[Grow by DPG Media] Hier houden Nederlandse ondernemers zich mee bezig

Anno 2024 spelen duurzaamheid, klimaat en energie een steeds grotere rol in onze maatschappij én in het bedrijfsleven. Toch houdt 60 procent van de zakelijke markt zich hier nog niet concreet mee bezig. Ruim twee derde (69 procent) heeft zelfs nog nooit gehoord van de term ESG (Environmental, Social en Governance). Eén van de onderwerpen waar deze doelgroep wel van wakker ligt is de arbeidsmarkt. Ruim de helft (57 procent) van de zakelijke beslissers geeft aan in te zetten op automatisering vanwege deze krapte. Dat blijkt uit het onderzoek dat DPG Media samen met onderzoeksbureau Markteffect uitvoerden in april.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen voelt als verplichting

ESG is essentieel voor het creëren van een duurzame toekomst binnen het bedrijfsleven. Onderwerpen als inclusiviteit, veiligheid en duurzaamheid zijn hier onderdeel van. Ondanks dat ESG een steeds prominentere rol inneemt, geeft ruim twee derde (69 procent) van de zakelijke markt aan nog nooit van de term gehoord te hebben. Het overgrote deel ziet maatschappelijk verantwoord ondernemen zelfs als een verplichting (71 procent) in plaats van als een kans. Duurzaamheid en diversiteit staan dan ook slechts bij 13 procent van de markt hoog op de agenda. Ook opvallend is dat het onderdeel cybersecurity laag op de agenda staat. Slechts 13 procent ziet dit als prioriteit, terwijl cybercrime steeds verder toeneemt. De afgelopen drie jaar is bijna de helft (48 procent) van de Nederlandse bedrijven zelf slachtoffer geworden van een cyberaanval (bron: onderzoeksrapport SoSafe 2024).

Thijs van der Zande, Commercieel manager van het domein Zakelijk van DPG Media: "Dat sommige thema’s juist zo verschillen in urgentie tussen ondernemers en zakelijk beslissers zien we ook terug in de best bekeken content items op De Ondernemer en BusinessWise. Over het algemeen is de markt heel erg bezig met ‘vandaag’ en is naast personeel ook regeldruk een enorm hoofdpijndossier. Bij zakelijk beslissers spelen veelal organisatorische uitdagingen. Anderzijds is het enorm opvallend dat duurzaamheid en cybersecurity zo laag op de agenda’s staan. Dit terwijl cyberaanvallen onder bedrijven helaas steeds vaker voorkomen. Hier zullen we vanuit onze platformen dan ook meer aandacht aan geven, onder andere door een Cyber Security awareness Week."

De grootste uitdaging van ondernemers en zakelijke beslissers is personeel

Met 110 vacatures per 100 werklozen is de krapte op de arbeidsmarkt momenteel relatief hoog (bron: UWV.nl). Deze tekorten leiden ertoe dat bijna de helft (45 procent) van de zakelijke markt aangeeft dat het werven van geschikt personeel een steeds grotere rol zal gaan spelen in hun organisatie. Daarbij zegt 40 procent dat het behoud van personeel grote uitdagingen met zich meebrengt. Als gevolg van de krappe arbeidsmarkt wil ruim de helft (57 procent) van de zakelijke beslissers meer gaan inzetten op automatisering van werkzaamheden. Onder ondernemers speelt deze wens minder (33 procent).

www.dpgmediagroup.com/grow

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Hoe speel je in op woonbehoeften van leeftijdsgroepen?

12-06-2025 | 16:03:00
Het koopgedrag van consumenten in de woonmarkt verandert continu.

3 tips om relevant te blijven bij woonliefhebbers

03-06-2025 | 16:15:41
De woonbranche verandert continu. Van een groeiend tekort op de woningmarkt tot stijgende prijzen voor meubels en woonaccessoires.

User generated content versterkt merkverhalen

27-05-2025 | 15:34:00
Voorafgaand aan een aankoop richten consumenten zich steeds meer op platforms die echte, onbevooroordeelde meningen bieden.

Groot denken met een kleiner budget: 6 praktische tips

22-05-2025 | 07:30:00
Veel ondernemers denken dat marketing pas waardevol is als het vandaag iets oplevert. Maar marketing draait niet alleen om directe conversie

Storytelling in audiocommercials zorgt voor meer aandacht

21-05-2025 | 08:48:00
In de dynamische marketingwereld is storytelling een krachtig middel om een merk te positioneren en groei te realiseren.?

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.