Hoofdredacteur Gert-Jaap Hoekman stopt per direct bij NOS Sport

Gert-Jaap Hoekman is per direct opgestapt als hoofdredacteur van NOS-Sport. Hij startte op 1 september 2023 als hoofredacteur van  de sportdivisie van de publieke taakomroep NOS. Gert-Jaap Hoekman was benoemd als opvolger van de in maart 2023 opgestapte hoofdredacteur Maarten Nooter die vanwege de ontstane situatie omtrent ongewenste gedragingen en een onveilige werkcultuur bij de redactie van NOS Sport opstapte. Jacqueline Smit heeft daarna circa een half jaar het hoofdredacteurschap tijdelijk waargenomen.  De onveilige werkcultuur en de eindverantwoordelijkheid daarvoor leidde ook in maart 2024 tot het vertrek van directeur/bestuurder Gerard Timmer.

Onbekende opvolger

Het is onbekend wie het hoofdredacteurschap van NOS Sport op zich zal nemen met het directe vertrek van Gert-Jaap Hoekman. Voor zijn komst bij de NOS was hij meer dan 10 jaar hoofdredacteur van NU.nl bij DPG Media (voor 2020 van Sanoma).

Als reden voor zijn vertrek gaf Gert-Jaap Hoekman in een e-mail aan personeelsleden aan zich te willen richten op zaken waar hij zijn energie en creativiteit kwijt kan en vond de functie uitdagend ten aanzien van het wijzigen van de werkcultuur terwijl het sportjaar met onder meer de Olympische Spelen en het EK Voetbal de nodige aandacht vroeg.

Renate Eringa die sinds 1 juni 2024 interim directeur/bestuurder is van de NOS betreurt het vertrek vän Gert-Jaap Hokman. Renate Eringa: “In 2023 zijn we met Gert-Jaap en de redactie een nieuwe koers gaan varen. Naast verslag van het belangrijkste sportnieuws en evenementen, is het verbeteren van de cultuur een belangrijke opdracht voor NOS Sport. Dat is complex en vraagt veel van de organisatie."

Gert-Jaap Hoekman: "Toen ik vorig jaar zomer begon, lag er een uitdagende opdracht te wachten: samen gaan werken aan het verbeteren van de cultuur, terwijl de journalistieke inhoud en het organiseren van de supersportzomer ook veel aandacht vroeg. Ik geloof dan ook nog steeds dat dit de juiste weg is: samen bouwen aan de toekomst. Toch heb ik besloten om te stoppen als jullie hoofdredacteur. Voor mij is het nu tijd om me te richten op dingen waar ik opnieuw mijn energie en creativiteit in kwijt kan."

www.nos.nl

www.npo.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

[DutchMedia Podcast] met Ton Verlind over Commissariaat, NPO en meer

12-12-2025 | 10:49:53
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

BM: Niels van der Laan en Jeroen Woe Mediapersonen van het Jaar 2025

09-12-2025 | 23:06:00
Niels van der Laan en Jeroen Woe zijn door mediavakblad BM (Broadcast Magazine) uitgeroepen tot Mediapersonen van het Jaar 2025

NPO: Draadstaal, Kassa, Flikken Rotterdam, 3op Reis en Groenteman & Van Roosmalen weg per 2027

25-11-2025 | 17:43:00
De NPO schrapt per 2027 programma’s als Draadstaal, Flikken Rotterdam, Kassa, Groenteman & Van Roosmale, 3opReis, First Dates en andere populaire programma's

Demissionair BBB-minister Gouke Moes breidt lineaire Ster-reclame weer uit

21-11-2025 | 16:59:00
Per 2027 zal er bij de NPO op de lineaire kanalen NPO1, NPO2 en NPO3 weer 10 procent van de totale zendtijd aan Ster-reclame mogelijk zal zijn. Thans is dat 8 procent

NPO Radio en NPO Luister: 2026 laatste jaar met groot budget

21-11-2025 | 15:59:38
De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) presenteerde zijn audioaanbod voor het jaar 2026, met een budget van 103,8 miljoen
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Stedin zet energietransitie centraal in employer branding

17-12-2025 | 13:56:00
Stedin heeft een employer branding campagne gelanceerd onder de naam Werk dat energie oplevert. De campagne is ontwikkeld in samenwerking met bureau N=5.

StudioM eert bekerhelden in Eurojackpot KNVB Beker-campagne

17-12-2025 | 12:53:00
De contentserie markeert dat het bekertoernooi voortaan de naam Eurojackpot KNVB Beker draagt en richt zich op de spelers die het toernooi kleur geven.

ABU en Higuita doorbreken beeld rond uitzendwerk

17-12-2025 | 10:37:19
In de campagne vertellen uitzendkrachten zelf hoe hun werk aansluit bij hun leven en ontwikkeling.

LePub en Heineken stimuleren echte gesprekken

17-12-2025 | 09:27:15
Met de pilot Could Have Been a Heineken willen de partijen mensen stimuleren om minder te communiceren via audio en vaker face-to-face af te spreken.

Happy Horizon lanceert AI Optimizer voor AI-vindbaarheid

16-12-2025 | 10:57:19
Een geïntegreerde dienst die organisaties helpt vindbaar en relevant te blijven in de snel veranderende wereld van AI-gedreven zoekresultaten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.