Influencermarketingplatforms groeien naar $216 miljard

De wereldwijde markt voor influencermarketingplatforms groeit de komende jaren stevig door. Volgens marktonderzoeker Astute Analytica stijgt de markt van 17 miljard dollar in 2024 naar 216,3 miljard dollar in 2033. De jaarlijkse groei bedraagt naar verwachting 32,66 procent.

De ontwikkeling van de markt hangt nauw samen met veranderingen in het gebruik van sociale media. LinkedIn noteert met 6,50 procent de hoogste engagement rate voor influencer content, gevolgd door Facebook (5,07 procent), TikTok (4,86 procent) en Instagram Reels (4,7 procent). Threads laat met 4,51 procent potentie zien, terwijl X (voorheen Twitter) achterblijft met 2,31 procent.

Mobiel gebruik bepaalt contentstrategieën

Consumenten gebruiken sociale media in toenemende mate mobiel: 96 procent van de gebruikers benadert content via smartphones. Dit beïnvloedt hoe content wordt geoptimaliseerd en campagnes worden ingericht. Verticale video’s realiseren 35 procent meer engagement, en mobiel geoptimaliseerde video’s hebben 45 procent hogere kijkvoltooiing.

Interactieve elementen zoals polls en swipes verhogen de betrokkenheid met 40 procent. Merken stemmen hun platformkeuze af op engagementdata per kanaal. Daarbij blijkt LinkedIn onverwacht effectief voor B2B-campagnes, terwijl visuele platforms populair blijven bij consumenten.

AI drijft technologische vooruitgang

Technologie speelt een centrale rol in de ontwikkeling van influencer marketing. Zestig procent van de marketeers maakt al gebruik van AI of machine learning, terwijl een kwart overweegt dit in te zetten. AI verkort onder meer de beoordelingstijd van content met 40 procent en verhoogt de nauwkeurigheid van targeting met 35 procent.

Campagnes worden bovendien efficiënter dankzij automatische contentaanpassingen, verbeterde matching tussen merken en creators en real-time optimalisatie. Dit leidt tot hogere engagement en kortere doorlooptijden. Creators krijgen via platformtools toegang tot geavanceerde aanbevelingen voor betere content.

AI maakt complexe analyses toegankelijk voor kleinere merken. Waar voorheen alleen grote ondernemingen konden profiteren van geavanceerde technologie, zijn deze nu via platforms breder beschikbaar.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Total Design ontwikkelt merkcampagne voor M line

04-12-2025 | 14:57:00
M line heeft gekozen voor Total Design voor de ontwikkeling van de merkcampagne Get ready for greatness, die deze week van start gaat op televisie, online, out-of-home, print en radio.

Wieden+Kennedy creëert feestcampagne voor Zalando

02-12-2025 | 11:18:54
De campagne bouwt voort op het thema What Do I Wear? en laat zien hoe de online modebestemming klanten inspireert om met zelfvertrouwen en creativiteit de feestdagen in te gaan.

[Vacatures] Influentials zoekt een Junior Campaign & Content Manager

26-11-2025 | 08:24:00
Influentials is per direct op zoek naar Junior Campaign & Content Manager (32/40 uur) Full-time - Rotterdam 

AndAgencyAmsterdam Influencer Agency van het Jaar 2025

20-11-2025 | 14:16:00
In een tijd waarin het aantal influencercampagnes groeit, zie ik de rol van influencer management niet als het najagen van zoveel mogelijk samenwerkingen

[Vacatures] Ever Ready zoekt een Community Marketeer

19-11-2025 | 13:33:07
Ever Ready is per direct op zoek naar een Community Marketeer


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

JOE pakt kerststress aan met ludieke themadiners

08-12-2025 | 11:18:00
Uit onderzoek van radiozender JOE komt naar voren dat 1 op de 5 luisteraars stress ervaart over de planning van de feestdagen

DEPT ontwikkelt Bijenkorf-campagne feestdagen

08-12-2025 | 09:34:29
DEPT heeft de feestdagen-campagne van de Bijenkorf ontwikkeld en maakt deel uit van de 155-jarige jubileumviering. Die jubileumviering startte tijdens de herfst/wintercampagne

DEPT ontwikkelt kerstcampagne Bol

07-12-2025 | 22:49:00
Het creatieve digitale bureau DEPT heeft voor internetwinkel Bol de kerstcampagne ontwikkeld. Bol duidt die met de gedachte van betekenisvol geven, met cadeaus die ertoe doen

Hotel L’Amour ontwikkelt kerstcommercial HEMA

07-12-2025 | 22:19:00
Hotel L’Amour heeft de kerstcommercial voor HEMA ontwikkeld met als thema Het mooiste dat je kunt geven is liefde, met als centrale boodschap iets doen voor een ander

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.