
Higuita en Ocean Outdoor maken campagne Het Nationale Ballet
Voorbijgangers konden afgelopen week zelf balletdansers in beweging zetten tijdens een interactieve campagne van Het Nationale Ballet. De campagne werd ontwikkeld door creatief bureau Higuita en Ocean Outdoor en is te beleven op levensgrote schermen in winkelcentra.
Balletdansers reageren op bewegingen publiek
De campagne is een primeur in Nederland. Door motion-tracking technologie herkennen schermen de bewegingen van voorbijgangers en vertalen die naar dansbewegingen van balletdansers. Op de schermen verschijnen eerste solist Timothy van Poucke en tweede solist Salome Leverashvili van Het Nationale Ballet.
Niek Eijsbouts, Creative Director bij Higuita: "Voor iedereen die nog een drempel ervaart om een balletvoorstelling te bezoeken willen we de schoonheid ervan juist zoveel mogelijk dichtbij brengen. Door de eenvoud van je eigen lichaamsbewegingen te verbinden met de complexe kunstvorm van een professionele danser slaat deze campagne een brug. En dat voel je als je oog in oog met een van de dansers staat."
Ocean Labs ontwikkelde techniek
De interactieve schermen zijn uitgerust met sensoren die bewegingen herkennen en direct vertalen naar dans. Ocean Labs werkte hiervoor samen met Orb Amsterdam. Kristel Frijlink, projectmanager Ocean Labs: "We zijn ontzettend blij dat we samen met Higuita en Nationale Opera en Ballet dit concept tot leven hebben gebracht. We werden uitgedaagd om op zoek te gaan naar nieuwe technieken die dit idee mogelijk konden maken, en dat is gelukt. Het is een mooie case geworden, die laat zien dat er zoveel meer mogelijk is binnen Digital Out-of-Home."
Campagne zichtbaar in winkelcentra en langs snelwegen
Naast de interactieve schermen is de campagne ook zichtbaar op stadsschermen en snelwegmasten in de Randstad. Bezoekers van Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam, Hoog Catharijne in Utrecht en Winkelcentrum Amstelveen kunnen de interactieve danservaring zelf beleven.
De campagne kwam tot stand nadat Higuita met Het Nationale Ballet de eerste plaats won in de non-profit categorie van de Digital Creative Competition van Ocean Outdoor. Daarmee kreeg het gezelschap recht op 500.000 euro aan bruto mediaruimte. In totaal stelt Ocean 1,7 miljoen euro aan mediaruimte beschikbaar om creativiteit binnen Digital Out-of-Home te stimuleren.
Credits:
Creatief bureau: Higuita | Creative team: Winnie Hofstra, Marita Guzman Grossberger | Design:Lyzanne Jonker | Creative director: Niek Eijsbouts | Accountmanagement: Eva Johnston Serrarens | Technische realisatie: Orb Amsterdam, Ocean Labs | Productie: Gabrielle Mardjo (Higuita), Hannah Stradmeijer (Het Nationale Ballet) | Regie: Mathieu Gremillet (Het Nationale Ballet) | Dansers: Timothy van Poucke, Salome Leverashvili (Het Nationale Ballet)
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Eye Wish zet vakmanschap centraal in merkcampagne
Roularta en Zeeman lanceren diamant met virtuele influencer
Peter Jan de Werk en Matthijs Haagsman over campagnes Maritiem Museum
DOOH x Social - succesvolle crossmedia-campagnes
Nike herinterpreteert Just Do It met Why Do It?
Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen