Higuita en Ocean Outdoor maken campagne Het Nationale Ballet

Voorbijgangers konden afgelopen week zelf balletdansers in beweging zetten tijdens een interactieve campagne van Het Nationale Ballet. De campagne werd ontwikkeld door creatief bureau Higuita en Ocean Outdoor en is te beleven op levensgrote schermen in winkelcentra.

Balletdansers reageren op bewegingen publiek

De campagne is een primeur in Nederland. Door motion-tracking technologie herkennen schermen de bewegingen van voorbijgangers en vertalen die naar dansbewegingen van balletdansers. Op de schermen verschijnen eerste solist Timothy van Poucke en tweede solist Salome Leverashvili van Het Nationale Ballet.

Niek Eijsbouts, Creative Director bij Higuita: "Voor iedereen die nog een drempel ervaart om een balletvoorstelling te bezoeken willen we de schoonheid ervan juist zoveel mogelijk dichtbij brengen. Door de eenvoud van je eigen lichaamsbewegingen te verbinden met de complexe kunstvorm van een professionele danser slaat deze campagne een brug. En dat voel je als je oog in oog met een van de dansers staat."

Ocean Labs ontwikkelde techniek

De interactieve schermen zijn uitgerust met sensoren die bewegingen herkennen en direct vertalen naar dans. Ocean Labs werkte hiervoor samen met Orb Amsterdam. Kristel Frijlink, projectmanager Ocean Labs: "We zijn ontzettend blij dat we samen met Higuita en Nationale Opera en Ballet dit concept tot leven hebben gebracht. We werden uitgedaagd om op zoek te gaan naar nieuwe technieken die dit idee mogelijk konden maken, en dat is gelukt. Het is een mooie case geworden, die laat zien dat er zoveel meer mogelijk is binnen Digital Out-of-Home."

Campagne zichtbaar in winkelcentra en langs snelwegen

Naast de interactieve schermen is de campagne ook zichtbaar op stadsschermen en snelwegmasten in de Randstad. Bezoekers van Westfield Mall of the Netherlands in Leidschendam, Hoog Catharijne in Utrecht en Winkelcentrum Amstelveen kunnen de interactieve danservaring zelf beleven.

De campagne kwam tot stand nadat Higuita met Het Nationale Ballet de eerste plaats won in de non-profit categorie van de Digital Creative Competition van Ocean Outdoor. Daarmee kreeg het gezelschap recht op 500.000 euro aan bruto mediaruimte. In totaal stelt Ocean 1,7 miljoen euro aan mediaruimte beschikbaar om creativiteit binnen Digital Out-of-Home te stimuleren.

Credits:

Creatief bureau: Higuita | Creative team: Winnie Hofstra, Marita Guzman Grossberger | Design:Lyzanne Jonker | Creative director: Niek Eijsbouts | Accountmanagement: Eva Johnston Serrarens | Technische realisatie: Orb Amsterdam, Ocean Labs | Productie: Gabrielle Mardjo (Higuita), Hannah Stradmeijer (Het Nationale Ballet) | Regie: Mathieu Gremillet (Het Nationale Ballet) | Dansers: Timothy van Poucke, Salome Leverashvili (Het Nationale Ballet)

www.higuita.amsterdam


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.