[Interview] Ingmar Larsen (This Agency) roept op tot de campagne tegen roekeloos fatbikergedrag

Ingmar Larsen, oprichter en Creative Director van This Agency, heeft een oproep gedaan om een campagne te ontwikkelen voor gedragsverandering rondom fatbikers onder de noemer Doe ******g normaal op het fietspad! We spreken hem over deze spontane actie.

Waarom deze oproep?

Ik fiets dagelijks door Amsterdam en stoor me voornamelijk aan sommige fatbikers die je roekeloos op de weg opzij duwen. Dat is steeds vaker zo. Het is algemeen bekend dat veel met name tieners een fatbike gebruiken die veel harder gaat dan toegestaan (een aandrijving van maximaal 25 km/u is toegestaan) met allemaal gevaarlijke gevolgen van dien. Maatschappelijk en in de politiek is er veel om te doen maar er gebeurt niet echt wat.

Ik liep al een tijd met dit idee in mijn hoofd rond en wil kijken of anderen dit samen met mij kunnen oppakken om hier een goede gezamenlijke campagne van te maken.

Hoe ga je dat vormgeven? Er hoort ook een opdrachtgever bij toch?

De bedoeling is een clubje bij elkaar te krijgen en met dat clubje zouden we Veilig Verkeer Nederland of andere instanties kunnen vragen of zij budget willen vrijmaken voor zo'n campagne.

Het is een soort refirst oproep, waarbij we een opdrachtgever hopen te vinden. Het zou ook kunnen dat bijvoorbeeld een scootermerk (waarmee je wel veilig met rijbewijs en helm harder de weg op kan) of een fietsmerk hier voor in is.

Het is te vroeg om te zeggen hoe de campagne er precies uit zal zijn. Denk aan draag een helm dan redden we het wel of iets dergelijks. Hoe dan ook is belerend zijn niet het idee.

Wat wil je bereiken?

We willen bereiken dat degene die op een fatbake rijden, rekening houden met andere weggebruikers en met name andere fietsers. Het liefst zou er een echte begrenzing moeten komen zoat ze niet harder kunnen dan nu wettelijk toegestaan (25 km/u).

Dan moet je de ouders aanspreken toch? Denk je dat je een 13/14-jarige kunt overtuigen?

We willen ook ouders er op aanspreken. Die moeten zich meer  bewust zijn wat ze met een fatbike – waarop men harder kan dan 25 km/u – in huis halen. In feite willen we veiligheid op een luchtige manier overbrengen.

En de handhavende instanties? Want als men handhaaft op bestaande regels, zou het niet zo gevaarlijk zijn toch?

Er moet inderdaad ook daar een gedragsverandering komen. Een petitie zou ook nog kunnen. Wie weet hebben gemeenten of anderen een potje beschikbaar voor zo een campagne.

Als er geen verkoop zou zijn van de gashendel en/of de mogelijkheid om harder te kunnen was het niet zo gevaarlijk. Anderzijds is het simpelweg omzet voor hun. Kortom ook verkopers hebben een rol?

Klopt. Het is een vrij complex verhaal waarbij we op meerdere sporen inzetten. Er moet echt over nagedacht worden.

Ben je ook bereid een en ander pro deo te doen?

Ja. Maar wel als iedereen zich pro deo opstelt en ook de media-exploitanten, want anders kunnen we de campagne niet uitspelen.

Wanneer is de campagne geslaagd?

Als er minder roekeloos rijgedrag is. Als er meer handhaving is, meer controles en zwaardere boetes worden uitgedeeld. Vroeger waren er met brommers rollerbanken. Oftewel handhaven is wel een ding. 

www.thisagency.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Vacatures] Ruigrok zoekt een Marketing Stagiair

16-05-2025 | 14:53:55
Ruigrok is per direct op zoek naar Marketing Stagiair

SuperRebel Agency ontwikkelt vervolgcampagne Alle Kanten

16-05-2025 | 10:36:00
De campagne heeft als doel inwoners, toeristen en dagrecreanten bewuster te laten genieten van de Zeeuwse natuur

TBWA\NEBOKO ontwikkelt zomercampagne voor Albert Heijn

16-05-2025 | 09:16:00
De campagne combineert muziek, social content en retailaanbod en loopt de hele zomer door.

Shell & Modern Citizens: Engagement was onze hoofdmissie

16-05-2025 | 00:51:00
Het creatieve bureau Modern Citizens (onderdeel van Candid) ontwikkelde voor Shell Nederland een TikTok-campagne om jongeren te bereiken

Boaz Disselkoen over Zijkant | PayPal | Lacoste

15-05-2025 | 14:34:00
[The International] Boaz Disselkoen over Zijkant | PayPal | Lacoste. Marketing Report laat de Senior Brand Manager Drinks bij Kraft Hein aan het woord over internationale campagnes
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.