Hoe je van volgers een community maakt

Inzichten van Somention’s Breakfast Session

Woensdagochtend in het nHow Hotel naast de RAI: croissants, koffie en een zaal vol marketeers. Somention organiseerde hier een editie van hun Breakfast Sessions. Deze keer draaide alles om community building via social media – hoe bouw je als merk aan een betrokken achterban in plaats van alleen bereik?

De sessie werd geleid door Vivian Kowalski (Creative Director) en Zoé Cornelis (Team Lead Community), met hier en daar een kwinkslag van Diederik Chevalier – door de Somention-crew liefkozend de boomer genoemd.

Snelheid = succes

De ochtend trapte af met een case die laat zien hoe snel social content tegenwoordig geproduceerd moet worden. Op een doordeweekse middag ontdekte het team om 13:06 een mogelijke inhaker: Donald Trump logeert bij de koning in Huis ten Bosch. Binnen 48 minuten lag het idee voor een inhaker klaar voor Beter Bed, om 15:21 kwam het akkoord en nog voor het eten stond de post live op alle kanalen.

Het resultaat: een knipoog naar de actualiteit, op het juiste moment, in de juiste tone of voice.

Wil je winnen op social? Word dan een front runner

Volgens Somention moet een merk niet langer concurreren met andere merken, maar met het eindeloze aanbod aan makkelijk weg te kijken content. De tips die ze meegeven om als merk écht op te vallen:

  1. #BeBold – Opvallen is een must.
  2. Idee eerst, design later
    Grafische perfectie is minder belangrijk dan een goed en snel idee. Smartphones kunnen tegenwoordig al zóveel – je hoeft geen studio meer in te duiken voor impact.
  3. Begrijp de cultuur van je doelgroep
    Wat is de toon van je achterban? Wat delen ze? Wat vinden ze grappig of juist irritant? Merken die dit goed aanvoelen, zijn relevanter – zeker in de reactiesectie.
    Een mooi voorbeeld hiervan is de TikTok-personage van Roel. Roel werkt voor Allianz Direct op kantoor en kan heel goed verzekeringen relevant maken voor de jongere generatie.

Community > bereik

77 procent van de consumenten vindt dat bedrijven meer moeten investeren in klantinteractie, aldus cijfers van Pegasystems (bron: CustomerFirst). Klantenservice verloopt steeds vaker via socials. En ja, mensen scrollen tegenwoordig óók de comments door om te bepalen of ze je merk vertrouwen.

Daarom is het verschil tussen community management en community building cruciaal, aldus Zoé Cornelis. Waar bij community management de focus ligt op snelle reacties (binnen 2 uur) en webcare, gaat het bij community building juist over het opbouwen van duurzame relaties met je volgers.

Kortom: social media draait allang niet meer alleen om posten. Het gaat om interactie, timing, humor en het serieus nemen van je publiek. Somention laat zien dat je als merk alleen nog mee kunt doen als je durft te luisteren, snel kunt schakelen en écht aanwezig bent.

----

Vivian en Zoé deelden tijdens de sessie nog veel meer waardevolle inzichten, praktijkvoorbeelden en concrete handvatten voor merken die écht werk willen maken van hun community. Wil je hier meer over weten of sparren over de kansen voor jouw merk? Zoé Cornelis staat je graag te woord.

www.somention.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Influencer & Content Marketing Awards 2025 | De Winnaars

20-11-2025 | 14:43:00
De prijzen bekronen onderscheidend werk in contentmarketing en influencermarketing, in zowel campagnerubrieken als bureaucategorieën.

[Vacatures] Somention zoekt een Social Creative (Jr.)

14-11-2025 | 09:03:00
Somention is per direct op zoek naar een Social Creative (Jr.) - Full-time · Rotterdam

TBWA\NEBOKO houdt huis bij Effies 2025

13-11-2025 | 22:53:00
Woeaaaaah! Het kan bijna niet anders dan dat TBWA\NEBOKO alle Nederlandse Effie-records heeft gebroken

DigitalAgency100 2026 | De Genomineerden

12-10-2025 | 09:24:00
De DigitalAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse digital agency-wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2024 in PHIL in Haarlem

Barry Bol start als artdirector bij The USP Agency

07-10-2025 | 08:51:37
Bol komt over van Selmore, waar hij werkte aan campagnes voor Look-O-Look, Škoda, ASN Bank en Klene
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.