
HEMA, Albert Heijn en Jumbo sterkste sponsormerken
HEMA is het sterkste sponsormerk van Nederland in 2023. Dit blijkt uit het Sponsor Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Dit onderzoek meet sinds 2008 de reputatie van de grootste sponsors en hun sponsorpartners.
Elk merk is op 38 factoren onderzocht: merkkracht (= geholpen naamsbekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (17 factoren), koop/bezoek/donatie-intentie en groeiverwachting.
Albert Heijn en Jumbo
Albert Heijn en Jumbo staan op respectievelijk plek 2 en 3, waarbij Albert Heijn naar de tweede plek is gegaan ten opzichte van 2022 en HEMA van de tweede plek naar de eerste plek is gegaan. HEMA is overigens voor 50 procent in handen van dezelfde eigenaar als die van Jumbo (de familie Van Eerd).
Jumbo sponsort de succesvolle wieler- en schaatsploeg Team Jumbo-Visma. Hendrik Beerda: “Ondanks alle aandacht die Team Jumbo-Visma afgelopen winter met de schaatsploegen behaalde en met de wielerploeg tijdens de Tour de France is sponsor Hema veel bekender bij de Nederlandse bevolking. Team Jumbo-Visma komt niet verder dan de 154e plaats op de ranglijst van meest aantrekkelijke sponsorpartners.
Als wielerploeg heeft Team Jumbo-Visma al elf verschillende namen gehad sinds de start in 1984. Voorganger Raboploeg was in de jaren 1996-2012 een begrip in de Nederlandse samenleving. Die positie heeft Team Jumbo-Visma nooit weten te evenaren. Door de vele naamswijzigingen is een groot deel van de achterban afgehaakt. Eind 2024 verandert de naam wéér als supermarktketen Jumbo als hoofdsponsor vertrekt. Deze naamsverandering zal verwarring veroorzaken en de reputatie van de schaats- en wielerploeg waarschijnlijk geen goed doen.”
Heineken
In de optiek van Hendrik Beerda hapert de pr-machine van Henieken. Dit mede door de statiegeldaffaire en de aanwezigheid in Rusland. Op de lijst van sterkste sponsormerken van Nederland staat Heineken nu op de 16e plaats. Sponsoring van de Grand Prix van Zandvoort kan de reputatie van Heineken versterken, dankzij de topscore van het race-evenement op de imagofactor kwaliteit. De Dutch Grand Prix scoort hierop ruim voor de Marathon van Rotterdam en de Amstel Gold Race, blijkt uit het Sponsor Merkenonderzoek
Hendrik Beerda: “Op de ranglijst van sterkste sponsormerken van Nederland staat Heineken op de 16e plaats, net achter Adidas. Vrijwel alle volwassen Nederlanders kennen het biermerk, maar de waardering voor Heineken kan nog een flinke boost gebruiken. Als titelsponsor van de Dutch Grand Prix kan Heineken niet alleen het internationale kwaliteitsimago versterken, maar ook wat betreft dynamiek, sfeer en stoerheid kan de bierbrouwer merkwaarde lenen van het Zandvoortse racespektakel. Het toch al magere duurzaamheidsimago van Heineken zal door sponsoring van de autosport echter geen positieve impuls krijgen."
Sterkste sponsormerken van Nederland in 2023 (+ positie in 2022)
- (2) HEMA
- (1) Albert Heijn
- (3) Jumbo
- (4) Philips
- (7) Coca-Cola
- (5) KPN
- (11) Ziggo
- (12) ING
- (8) Campina
- (9) KLM
- (-) DHL
- (10) Nike
- (6) Rabobank
- (21) Nationale Postcode Loterij
- (13) adidas
- (15) Heineken
- (18) T-Mobile
- (19) Grolsch
- (17) ABN AMRO
- (20) PUMA
- VriendenLoterij
- Amstel
- Holland Casino
- Univé
- AD
- NN (Nationale-Nederlanden)
- Nederlandse Loterij
- EuroParcs
- TOTO
- DSM
- Bud
- AFAS Software
- VolkerWessels
- Asito
- Visma
- Unibet
- BetCity
- Brainport Eindhoven
- Van Lanschot Kempen
- Kansino
- Pon
- Pure Energie
- Daikin
- Bitvavo
- Curaçao Tourist Board
- Acronis
- Cervélo
- TCS (Tata Consultancy Services)
- CM.com
- Missie H2
Nederlandse evenementen met de hoogste kwaliteitsbeoordeling in 2023
- Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix
- NN Marathon Rotterdam
- Amstel Gold Race
- Hiswa te Water
- TT Assen
- Kampeer & Caravan Jaarbeurs
- MOTORbeurs Utrecht
- ABN AMRO Open
- Museumnacht Amsterdam
- Pinkpop
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Unilever officiële sponsor van UEFA Women's EURO 2025
a.s.r. hoofdsponsor Avond4daagse
Mønaerk en season four lanceren Equipe
Booking.com wordt sponsor van Drivetime-show Capital Radio
IKEA en Mojo winnen Best Brand Activation Award bij European Festival Awards
Gepubliceerd door: David de Jong