[Grow by DPG Media] Bijna de helft van Nederland is gevoelig voor kerstadvertenties

Als de avonden langer worden, worden de straten weer versierd met fonkelende lichtjes en kaarsen. De kerstperiode is in aantocht: een tijd van warmte, gezellig samenzijn en natuurlijk het vinden van het perfecte cadeau voor onder de boom. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders zich volop voorbereiden op de feestdagen: bijna tweederde (64 procent) verwacht dit jaar aankopen te doen voor kerst en 43 procent koopt weleens cadeaus na het zien van een kerstadvertentie.

DPG Media deed samen met Panel Inzicht onderzoek naar het beslis- en aankoopproces rondom de kerstperiode. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1000 respondenten in Nederland tussen de 20 en 70 jaar.

Bekijk op Grow van DPG Media de infographic van kerst

Wat staat er bovenaan de cadeaulijst? 

In tegenstelling tot Sinterklaas, waarbij speelgoed de boventoon voert, kopen Nederlandse consumenten tijdens de kerstperiode het liefst verzorgingsproducten als cadeaus (54 procent). Op de tweede plaats volgen boeken, muziek en games (44 procent). Ook kleding en schoenen staan hoog op de verlanglijstjes en worden veel aangeschaft als cadeau (38 procent). Wellicht zodat men wel gekleed aan kan schuiven bij het kerstdiner, want daar wordt flink voor uitgepakt: maar liefst 74 procent doet speciale inkopen voor het eten.

Het succes van (online) folders

Men oriënteert zich voor kerstcadeaus voornamelijk via reclamefolders (32 procent), vooral mensen tussen 50-70 jaar (42 procent). Daarnaast blijft de fysieke winkelvloer ook een populaire oriëntatiebron voorafgaand aan de kerstdagen (29 procent).

Benieuwd naar het uitgavenpatroon, het aankoopmoment en het moment dat jij zichtbaar dient te zijn met jouw merk? Bekijk dan de infographic op Grow van DPG Media voor een visueel overzicht van alle inzichten.

Wil je na het lezen van de infographic nog verdere specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of gezinssamenstelling weten? Neem dan contact op met b2bmarketing@dpgmedia.nl.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Hoe speel je in op woonbehoeften van leeftijdsgroepen?

12-06-2025 | 16:03:00
Het koopgedrag van consumenten in de woonmarkt verandert continu.

3 tips om relevant te blijven bij woonliefhebbers

03-06-2025 | 16:15:41
De woonbranche verandert continu. Van een groeiend tekort op de woningmarkt tot stijgende prijzen voor meubels en woonaccessoires.

User generated content versterkt merkverhalen

27-05-2025 | 15:34:00
Voorafgaand aan een aankoop richten consumenten zich steeds meer op platforms die echte, onbevooroordeelde meningen bieden.

Groot denken met een kleiner budget: 6 praktische tips

22-05-2025 | 07:30:00
Veel ondernemers denken dat marketing pas waardevol is als het vandaag iets oplevert. Maar marketing draait niet alleen om directe conversie

Storytelling in audiocommercials zorgt voor meer aandacht

21-05-2025 | 08:48:00
In de dynamische marketingwereld is storytelling een krachtig middel om een merk te positioneren en groei te realiseren.?

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.