Influencerregels.com vernieuwt e-learning

Influencerregels.com heeft een vernieuwde versie gelanceerd van de e-learning voor het certificeringsprogramma Certified by influencerregels.com. Influencers van wie het certificaat afloopt, moeten de e-learning opnieuw volgen om in het openbare register te blijven. Grote adverteerders zoals Achmea, Essent, Jumbo en Cloetta werken uitsluitend met gecertificeerde influencers.

De update is ontwikkeld in samenwerking met toezichthouders en brancheorganisaties en speelt in op recente wijzigingen in wet- en regelgeving.

Inhoud en aangescherpte regels

De vernieuwde e-learning bevat actuele voorbeelden, een checklist voor overeenkomsten en verduidelijkingen over regelgeving. Onderwerpen zijn onder meer het correct labelen van samenwerkingen, het verbod op neplikes en nepvolgers, en regels rondom finfluencing, alcoholreclame en het promoten van producten als vapes.

Dion de Brouwer, influencer: “Naarmate influencers steeds meer impact hebben, is transparantie cruciaal. Een certificaat helpt vertrouwen op te bouwen en verantwoordelijkheid te nemen voor je invloed.”

Grote merken en platforms blijven initiatief ondersteunen

Sinds de introductie in 2024 hebben meer dan tweeduizend influencers het certificaat behaald. Influencers als Dion de Brouwer, Jitse Spierings en Leslie Keijzer hebben hun certificaat inmiddels vernieuwd.

De vernieuwde certificering blijft op steun rekenen van adverteerders en platforms. Zo blijven onder andere Unilever, Heineken, L'Oréal, Coca-Cola, TUI en TikTok het initiatief actief ondersteunen. Ook bureaus als Storyboard Agency zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling en promotie.

Martijn de Kemp, voorzitter van de DDMA Commissie Influencer Marketing: “Dankzij de brede steun van adverteerders én influencers maken we met dit project enorme sprongen voorwaarts richting een transparante en volwassen markt.”

Monitoring toont betere naleving door gecertificeerden

De Stichting Reclame Code monitort gecertificeerde influencers. Uit de nulmeting blijkt dat zij beter de regels naleven dan niet-gecertificeerde collega’s. Volgens Otto van der Harst, directeur bij de stichting, groeit de bereidheid onder influencers om fouten te corrigeren.

De e-learning is beschikbaar via influencerregels.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

DDMA Benchmark 2025: conversie keert terug in social ads

05-11-2025 | 14:14:38
De derde editie van het onderzoek toont dat Nederlandse adverteerders weer sterker inzetten op conversie en een bredere mix van socialmediaplatformen.

Brancheorganisaties ondertekenen Pitchcode 2025

30-09-2025 | 09:00:00
Het is de eerste keer dat brancheorganisaties gezamenlijk de regels onderschrijven die in de code zijn vastgelegd.

DDMA benoemt Annemarie Nijhoff tot bestuurslid

28-08-2025 | 15:09:00
Annemarie Nijhoff treedt per direct toe tot het bestuur van DDMA en service en neemt de portefeuille Legal op zich

DDMA-whitepaper over post als marketingkanaal

27-05-2025 | 16:50:00
DDMA heeft een whitepaper gepubliceerd waarin het het volledige proces van postcampagnes inzichtelijk maakt.

Transparante informatievoorziening delen loont

20-02-2025 | 13:49:00
Nederlandse consumenten zijn steeds bewuster van hun online privacy, maar ervaren nog altijd beperkte controle bij het delen van hun data


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Corendon: na afscheid Cor en Don, Fitzroy creatief bureau

25-11-2025 | 20:55:24
Corendon heeft na een pitch die in september 2025 was uitgeschreven, Fitzroy als creatief bureau verkozen

Fightclub geeft ticket weg voor BAM Congress 2025

25-11-2025 | 16:35:00
Fightclub organiseert een actie waarbij deelnemers kans maken op een ticket voor het BAM Congress 2025.

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:00
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.