
Hoe bedrijven kerstpakketten gebruiken om te verbinden
Het kerstpakket blijft populair op de werkvloer. Maar waarom is een kerstpakket zo belangrijk en hoe zetten werkgevers het in om te verbinden op de werkvloer? En kan een kerstpakket ook voor zakelijke relaties worden ingezet? Hieronder lees je hoe bedrijven kerstpakketten gebruiken om te verbinden en waarom het kerstpakket effect blijft hebben op werknemers.
Het belang van een gebaar
Om personeel te binden aan een bedrijf zijn goede arbeidsvoorwaarden, een prettige werkomgeving en perspectief op promotie allemaal heel belangrijk. Toch ontstaat sfeer op de werkvloer niet alleen door deze toch vrij banale werkzaken. Het aanbieden van goede koffie, samen een moment nemen om uitgebreid te lunchen of zo nu en dan een teamuitje zijn ook belangrijk om werknemers een beter gevoel te geven binnen een bedrijf. Het kerstpakket dat werknemers ontvangen aan het einde van het jaar past ook in dit rijtje.
Het is belangrijk voor werkgevers om te beseffen dat een kerstpakket nooit een vervanging mag zijn van arbeidsvoorwaarden. Het pakket aan het einde van een zwaar kalenderjaar vol bloed, zweet en tranen is vooral een extra blijk van waardering. Toch bleek de afgelopen jaren dat door de krapte op de arbeidsmarkt de kerstpakketten niet aan te slepen waren. In 2024 was de gemiddelde prijs van een kerstpakket dan ook hoger dan in 2023. Met andere woorden: een werknemer zal teleurgesteld zijn als de decembermaand eindigt zonder een kerstpakket.
In 2022 deed het Amerikaanse Business Wire onderzoek naar het effect van kerstpakketten. Onder de geïnterviewden liet maar liefst driekwart weten dat hun tevredenheid op de werkvloer groter wordt door een kerstpakket te ontvangen. Van deze 75 procent liet iets minder dan de helft weten dat deze tevredenheid ongeveer een jaar lang bleef hangen.
Een kerstpakket op maat
Een kerstgeschenk bedenken als werkgever is lastig. Het is vaak verstandig kerstpakketten op maat te bedenken. Verzin een pakket dat past bij de bedrijfscultuur of ga juist voor een pakket waar iedereen iets aan heeft. Op die manier voorkom je als bedrijf teleurstellingen onder werknemers. Als je als werkgever bovendien zorgt voor een persoonlijk kaartje met een boodschap, is de kans dat het pakket niet gewaardeerd wordt als steuntje in de rug ook een stuk kleiner.
Een ander voordeel van op maat gemaakte kerstpakketten is dat het kan bijdragen aan teambuilding. Door het pakket af te stemmen op de interesses van je team, kan het helpen om beter samen te werken en elkaar beter te begrijpen.
Verbinding met klanten
Een kerstpakket geven aan werknemers zorgt voor verbinding binnen een bedrijf. Werknemers voelen zich gewaardeerd en zijn vaak geneigd harder te werken als ze een kerstpakket krijgen. Waardering uitspreken als bedrijf of verbinding maken met een kerstpakket hoeft niet altijd van werkgever naar werknemer te gaan. Je kunt namelijk ook zakelijke relaties in het zonnetje zetten met een kerstpakket.
Geef je trouwste klanten aan het einde van het jaar eens een leuk pakket. Op die manier is de kans groot dat ze bij een volgende opdracht weer aan jullie zullen denken of jouw onderneming sneller zullen aanraden aan collega’s in de sector. Zo kun je een kerstpakket dus ook inzetten als netwerkmiddel of zelfs als een soort visitekaartje, want het kan best dat er door dat kerstpakket positief over jou gepraat wordt.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Startup, scaleup of grown-up: Groeileaders laat ze groeien
Kan een VPN je marketingresultaten verbeteren?
De kracht van personal branding voor kleine ondernemers
De mogelijkheden van werken in de jeugdzorg zonder diploma
Gepubliceerd door: Daan Dekkers