Hoe je van volgers een community maakt

Inzichten van Somention’s Breakfast Session

Woensdagochtend in het nHow Hotel naast de RAI: croissants, koffie en een zaal vol marketeers. Somention organiseerde hier een editie van hun Breakfast Sessions. Deze keer draaide alles om community building via social media – hoe bouw je als merk aan een betrokken achterban in plaats van alleen bereik?

De sessie werd geleid door Vivian Kowalski (Creative Director) en Zoé Cornelis (Team Lead Community), met hier en daar een kwinkslag van Diederik Chevalier – door de Somention-crew liefkozend de boomer genoemd.

Snelheid = succes

De ochtend trapte af met een case die laat zien hoe snel social content tegenwoordig geproduceerd moet worden. Op een doordeweekse middag ontdekte het team om 13:06 een mogelijke inhaker: Donald Trump logeert bij de koning in Huis ten Bosch. Binnen 48 minuten lag het idee voor een inhaker klaar voor Beter Bed, om 15:21 kwam het akkoord en nog voor het eten stond de post live op alle kanalen.

Het resultaat: een knipoog naar de actualiteit, op het juiste moment, in de juiste tone of voice.

Wil je winnen op social? Word dan een front runner

Volgens Somention moet een merk niet langer concurreren met andere merken, maar met het eindeloze aanbod aan makkelijk weg te kijken content. De tips die ze meegeven om als merk écht op te vallen:

  1. #BeBold – Opvallen is een must.
  2. Idee eerst, design later
    Grafische perfectie is minder belangrijk dan een goed en snel idee. Smartphones kunnen tegenwoordig al zóveel – je hoeft geen studio meer in te duiken voor impact.
  3. Begrijp de cultuur van je doelgroep
    Wat is de toon van je achterban? Wat delen ze? Wat vinden ze grappig of juist irritant? Merken die dit goed aanvoelen, zijn relevanter – zeker in de reactiesectie.
    Een mooi voorbeeld hiervan is de TikTok-personage van Roel. Roel werkt voor Allianz Direct op kantoor en kan heel goed verzekeringen relevant maken voor de jongere generatie.

Community > bereik

77 procent van de consumenten vindt dat bedrijven meer moeten investeren in klantinteractie, aldus cijfers van Pegasystems (bron: CustomerFirst). Klantenservice verloopt steeds vaker via socials. En ja, mensen scrollen tegenwoordig óók de comments door om te bepalen of ze je merk vertrouwen.

Daarom is het verschil tussen community management en community building cruciaal, aldus Zoé Cornelis. Waar bij community management de focus ligt op snelle reacties (binnen 2 uur) en webcare, gaat het bij community building juist over het opbouwen van duurzame relaties met je volgers.

Kortom: social media draait allang niet meer alleen om posten. Het gaat om interactie, timing, humor en het serieus nemen van je publiek. Somention laat zien dat je als merk alleen nog mee kunt doen als je durft te luisteren, snel kunt schakelen en écht aanwezig bent.

----

Vivian en Zoé deelden tijdens de sessie nog veel meer waardevolle inzichten, praktijkvoorbeelden en concrete handvatten voor merken die écht werk willen maken van hun community. Wil je hier meer over weten of sparren over de kansen voor jouw merk? Zoé Cornelis staat je graag te woord.

www.somention.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

DigitalAgency100 2026 | De Genomineerden

12-10-2025 | 09:24:00
De DigitalAgency100 2026 komt eraan! De lijst met de 100 meest invloedrijke mensen in de Nederlandse digital agency-wereld wordt bekendgemaakt tijdens het M100 Event, woensdag 3 december 2024 in PHIL in Haarlem

Barry Bol start als artdirector bij The USP Agency

07-10-2025 | 08:51:37
Bol komt over van Selmore, waar hij werkte aan campagnes voor Look-O-Look, Škoda, ASN Bank en Klene

Dan Verhoeven: Frontrunner zijn is de standaard verleggen

29-09-2025 | 12:26:00
Met het vertrek van Vivian Kowalski is Dan Verhoeven voortaan dé Executive Creative Director van Social Media bureau Somention

[Vacancy] Somention has a position for International Webcare & Community Managers

26-09-2025 | 08:26:00
Somention is looking for International Webcare & Community Managers (German/English/French) - Part-time · Rotterdam

Dentsu Creative haalt social-expert Vivian Kowalski binnen

24-09-2025 | 08:33:22
Dentsu Creative heeft Vivian Kowalski aangesteld als creative director. Ze komt over van Somention, waar ze sinds 2021 creatief leider was.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bibliotheken starten campagne Heel Nederland Leest

31-10-2025 | 09:05:12
Bezoekers ontvangen gratis Onder de paramariboom van Johan Fretz om deze maand samen te lezen en het gesprek aan te gaan.

[Vacatures] Giesbers Retail zoekt een Campagnemanager

31-10-2025 | 08:13:00
Giesbers Retail is per direct op zoek naar Campagnemanager - Arnhem •HBO •32/40 uur

Media Reverse en Habufa lanceren XOOON-campagne op tv

30-10-2025 | 16:09:00
In de najaarscampagne van XOOON, onderdeel van Habufa Meubelen, staat de huiskamer centraal.

Happy Horizon wint pitch van Tricorp Workwear

30-10-2025 | 15:38:12
De samenwerking is gericht op het realiseren van de internationale groeidoelstellingen van het merk.

ReumaNederland kiest Media Reverse voor mediaplanning

30-10-2025 | 14:58:20
De samenwerking is gericht op het vergroten van de merkbekendheid en het activeren van doelgroepen via relevante mediakanalen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.