[Interview] Liesbeth Bakels (Moederannecasting): Wij casten het liefst live

Liesbeth Bakels is Managing Director van Moederannecasting. We spreken haar over hoe casten  voor met name reclamefilmpjes anno 2024 werkt.

Wie is Moederannecasting?

Moederannecasting is een castingbureau dat bemiddelt voor acteurs-modellen van 0-100 jaar.

Jullie bestaan sinds 1978. Kun je iets vertellen over de ontstaansgeschiedenis van jullie castingbureau?

In 1978 heeft Anne de Mol van Otterloo Moederannecasting opgericht. Zij was het eerste castingbureau dat kinderen castte, vandaar de naam Moederannecasting. Alle grote namen van de beginnende soaps komen bij haar vandaan, zoals Reinout Oerlemans, Angela Schijf en Winston Gerschtanowitz.

In die tijd waren er nog niet zoveel concurrenten en werd zij al snel gevraagd of ze ook ouders, opa en oma’s et cetera kon casten, zo groeide het bestand uit tot een volledig volwaardig bestand. Zelfs dieren en locaties hadden wij in 1999 toen ik instapte in dit mooie bedrijf.

Na een paar jaar en ontwikkelingen in de markt hebben we besloten om ons echt alleen te richten op de acteurs en modellen, daar waren we mee begonnen en daar lag en ligt ons hart en onze passie. Niets mooier dan de juiste cast te vinden voor de juiste opdracht. Dat is wat we ambiëren en waar we goed in zijn.

Jullie werken vooral voor merken en hun campagnes. Voor welke merken werken jullie?

Dat is heel divers, banken/verzekeringen, providers, supermarkten, winkelketens maar ook voor de overheid en kleine eenmanszaken. Om een paar grote merken te noemen: Ziggo, Hema, bol, LINDA., Wehkamp, Scapino, Lidl, AH, Plus, ABN-Amro, Rabobank, Just, A&O, Defensie tot een TikTok-filmpje voor Kalvijn.

Wat betekent de verschuiving in de afgelopen 10 jaar naar social media en digitaal voor het casten?

Daarin zien we een grote verschuiving. Waar eerst de grote campagnes voornamelijk werden ingezet voor tv en soms bioscoop is nu online de grootste verspreider en is tv vaak bijzaak. Dat merk je ook in de buy-outs hiervoor. Daar was wel wat discussie voor nodig de afgelopen jaren, want wij maken ons natuurlijk hard voor de exposure van de beelden van onze acteurs/modellen, hoe zijn ze in beeld, hoe wordt dit beeld verspreid, daar hangt een buy-out aan vast, we hebben hier wel voor moeten knokken om voor digitaal gebruik meer budget te realiseren.

Wat betekent kunstmatige intelligentie (AI) voor jullie? Is er op termijn een filmpje en wordt de hoofdrolspeler verder AI?

Wie zal het zeggen, ik hoop natuurlijk van niet, ik geloof op alle vlakken in ons vak nog op menselijke input en de kracht van echt beeld van echte mensen die passen in die specifieke rol. De ontwikkelingen gaan natuurlijk heel snel en het is aan ons de taak om hierin mee te gaan waar we kunnen en er op in te spelen.

Hoe werkt jullie proces om gecast te worden voor de acteurs/modellen?

Acteurs en modellen kunnen zich bij ons aanmelden via de site, als wij interesse hebben krijgen ze van ons een uitnodiging om langs te komen voor een kennismaking en een fotoshoot bij ons op kantoor. Daarnaast doen wij ook aan streetcasting en hebben we goed contact met diverse acteerscholen en opleidingen waar we ook veel talent scouten. Om dan verder een opdracht te krijgen, moeten ze zorgen dat hun gegevens actueel blijven zodat wij ze als de juiste klus voorbijkomt goed kunnen voorstellen aan onze klanten.

Hoe zorgen jullie ervoor de juiste kandidaten te hebben die bij de merken passen?

Door heel goed door te vragen bij de klant wat ze precies zoeken. Dat gaat vaak iets verder dan alleen uiterlijke overeenkomsten met een castingbriefing. Wij casten nog steeds het liefst live, we hebben hiervoor ook een fijne castingstudio in huis. Met een goed script en onze aanwijzingen kun je nog steeds het meest uit een persoon halen, dat werkt het fijnst om de klant te laten zien wie het best voor de rol geschikt is.

Beter dan een selftape of linkjes van eerder werk van de acteur. Na de coronatijd is dit echt veranderd. Klanten vragen veel vaker selftapes op, wat natuurlijk ook kan en soms wel sneller werkt en ook een goedkopere optie is. Voor fotografie kan het natuurlijk altijd met recente foto’s, die wij ook zelf in de studio maken, waarop we een persoon niet mooier maken dan hijof zij is, bij ons denk je nooit als een model de studio in komt lopen: Hé.. wie is dat? Had ik haar/hem geboekt?

Soms worden karakters uit commercials sterren. Hoe gaan jullie daarmee om?

Nou, sterren is een groot woord. Wij bemiddelen niet voor de grote sterren, deze hebben tegenwoordig allemaal een persoonlijke agent. De bureaus weten deze heel goed rechtstreeks te vinden als ze echt op zoek zijn naar een bekend gezicht. Wij casten juist de rollen waarbij ze geen bekende koppen willen.

Nu is het wel zo, dat een onbekend gezicht opeens wel het gezicht van een bepaald merkt wordt na veel herhalingen of vervolgopdrachten voor één bepaald merk. Dan moeten wij hierin zeker bemiddelen en soms contracten anders verlengen of aanpassen.

Dit gaat altijd in goed overleg met de klant, want over het algemeen weten onze klanten precies hoe het werkt en als dit niet het geval is leggen wij dit uit. Dat is wat we doen en waar we goed in zijn, zorgen dat alle partijen altijd blij zijn op alle gebieden. Zowel met onze talenten als de administratieve en financiële zaken die hieraan vastzitten.

www.moederannecasting.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[DutchMedia Podcast] over NPO, DPG Media en de ACM

25-04-2025 | 10:54:00
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

[Vacatures] Screenforce en Audify zoeken een Junior Marketing Executive

25-04-2025 | 07:58:00
Screenforce en Audify zijn per direct op zoek naar een Junior Marketing Executive 

Omzet Ster 2024 daalt naar 211,6 miljoen euro

25-04-2025 | 01:41:00
De publieke reclameverkooporganisatie Ster heeft in 2024 een omzet van 211,6 miljoen euro gerealiseerd

[Screenforce] Disney onthult vier streaming-kijkersgroepen

24-04-2025 | 08:28:00
Wereldwijd onderzoek van Disney onthult vier streaming-kijkersgroepen.

Kamer wil samenwerking NPO, RTL Nederland & Talpa Network

22-04-2025 | 17:40:00
De Tweede Kamer wil (opnieuw) dat de NPO, RTL Nederland en Talpa Network gaan samenwerken
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.