[Interview] Eddy Duquenne (Kinepolis Group) over succesvol 2023 en de honger naar beleving

Kinepolis Groep behaalde in 2023 een behoorlijke omzet- en winstgroei. We spreken hierover met Eddy Duquenne, CEO van Kinepolis Group

Wat waren jullie verwachtingen voor 2023?

2023 was het eerste volledige jaar zonder Covid-maatregelen, het zogezegde nieuwe normaal waar we tijdens de pandemie naar uitkeken. We zagen dat de aantrekkingskracht van het grote scherm intact is gebleven, heel veel mensen vonden de weg terug naar de bioscoop ondanks de vele doemscenario’s die in de media werden voorspeld.

Mensen komen weer massaal naar buiten en zijn bovenal op zoek naar beleving. Die honger naar beleving – en de hogere omzet per bezoeker die eruit resulteert, mede dankzij onze investeringen in meer beleving - zagen we bevestigd in 2023.

We wisten dat 2023 nog een overgangsjaar zou zijn op het vlak van content, met nog steeds minder Hollywood releases dan het geval was vóór de pandemie, maar het herstel daarvan heeft zich minder dan verwacht kunnen doorzetten omwille van de maandenlange staking van acteurs en scenaristen.

Dat heeft de aanvoer van Hollywood releases (en hiermee gepaard gaand herstel van bezoekersaantallen) wat vertraagd. Denk hierbij aan het uitstel van enkele blockbusters in het vierde kwartaal, waaronder Dune: Part Two naar het voorjaar van dit jaar. Toch hebben we tegen deze achtergrond recordresultaten neergezet als bedrijf, iets waar we bijzonder trots op zijn.

Hoe verklaren jullie daarbij de geboekte resultaten?

Een aantal films heeft het heel goed gedaan in 2023, zoals Avatar en The Super Mario Bros. Movie in de eerste jaarhelft en natuurlijk Barbie en Oppenheimer in de zomer. Daarnaast is er die hogere vraag naar beleving.

Door de groei en de mogelijkheden van home entertainment, is men wat veeleisender geworden als men buitenshuis een film gaat kijken. Onze investeringen om meer beleving toe te voegen voor de klant werpen hun vruchten af.

We zien dit in het succes van onze premium formats (die de geluids- en beeldervaring intenser maken, zoals Laser ULTRA, ScreenX, 4D, IMAX) maar ook in het succes van onze events, waar samen beleven centraal staat en waarbij we bezoekers zoveel meer bieden dan alleen een film (denk maar aan onze Pink party’s van afgelopen jaar, horror nights, filmmarathons, family weekends, etcetera).

Die honger naar beleving – als men naar de bioscoop komt, kiezen velen voor een uitje met alles erop en eraan - zorgt ervoor dat onze omzet per bezoeker sterk is gestegen de afgelopen jaren. Daarnaast zijn we altijd een bedrijf geweest met een voorzichtig financieel beleid. We hebben onze schuldgraad altijd goed onder controle gehouden en we doen al 15 jaar elk jaar een verbeteroefening om onze efficiëntie en omzetontwikkeling scherp te stellen.

Ook tijdens de pandemie hebben we extra plannen ontwikkeld en uitgevoerd om ons maximaal aan te passen aan de actuele marktomstandigheden en hetzelfde resultaat te boeken met minder bezoekers. Daar plukken we nu de vruchten van en we zijn ervan overtuigd dat we dat zullen kunnen blijven doen de komende jaren.

Wat zijn jullie verwachtingen voor 2024?

Dat we verder gaan op het elan van 2023. We zetten onze strategie om volop in te zetten op meer beleving voor de klant verder, we verwachten dat het filmaanbod zich verder herstelt en dat daarmee ook de bezoekersaantallen verder zullen aantrekken, en we blijven uitkijken naar mogelijkheden om de Groep verder uit te breiden door overnames.

Hoe verklaren jullie met 11 bioscopen in België veel meer bezoekers te trekken dan de 19 bioscopen in Nederland?

Eerst en vooral is het beter om te kijken naar aantal schermen in plaats van aantal bioscopen. Kinepolis Nederland heeft 144 schermen vs. 138 schermen in België (dus eerder vergelijkbaar aantal). In België zijn we marktleider en vertegenwoordigen we 40 procent van de markt. In België is Kinepolis echt een gevestigd bioscoopmerk. Ons verhaal in Nederland is veel recenter, we zijn er in 2014 op de markt gekomen en niemand kende Kinepolis. Er zijn ook veel meer bioscopen in Nederland dan in België, ons marktaandeel is er een stuk kleiner.

Jullie zijn ook eigenaar van Brightfish (bioscoopreclameverkoop in België). Daar steeg de omzet met 67,8 procent. Welke ontwikkelingen hebben jullie gezien in de bioscoopreclamemarkt?

Die forse omzetstijging heeft voornamelijk te maken met enkele specifieke events georganiseerd door Brightfish in 2023. Maar ook de schermreclame zelf heeft zich helemaal hersteld tot het niveau van voor de pandemie.

Kinepolis is ook actief met innovaties als ScreenX en IMAX. IMAX is in Nederland exclusief bij Pathé belegd. ScreenX is in Nederland beschikbaar bij Kinepolis in Utrecht en Enschede. Wat kunnen we verder aan innovatie de komende periode verwachten in Nederland en België?

We blijven inzetten op premium bioscoopformats (zoals ScreenX, 4D en Laser ULTRA) en premium zetelconcepten (bijvoorbeeld onze Cosy Seats en Cosy Seat Plus), en vullen het reguliere filmaanbod continu aan met alternatieve content (zoals concerten, peuterbios, opera, enzovoort). Ook op marketingvlak blijven we innoveren met nieuwe eventconcepten en focussen we op digitale marketing en onze interactie met de klant. Ook het cateringgegeven is iets waar we regelmatig over nadenken, hoe we dit meer kunnen afstemmen op de beleving. Kortom, ideeën genoeg, zonder al te veel te willen prijsgeven.

Hoe kijken jullie aan tegen het filmaanbod dat dit jaar op het programma staat?

We zullen in 2024 nog de naweeën voelen van de staking en vertraagde productie tijdens de pandemie. Het aantal Hollywood releases zal nog niet helemaal op het oude niveau zitten, maar we verwachten dat dit wel het geval zal zijn binnen 1 tot 2 jaar. In elk geval zijn de titels die gepland staan veelbelovend.

Van welke films verwachten jullie een succes?

Momenteel zijn de hits Dune: Part Two en Kung Fu Panda 4. Maar binnenkort kunnen we ook genieten van onder meer Godzilla x Kong: The New Empire, Ghostbusters: Firehouse, The Fall Guy’, Kingdom of the Planet of the Apes, The Garfield Movie, Bad Boys 4, Inside Out 2, Despicable Me 4 en Deadpool & Wolverine. Het is sowieso altijd moeilijk om het succes van een film te voorspellen, we hopen dat er leuke verrassingen tussen zitten zoals Barbie vorig jaar.

www.kinepolis.nl

corporate.kinepolis.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Interview] Ivar Schutte (Kinepolis): In 2025 gaat bioscoopsector verder herstellen

10-12-2024 | 17:14:13
Ivar Schutte is per 1 oktober 2024 Country Manager Box Office Sales & Marketing bij Kinepolis Nederland na 4 jaar directeur te zijn geweest van de Nationale Bioscoopbon. We spreken hem over hoe het Kinepolis in 2024 verging en wat de verwachtingen voor 2025 zijn

Kinepolis vernieuwende Cosy Loungers, een business class-ervaring in de bioscoop

27-11-2024 | 14:09:00
Vanaf 4 december biedt Kinepolis Leidschendam een nieuwe toevoeging: de Cosy Loungers.

Kinepolis opent ScreenX-zalen in Almere en Breda

28-08-2024 | 11:52:00
Kinepolis opent op 20 en 28 september twee ScreenX-zalen in Almere en Breda. Het aantal ScreenX-bioscoopzalen van Kinepolis komt daarmee landelijk op vier

Kinepolis biedt dit najaar opnieuw alle Harry Potter-films aan

27-08-2024 | 12:08:00
Vanaf 21 september worden er in deelnemende bioscopen elk weekend twee Harry Potter films vertoond tijdens de speciale Harry Potter weken

XITE en Fullscreen bundelen krachten voor Nederlands Film Festival 2024

09-08-2024 | 10:55:21
XITE en Fullscreen bundelen hun krachten tijdens het Nederlands Film Festival 2024 voor muziekvideo’s ten behoeve van de Fullscreen Juryprijs en de XITE Publieksprijs
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.