[Grow] Tweakers, al 25 jaar hét techplatform van Nederland

Tweakers, hét interactieve techplatform in de Nederlandse taal, bestaat 25 jaar. Naast het vieren van dit jubileum staat het platform deze week stil bij 25 jaar techontwikkeling.

“Dan begin ik zelf een forum”

Op 30 september bestaat Tweakers 25 jaar. Femme Taken, oprichter van Tweakers, was in 1998 fanatiek op het forum Webwereld en postte topics die veelal zonder aanleiding werden gesloten. “Ik werd daar boos om en dacht: ik begin zelf wel een forum’’, aldus Femme. Dit was de start van World of Tweaking, de voorloper van het huidige platform. World of Tweaking bestond uit veel elementen die we kennen van het huidige platform: het forum, nieuws, reviews en een prijsvergelijker.

Een actieve techcommunity

Inmiddels is Tweakers het grootste Nederlandstalige, interactieve techplatform. Het telt honderdduizenden geregistreerde communityleden, bijna honderd vrijwillige moderators en dertig redacteuren, onder wie reviewers, nieuwsredacteuren en testers. Maandelijks bereikt Tweakers miljoenen gebruikers en biedt het een thuis voor alle techliefhebbers, jong en oud. Tweakers biedt altijd het laatste technieuws, en onafhankelijke en volledige techreviews van producten, getest door het eigen testlab.

Terugblik op 25 jaar tech

Naast het vieren van het jubileum blikt Tweakers terug op 25 jaar techontwikkeling, zoals die van de smartphone en de gameconsole.

Toen Femme Tweakers oprichtte, gebruikten we telefoons nog puur om te bellen en sms'en, was Snake wat we verstonden onder gaming, werd de term ’smartphone’ nog lang niet gebruikt en waren uitklapbare telefoons in opkomst. Tegenwoordig is bellen op je smartphone bijzaak, maar staan we door middel van talloze apps 24 uur per dag in verbinding met wie we maar willen, is de telefoon het meestgebruikte apparaat voor video, shopping of gaming en is de terugkeer van de uitklapbare telefoon een van de recente vernieuwingen. In die 25 jaar is er op het gebied van smartphones dus ontzettend veel én tegelijk verrassend weinig veranderd.

Gaming is steeds meer mainstream geworden en gameconsoles hebben daar flink aan bijgedragen. Elke generatie weer is de hardware van spelcomputers een balans tussen prijs en prestaties. Games zijn grafisch steeds indrukwekkender geworden, en waar je vroeger met een, twee of drie anderen vanaf de bank samenspeelde, gaat dat nu natuurlijk online met wie ook maar mee wil doen.

Een week feest

Een hele week viert Tweakers feest met de trouwe communityleden en bezoekers. Zo brengt het een limited edition-shirt uit met het nostalgische Henk-logo, wordt er korting gegeven op veel techproducten en de Tweakers-merchandise, en kunnen er unieke prijzen gewonnen worden met ‘Raad het techgeluid’ in de Tweakers Podcast. Daarnaast nemen twee redacteuren het tegen elkaar op tijdens een ‘Pc-build-off’. Zij bouwen een pc die 25 jaar geleden state of the art was naast een moderne pc. Volgers kunnen de moderne pc ook als prijs winnen.

Over Tweakers

Tweakers biedt het laatste technieuws van de grootste onafhankelijke techredactie van de Benelux, onafhankelijke en betrouwbare reviews met uitgebreide analyses, en testresultaten van het eigen testlab. De Tweakers Pricewatch is de compleetste prijsvergelijker van techproducten. Op Tweakers vind je de grootste, actiefste en meest betrokken Nederlandstalige community van techliefhebbers.

www.tweakers.net

www.dpggrow.nl

www.dpgmedia.nl

Lees ook:

Whazzup?! in Media #7: AI-Shift - De strijd om traffic

09-10-2025 | 16:51:00
René Zeedijk en Roger Verdurmen reflecteren op een onderwerp dat steeds belangrijker wordt: de impact van Google AI op websiteverkeer.

Inzichten in het koopgedrag van de Nederlandse consument

03-10-2025 | 08:00:00
DPG Media onderzocht samen met Panel Inzicht het koopgedrag van 1000 Nederlanders. Ze keken naar hoe duurzaamheid, prijs en digitale winkelervaringen

Zo wordt jouw merk thuis het onderwerp van gesprek

01-10-2025 | 12:03:00
In dit artikel van DPG Grow neemt Marieke Wolthers je mee in de bevindingen en geeft adviezen waarmee jouw merk een plek verovert aan de keukentafel

Whazzup?! in Media #6 De folder: Stervend of juist heel relevant?

30-09-2025 | 16:32:09
In deze aflevering analyseren we de laatste onderzoeksresultaten van GfK, Spotta en NMO en bekijken we de toekomst van folders als marketinginstrument.

Whazzup?! in Media #5: YouTube op groot scherm

09-09-2025 | 17:05:00
In de nieuwste aflevering nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen ons mee in de snel veranderende wereld van videoconsumptie en advertentiemodellen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.