshoek kent. Is dat bewust, is er ook ruimte voor een kritische benadering?

Zeker. De redactie is praktisch gezien de doelgroep en leeft voor technologie, films, series, games en wetenschap. Ja, we voelen de hype tijdens een presentatie van Samsung of een nieuwe trailer van Nintendo. En nee, ook wij kunnen niet wachten tot die ene telefoon op de markt beschikbaar is.

Maar buiten dat willen we het leven van de lezer makkelijker of beter maken. We proberen dus altijd de positieve hoek te zoeken, maar laten de kritische kanten niet achterwege. Als iets een slechte koop is, dan willen we de lezer daarvoor behoeden en als er bepaalde gevaren zijn, zoals malware, dan besteden we er aandacht aan.

Sinds jullie onderdeel zijn van Mediahuis Nederland, zijn er veel meer mogelijkheden. Kun je dat uitleggen?

Als onderdeel van Mediahuis Nederland slaan we veel vaker de handen ineen met andere titels. Een artikel in Autovisie, onze verhalen op Metronieuws of een videoserie bij De Telegraaf zijn daarvan mooie voorbeelden. Het geeft ons de mogelijkheid om partijen meer te bieden dan onze site alleen. En het werpt z’n vruchten af: begin deze maand was ik één van de twee mensen in de hele Benelux die de nieuwe Apple Vision Pro mocht testen op het hoofdkantoor van Apple in Cupertino.

Daarnaast hebben we nu toegang tot onze eigen podcaststudio, krijgen we verschillende mogelijkheden aangeboden om onszelf te ontwikkelen middels trainingen en is er ongelofelijk veel kennis in huis op alle fronten. Dat is winst.

Als ik het goed begrijp is met name het onlangs weer zelfstandig geworden Bright (onder de vleugels van PXR) jullie concurrent; en in mindere mate Tweakers, Emerce en anderen. Hoe kijk jij naar de concurrenten?

Met veel waardering. Ik vind het machtig om te zien hoe dezelfde content op zoveel verschillende manieren te benaderen is. Het motiveert me om creatief en uniek te blijven, maar ook om nog even door te gaan om net even iets eerder te zijn dan de rest.

Het is gezonde concurrentie, met respect. Bright gaat al sinds 1994 mee en weet zichzelf constant aan te passen en te ontwikkelen, waardoor het nog altijd relevant is. Dat inspireert me om te geloven in wat wij willen met WANT wil en om out of the box te denken. Er is onderling ook goed contact en dat is niet alleen leuk, maar ook leerzaam.

Hoe kijken jullie tegen AI (kunstmatige intelligentie) aan?

Met open mond. Als website die zich richt op innovatie is dit natuurlijk wel de heilige graal. Het succes van ChatGPT, de zorgen over de regulering en de vele apps en toepassingen die eruit voortkomen. Het is bijster interessant, vind je niet?

Er zijn veel geluiden over angst. Angst dat het een eigen leven gaat leiden en het onze banen overneemt. Natuurlijk zal onze toekomst veranderen en zijn er de nodige banen die verdwijnen, maar er komen ook banen bij. Bij WANT omarmen we die ontwikkelingen en kijken we hoe we ons merk sterker kunnen maken met behulp van AI.

Als ik het goed begrijp wordt er ook branded content gemaakt vanuit WANT. Kun je daar uitleg over geven?

Nog zo’n voordeel van Mediahuis Nederland tegenover een startup. Onze salesafdeling gaat als een malle en opereert veel sneller op gebied van advertenties, banners en branded content. Wat dat laatste betreft is er een commerciële redactie die de verkochte verhalen schrijft en artikelen duidelijk op ‘gesponsord’ zet. Lezers weten zo precies wanneer iets betaald is door een klant.

www.mediahuis.nl

www.want.nl

Lees ook:

Boaz Shkolnik: 2025 een jaar van scherpte en schakelen; 2026 een jaar van versnellen

27-11-2025 | 13:06:00
Boaz Shkolnik is directeur B2B bij Mediahuis Nederland. We blikken met hem terug op het afgelopen jaar en het komende jaar waaronder de fusie met Mediahuis Noord en Mediahuis Limburg en de commerciële markten

DVHN-podcast onderzoekt oplichter Rob Jacob

26-11-2025 | 09:21:00
In de podcast onderzoeken verslaggever Jan Westera en podcastmaker Colin Mooijman hoe Jacob te werk ging

Screenforce: Total Video blijft centraal bij jongeren

25-11-2025 | 10:36:00
Ondanks de groei van online video en sociale platforms besteden jongeren de helft van hun kijktijd aan TV-content.

Cosmopolitan wint goud bij Mercurs 2025

20-11-2025 | 22:30:00
Cosmopolitan (Hearst Netherlands) won goud, gevolgd door See All This (See All This Publishing) met zilver en Libelle (DPG Media) met brons.

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Brand Manager

20-11-2025 | 09:38:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Brand Manager - Maastricht
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.

Coca-Cola en FIFA starten FIFA World Cup Trophy Tour

18-12-2025 | 10:14:10
De wereldwijde tour biedt fans de kans om de originele WK-trofee te zien in aanloop naar het WK voetbal van 2026

LINDA. breidt portfolio uit met LINDA.mini

18-12-2025 | 09:40:00
Met deze uitbreiding richt het mediabedrijf zich op aanstaande moeders en ouders van kinderen van 0 tot en met 4 jaar.

Draft Digital en FarmCamps lanceren Geen stress, wel kippen

18-12-2025 | 09:28:00
De campagne speelt in op het gevoel dat gezinsvakanties vaak minder ontspannen zijn dan vooraf gehoopt.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.