Influencermarketingplatforms groeien naar $216 miljard

De wereldwijde markt voor influencermarketingplatforms groeit de komende jaren stevig door. Volgens marktonderzoeker Astute Analytica stijgt de markt van 17 miljard dollar in 2024 naar 216,3 miljard dollar in 2033. De jaarlijkse groei bedraagt naar verwachting 32,66 procent.

De ontwikkeling van de markt hangt nauw samen met veranderingen in het gebruik van sociale media. LinkedIn noteert met 6,50 procent de hoogste engagement rate voor influencer content, gevolgd door Facebook (5,07 procent), TikTok (4,86 procent) en Instagram Reels (4,7 procent). Threads laat met 4,51 procent potentie zien, terwijl X (voorheen Twitter) achterblijft met 2,31 procent.

Mobiel gebruik bepaalt contentstrategieën

Consumenten gebruiken sociale media in toenemende mate mobiel: 96 procent van de gebruikers benadert content via smartphones. Dit beïnvloedt hoe content wordt geoptimaliseerd en campagnes worden ingericht. Verticale video’s realiseren 35 procent meer engagement, en mobiel geoptimaliseerde video’s hebben 45 procent hogere kijkvoltooiing.

Interactieve elementen zoals polls en swipes verhogen de betrokkenheid met 40 procent. Merken stemmen hun platformkeuze af op engagementdata per kanaal. Daarbij blijkt LinkedIn onverwacht effectief voor B2B-campagnes, terwijl visuele platforms populair blijven bij consumenten.

AI drijft technologische vooruitgang

Technologie speelt een centrale rol in de ontwikkeling van influencer marketing. Zestig procent van de marketeers maakt al gebruik van AI of machine learning, terwijl een kwart overweegt dit in te zetten. AI verkort onder meer de beoordelingstijd van content met 40 procent en verhoogt de nauwkeurigheid van targeting met 35 procent.

Campagnes worden bovendien efficiënter dankzij automatische contentaanpassingen, verbeterde matching tussen merken en creators en real-time optimalisatie. Dit leidt tot hogere engagement en kortere doorlooptijden. Creators krijgen via platformtools toegang tot geavanceerde aanbevelingen voor betere content.

AI maakt complexe analyses toegankelijk voor kleinere merken. Waar voorheen alleen grote ondernemingen konden profiteren van geavanceerde technologie, zijn deze nu via platforms breder beschikbaar.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Multi-Gyn kiest voor AndAgencyAmsterdam

12-09-2025 | 11:01:00
Multi-Gyn, specialist in vaginale verzorging, heeft voor AndAgencyAmsterdam gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde marketingcampagne.

Avans en Scooperz starten influencer marketing-module

11-09-2025 | 10:41:00
Studenten volgen een deel van de module in Granada, Spanje, waar zij werken aan een opdracht voor een echte opdrachtgever

Suite Rouge ontwikkelt beautycampagne Kruidvat

09-09-2025 | 14:56:54
Met deze campagne wil de drogisterijketen haar positie versterken als beautybestemming waar consumenten zowel vertrouwde merken als actuele trends vinden

Roularta en Zeeman lanceren diamant met virtuele influencer

08-09-2025 | 16:59:02
Tijdens de lancering van de labgrown diamant van Zeeman in Amsterdam maakte virtuele influencer Sassy Soeki haar eerste live optreden.

Flowbox versterkt Europese positie met overname Dreaminfluence

04-09-2025 | 10:55:00
Met de integratie bedient Flowbox meer dan 1.000 merken in Europa en groeit het naar een jaarlijkse omzet van bijna 9 miljoen euro.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Multi-Gyn kiest voor AndAgencyAmsterdam

12-09-2025 | 11:01:00
Multi-Gyn, specialist in vaginale verzorging, heeft voor AndAgencyAmsterdam gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde marketingcampagne.

Bob Koigi: Bureaus kiezen planeet boven fossiele winst

12-09-2025 | 08:48:43
In sectoren variërend van reclame tot bankwezen heroverwegen professionals de kosten van het faciliteren van uitbreiding van fossiele brandstoffen.

KPN start campagne tegen online buitensluiten jongeren

12-09-2025 | 08:08:00
Dentsu Creative Amsterdam maakt Iedereen Behalve-campagne, opvolger van de Stukje van mij

[Vacatures] ACT.agency zoekt een Creative Copywriter

12-09-2025 | 07:43:00
ACT.agency is per direct op zoek naar Creative Copywriter - Amsterdam (hybride)
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.