Hilmar Mulder (Libelle) over de speciale editie voor mantelzorgers

In aanloop naar de Dag van de Mantelzorg heeft Libelle een speciale editie uitgebracht om mantelzorgers in Nederland te eren en hun verhalen en uitdagingen onder de aandacht te brengen. Deze uitgave, die op 7 november in de winkels ligt, is tot stand gekomen in samenwerking met stichting Mantelzorgelijk en wordt zelfs overhandigd aan staatssecretaris Vicky Maeijer. Met deze bijzondere editie wil Libelle de onmisbare rol van mantelzorgers, vaak het ‘onzichtbare team van Nederland’ genoemd, in de spotlight zetten. We spraken met hoofdredacteur  Hilmar Mulder over het belang van deze editie, de uitdagingen die mantelzorgers dagelijks ondervinden, en haar visie op de ondersteuning die ze verdienen.

Kun je ons meenemen in het creatieve proces achter deze editie?

We hebben eerder Libelles gemaakt met politieagenten, burgemeesters en de zorgmedewerkers van het Amphia-ziekenhuis als gastredactie. Nu leek het ons mooi om in aanloop naar de Dag van de Mantelzorg op 10 november mantelzorgers een podium te geven en hen mee te laten denken over de inhoud van deze thematische Libelle.

Wat komt er allemaal kijken bij het samenstellen van een speciale editie zoals deze, van het eerste idee tot de uitvoering?

Eerst gaan we brainstormen en sparren met de gastredactie: welke onderwerpen moeten aan bod komen, wat verdient extra aandacht, welke verhalen moeten zeker worden verteld en tegen welke uitdagingen lopen mantelzorgers aan. Na de brainstormsessie in juli hebben we een inhoudelijke planning van de editie gemaakt. De gastredactie heeft hier feedback op gegeven, waarna we aan de slag zijn gegaan met de productie. Tussentijds hebben we uiteraard contact gehouden en, toen alle producties waren geschreven, gefotografeerd, geredigeerd en vormgegeven, hebben we het hele nummer van voor naar achter met hen doorgenomen tijdens het ‘muurmoment’. Dit is de laatste kans om te kijken wat nóg beter kan en om te controleren of er niets ontbreekt. Dit wordt zo nodig aangepast.

Hoe is de samenwerking met stichting Mantelzorgelijk tot stand gekomen? 

In onze zoektocht naar mantelzorgers die zeer actief zijn en anderen ondersteunen en informeren, kwamen we bij Margreet van der Voort en Marjolein Bruurs terecht. Ze zijn zelf ervaringsdeskundigen, hebben veel meegemaakt op het gebied van mantelzorg en hebben samen stichting Mantelzorgelijk opgericht, een online community die zich inzet voor mantelzorgers, de onmisbare steunpilaren in de zorg voor hun naasten. Samen met hen hebben we gebrainstormd en de planning gemaakt. Ook hebben we voortdurend om hun advies gevraagd, wat heeft geresulteerd in een mooie coproductie.

Welke thema’s en onderwerpen hebben jullie bewust gekozen voor deze editie?

Natuurlijk staat er de nodige praktische informatie in over waar je tegenaan loopt als mantelzorger, een artikel over het bewaren van balans en snelle, makkelijke recepten en toegankelijke uitstapjes. Daarnaast hebben we veel ervaringsverhalen van mantelzorgende vrouwen toegevoegd, voor herkenning en erkenning. Mantelzorg kan een zware en intense ervaring zijn, maar we willen ook het ‘mantelzorg-geluk’ laten zien: lezeressen delen hun mooie en bijzondere momenten die ze beleven met degenen voor wie ze zorgen. Het editorial is dit keer een open brief aan het kabinet, waarin gepleit wordt voor een betere visie op mantelzorg.

Wat maakt het voor jullie als redactie belangrijk om mantelzorgers op deze manier in de spotlights te zetten?

Te vaak wordt mantelzorg als iets vanzelfsprekends beschouwd. Vijf miljoen Nederlanders mantelzorgen op een of andere manier, waarvan bijna de helft daarnaast ook een baan heeft. Dat is pittig! Daarbij wordt steeds meer formele zorg overgeheveld naar mantelzorgers, die vervolgens te maken krijgen met een enorme papierwinkel. Dit moet echt anders, en er moet meer aandacht voor komen. Daarom willen wij hen in de spotlights zetten.

Hoe hebben jullie de verhalen van mantelzorgers verzameld en geselecteerd?

We wilden verschillende perspectieven een stem geven: hoe is het om al 25 jaar voor je zorgintensieve, gehandicapte kind te zorgen? Hoe is het om zowel je partner als je moeder met dementie in huis te hebben? Wat gebeurt er met je relatie als je mantelzorger wordt voor je partner? Al die verschillende verhalen hebben we verzameld via oproepjes in Libelle, op Libelle.nl en via het netwerk van Mantelzorgelijk.

Wat was de grootste uitdaging bij het samenstellen van een uitgave over zo’n gevoelig onderwerp?

Dit onderwerp leeft sterk onder onze doelgroep, en het was mooi om te merken hoe de mantelzorgers open en eerlijk hun verhaal wilden delen, hoe kwetsbaar ze durfden te zijn. Libelle voelt blijkbaar als een veilige en betrouwbare omgeving, waardoor dit aspect weinig uitdaging opleverde. De planning was echter wel een uitdaging, omdat mantelzorgers tijd moesten vrijmaken voor de fotografie. Hun agenda zit immers al bomvol met mantelzorg, werk en opgroeiende kinderen.

Wat hoop je dat deze editie bereikt in het maatschappelijk debat over mantelzorg?

We hopen dat mantelzorg serieuzer genomen wordt en dat de staatssecretaris en het kabinet zich realiseren dat de vervangingswaarde van deze informele zorg, ooit berekend op zo’n 44 miljard euro, van onschatbare waarde is en dat daar wel iets tegenover mag staan. Zoals een duidelijk beleid en uniforme kaders die niet per gemeente verschillen.

Staan er nog meer themanummers op de planning de komende maanden, of gasthoofdredacteuren?

Ja, dat zijn we zeker van plan. We zijn nu plannen aan het maken voor 2025.

www.libelle.nl

www.dpgmedia.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

DPG Media deelt aandachtsscore voor advertenties kosteloos

12-06-2025 | 17:08:05
DPG Media stelt de attention score, een metric voor de attentiewaarde van digitale advertenties, kosteloos beschikbaar aan adverteerders die seamless ads inzetten.

Hoe speel je in op woonbehoeften van leeftijdsgroepen?

12-06-2025 | 16:03:00
Het koopgedrag van consumenten in de woonmarkt verandert continu.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Audience Activation Specialist

11-06-2025 | 08:32:00
DPG Media  is per direct op zoek naar Audience Activation Specialist

DPG Media versnelt inkoop met PMP Portal

05-06-2025 | 10:22:00
Met deze self-serve oplossing kunnen adverteerders en mediabureaus zelfstandig en binnen enkele seconden deals aanmaken

[Vacatures] DPG Media zoekt een Verslaggever AD Haagsche Courant - Editie Delft

05-06-2025 | 08:21:00
DPG Media  is per direct op zoek naar Verslaggever AD Haagsche Courant - Editie Delft - Den Haag

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.