Happiness Everywhere over Marktplaats-campagne

[Interview] Waarom Happiness inzet op echte verhalen voor Marktplaats

Happiness Amsterdam werkte samen met Marktplaats aan een campagne die mensen aanspoort om spullen te verkopen die ze niet meer gebruiken. De opbrengst? Die kan worden ingezet voor wat echt belangrijk is. In dit interview deelt het bureau hoe het centrale idee tot stand kwam, waarom gebruikersverhalen de kern vormen en wat ze hopen los te maken bij de doelgroep.

Wat was het centrale inzicht achter deze campagne?

Veel mensen staan op een punt in hun leven waarop alles mogelijk lijkt, maar geld vormt vaak een drempel. Tegelijkertijd liggen er spullen in huis die ooit waardevol waren, maar nu vooral in de weg liggen. Door die spullen via Marktplaats te verkopen, kun je geld vrijmaken voor wat nú telt. Het idee draait om het gevoel van slim handelen en anderen blij maken met wat jij niet meer nodig hebt. Of zoals we het zelf zeggen: Op Marktplaats worden de schatten van gisteren gegarandeerd het geld van vandaag.

Waarom kozen jullie ervoor om gebruikersverhalen centraal te stellen?

Uit eerdere campagnes bleek dat de kracht van Marktplaats juist zit in de ervaringen van mensen die het platform gebruiken. Niemand vertelt het verhaal beter dan zij die het dagelijks doen. Door hen de hoofdrol te geven, laten we zien hoe eenvoudig én waardevol het kan zijn om spullen te verkopen en daar je doelen mee te realiseren. Het idee ontstond vrij natuurlijk: als je wilt laten zien wat mogelijk is, geef dan het woord aan wie het verschil ervaart.

Wat is de kracht van echte verhalen voor jullie?

Authenticiteit. Echte video’s van gebruikers tonen de echte twijfels, emoties en successen. Juist dát maakt de campagne geloofwaardig. Je merkt het verschil meteen: een gescripte video voelt vaak afstandelijk. Door mensen hun eigen verhaal te laten vertellen, ontstaat er een oprechte connectie met de kijker.

Hoe brachten jullie de balans tussen emotie en functionaliteit?

Die balans zit in de structuur van de verhalen: eerst het moment van afscheid, daarna de opbrengst. Dus wat iemand verkocht, en vooral wat ze daarmee hebben kunnen doen. Dat maakt het zowel praktisch (‘verdien geld, maak ruimte’) als persoonlijk (‘investeer in wat voor jou telt’).

Wat willen jullie losmaken bij de doelgroep?

We willen dat mensen anders gaan kijken naar hun spullen. Niet als overbodige ballast, maar als een manier om dromen waar te maken. Iedereen heeft wel iets liggen waarmee je een verschil kunt maken – voor jezelf én voor een ander. Marktplaats is het platform dat dat mogelijk maakt: makkelijk, toegankelijk en waardevol.

Happiness Amsterdam: "We proberen geluk te bezorgen met onze creativiteit. Door echte verhalen centraal te stellen, hopen we mensen te laten zien hoeveel potentie ze in huis hebben."

www.happiness-anywhere.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Happiness Amsterdam en Kennemerhart lanceren employer branding-campagne

21-10-2025 | 15:37:00
De campagne benadrukt de unieke waarde van werken met ouderen en speelt in op de groeiende vraag naar medewerkers in de ouderenzorg.

Herkenbaarheid, humor en oplossingen staan centraal in automotive-campagne Marktplaats

07-10-2025 | 20:47:00
Happiness Amsterdam ontwikkelde voor Marktplaats een tweede campagne voor automotive. We spreken Nancy van Hees, Senior Communications Manager Mobility bij Marktplaats en Joey Boeters, Creative Partner en mede-oprichter van Happiness Amsterdam

Nik Sluijs en Toprak Özturan: We gaan verder met een topniveau strategie en creativiteit

01-10-2025 | 09:30:00
Bij het creatief bureau Happiness Amsterdam is Nik Sluijs per september 2025 benoemd tot CEO en Toprak Özturan tot Managing Director terwijl Iris Minnema afscheid nam van het bureau. We spreken Nik Sluijs en Toprak Özturan hierover

Nik Sluijs volgt Iris Minnema op als CEO bij Happiness Amsterdam

01-10-2025 | 09:30:00
Medeoprichter en creatief partner Nik Sluijs is per september 2025 benoemd tot CEO van Happiness Amsterdam. Daarmee volgt hij Iris Minnema op die het creatief bedrijf na 2,5 jaar heeft verlaten. Tegelijkertijd is de creatief onderlegde Toprak Özturan benoemd tot Managing Director

Soilmates lanceert Ugly Gems Guide met Happiness Amsterdam

09-09-2025 | 09:21:10
Soilmates en bureau Happiness Amsterdam introduceren de Ugly Gems Guide, een alternatieve restaurantgids die smaak boven uiterlijk stelt.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Thuiswinkel.org en True Ideas samen tegen online aankoopfraude

21-10-2025 | 18:20:00
Omdat nepwebshops steeds professioneler worden, lanceert Thuiswinkel.org de bewustwordingscampagne Neem geen risico. Check het logo.

Happiness Amsterdam en Kennemerhart lanceren employer branding-campagne

21-10-2025 | 15:37:00
De campagne benadrukt de unieke waarde van werken met ouderen en speelt in op de groeiende vraag naar medewerkers in de ouderenzorg.

DEPT en Histor lanceren creatorgedreven campagne

21-10-2025 | 15:04:00
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.

Heineken en LePub spelen met AI-vriendschap

21-10-2025 | 11:46:00
De bierbrouwer zet het contrast neer tussen kunstmatige verbondenheid en het merkstandpunt dat échte vrienden ontstaan aan een échte bar met een echt bier.

[Vacatures] iO zoekt een Senior Contentmanager

21-10-2025 | 10:29:00
iO is per direct op zoek naar Senior Contentmanager - Campus Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.