[Grow van DPG Media] Handige inzichten voor jouw kerstcampagne

Terwijl de temperaturen dalen en de verwarming wordt opgestookt, komt de betoverende decembermaand steeds dichterbij. Wist je dat 44 procent van Nederland weleens iets koopt naar aanleiding van een advertentie die inhaakt op Kerst? Wij delen graag meer inzichten met je over deze feestdagen, zodat jij écht indruk kunt maken met jouw Kerstcampagne in dit artikel van Grow.

Onderzoeksopzet

DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom Kerst. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1000 respondenten tussen de 20 en 70 jaar.

Ook benieuwd naar inzichten rondom Sinterklaas? Eerder deelden we in dit artikel een infographic met de belangrijkste inzichten uit het onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom het Sinterklaasfeest.

1. Verzorgingsproducten meest gekocht met Kerst

Verzorgingsproducten (54 procent) worden het meest gekocht voor Kerst, gevolgd door boeken, muziek en games (41 procent) en kleding en schoenen (38 procent).

2. Meer dan de helft (55 procent) doet de aankopen zowel fysiek als online

Meer dan de helft (55 procent) doet kerstinkopen zowel in de winkel als online. De combinatie van deze twee lijkt steeds populairder te worden. In 2021 was dit nog 49 procent. Het percentage is het hoogst onder 35- tot 49-jarigen (61 procent).

27 procent doet de aankopen alleen in fysieke winkels en 18 procent shopt alleen online.

Daarnaast geeft bijna twee derde van de respondenten aan de inkopen een aantal weken voor Kerst te doen en overlegt 40 procent van de respondenten eerst met hun gezinsleden over wat ze willen kopen.

3. De reclamefolder, de winkel zelf en zoekmachines zijn belangrijkste oriëntatiebronnen voor Kerstinkopen

We sommen de meest gebruikte oriëntatiebronnen voor kerstinkopen hieronder voor je op. De online reclamefolder wordt vooral door 35- tot 49-jarigen gebruikt.

4. Zorgen om prijsstijgingen van cadeaus

Bijna twee derde (64 procent) van de respondenten geeft aan zich zorgen te maken over de prijsstijgingen van cadeaus voor de feestmaand. Net zo’n groot percentage (64 procent) geeft aan in de periode voor Kerst een echte koopjesjager te zijn. In 2021 was dit nog 61 procent.

www.dpgmediagroup.com/grow 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 
Lees ook:

Whazzup?! in Media #5: YouTube op groot scherm

09-09-2025 | 17:05:00
In de nieuwste aflevering nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen ons mee in de snel veranderende wereld van videoconsumptie en advertentiemodellen.

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.

Zakelijke beslissers bereiken? Deze 6 contentvormen raken

22-08-2025 | 09:40:00
Je kunt adverteren met advertorials en branded content, maar ook zelf verhalen delen met klantcases en expertblogs om je merkwaarde te versterken

Podcasts populair, maar nauwelijks in audiobudgetten

21-08-2025 | 10:36:00
Roger Verdurmen en René Zeedijk over de impact van AI en algoritmes op de nieuwsvoorziening.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Multi-Gyn kiest voor AndAgencyAmsterdam

12-09-2025 | 11:01:00
Multi-Gyn, specialist in vaginale verzorging, heeft voor AndAgencyAmsterdam gekozen voor de ontwikkeling en uitvoering van een geïntegreerde marketingcampagne.

Bob Koigi: Bureaus kiezen planeet boven fossiele winst

12-09-2025 | 08:48:43
In sectoren variërend van reclame tot bankwezen heroverwegen professionals de kosten van het faciliteren van uitbreiding van fossiele brandstoffen.

KPN start campagne tegen online buitensluiten jongeren

12-09-2025 | 08:08:00
Dentsu Creative Amsterdam maakt Iedereen Behalve-campagne, opvolger van de Stukje van mij

[Vacatures] ACT.agency zoekt een Creative Copywriter

12-09-2025 | 07:43:00
ACT.agency is per direct op zoek naar Creative Copywriter - Amsterdam (hybride)
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.