[Interview] Irma Machielse (Hogeschool Utrecht): De rol van contentmarketeer gaat veranderen met AI

Irma Machielse is onder meer docent bij de opleiding Online Contentcreator van de Hogeschool Utrecht, auteur van (studie)boeken over contentmarketing, blogger, trainer en coach. We spreken haar over de wereld van contentmarketing. Zij is ook een van de juryleden van de Awards voor non-profit campagnes bij de Content Marketing | The Awards.

Kan je vertellen waar jij je binnen de Hogeschool Utrecht  mee bezig houdt?

Ik ben docent bij de HBO-opleiding Online Contentcreator van de Hogeschool Utrecht. Dit is een nieuwe 2-jarige Associate Degree-opleiding die vorig jaar gestart is en speciaal bedoeld is voor studenten die in het contentmarketingvakgebied willen gaan werken. Het leuke is dat meerdere studenten nu al diverse klussen doen voor opdrachtgevers. Ze kunnen het geleerde op de opleiding dus meteen in de praktijk brengen. Daarnaast is dit jaar m'n studieboek 'Basisboek contentmarketing en communitybuilding uitgekomen. Hier staan diverse praktijkcases in waarmee we studenten hopen te inspireren.

Wat zijn de trends anno 2023 binnen contentmarketing en hoe ga jij daarmee om?

De allerbelangrijkste trend voor nu en de komende jaren is AI. We zullen zien dat dit een flinke impact heeft op diverse fases van het contentmarketingproces. De rol van de contentmarketeer gaat veranderen en het is zaak voor iedere contentmarketeer om de ontwikkelingen goed te volgen, bij te blijven en een goede vertaling te maken naar het contentmarketingvakgebied. Daarnaast zal er steeds meer mogelijk worden op het gebied van virtual reality en augmented reality en dat biedt enorme kansen om meer beleving te bieden voor het publiek: publiek wordt zelf onderdeel van de content.

Wat moeten opdrachtgevers bij contentmarketing naar jouw idee juist wel en wat juist niet doen?

Keuzes maken en heel helder briefen welk doel bereikt moet worden bij welk publiek. Qua creatieve ideeën niet teveel sturen, maar dat in aan de bureaus overlaten (natuurlijk wel rekening houdend met de tone of voice van de opdrachtgever en de behoeftes van het publiek))

Wat is een project waar je bij betrokken bent geweest waar je trots op bent en waarom?

Dit jaar zijn we als opleiding een samenwerking gestart met 3 mooie bureaus: LVB Becoming IO, Axioma en DEPT. Ieder bureau heeft 3 cases aangeleverd waarvoor onze studenten aan de slag gaan. Super mooi dat onderwijs en praktijk op deze manier samen werken en studenten concreet leren hoe het is om een opdracht uit te voeren als bureau voor een echte opdrachtgever.

Wat is voor jou een mooie case bij de CMTA?

Een case die echt gebaseerd is op een mooie insight van het publiek, en die vervolgens creatief mooi door vertaald is . En het zou heel mooi zijn als tevens gebruik is gemaakt van nieuwe technologieën zoals AI, VR of AR.

Wat verwacht je van de CMTA dit jaar?

Ik verwacht nog meer mooie cases dan vorig jaar van nog meer verschillende organisaties. Daarnaast hoop ik op echte vernieuwende contentcases waarmee wij ook weer onze studenten kunnen inspireren

Wat is wat jou betreft het laatste vermeldenswaardige nieuws?

Dat eind van dit jaar de eerste lichting studenten afstudeert bij de opleiding Online Contentcreator van de hogeschool Utrecht. Goed om te weten voor alle bureaus en organisaties die op zoek zijn naar frisse goed opgeleide contentcreators.

Inzenden voor Content Marketing | The Awards

Lees hier alles over hoe in te zenden voor Content Marketing | The Awards 2023

www.cmta.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:
 

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.