Georgette Schlick (Fremantle): Producenten moeten zich opnieuw uitvinden

Tv-producenten moeten hun businessmodel opnieuw uitvinden. Met deze boodschap kwam Georgette Schlick, CEO Noord Europa van tv-producent Fremantle (onderdeel van RTL Group) tijdens het evenement rondom de Binge  Awards 2024.

Georgette Schlick gaf aan dat er een enorme verandering gaande is in de videowereld waarbij streamingdiensten bezig zijn met een consolidatieslag en de (oorspronkelijk lineaire) zenders te maken hebben met minder volume en lagere budgetten door het verlies van kijkers. Dit is een grote uitdaging voor producenten.

Volgens de directeur van Fremantle zijn samenwerkingen van kleine en grote producenten van belang, moet veel efficienter (goedkoper) geproduceerd worden en moet men kijken naar het verbreden van het portfolio. Daarbij benadrukt Georgette Schlick dat de huidige situatie maakt dat er ook gewerkt moet gaan worden op manieren die men zelf niet wilde, oftewel alles is geoorloofd.

Georgette Schlick: “Het is daarbij geen kwestie van kwalitatief minder goed produceren, aangezien kijkers een bepaalde kwaliteit verwachten. Het is wel moeilijker omdat het volume omlaag is gebracht en je nu eenmaal met een bepaalde hoeveelheid mensen en middelen nodig hebt om kwalitatieve producties te maken. Het is niet enkel een Nederlandse tendens, iedere producent heeft hier wereldwijd mee te maken.”

“Wanneer je naar de producties in Scandinavië kijkt, die worden direct tmet een wereldwijde insteek gemaakt en verkocht. De kwaliteit is hoger. Als je de mindset wijzigt en vanaf scratch met internationale mensen werkt die anders naar producties kijkt, dan is dat een manier om content weer ten gelde te maken. In Nederland denkt men soms internationaal verkopen zou leuk erbij zijn in plaats het vanaf de start als inzet meenemen.”

Volgens Georgette Schlick moet in de industrie nagedacht worden hoe we over 5 jaar kwalitatief beter zijn dan nu en moet de hele business ervoor zorgen dat het zich opnieuw uitvindt, opdat deze goed kan voortbestaan. FAST (Free Ad Supported streaming television) is een manier om in te spelen op veranderende behoeftes en om content weer ten gelde te maken. Fremantle doet dat bijvoorbeeld met een Baywatch kanaal. Wel verwacht Georgette Schlick daar waar partijen nu experimenteren er een shake out zal komen in het aanbod van FAST.  In Nederland is FAST nog niet zo groot, maar elders in Europa en met name de Verenigde Staten is dat wel een steeds groter wordend fenomeen.

Videoland: Ellen van den Berghe

Ellen van den Berghe, CMO van RTL Nederland (waaronder Videoland) gaf aan het vermoeden te hebben dat Netflix twee keer zo veel abonnees heeft als Videoland. Videoland telde op 1 januari jl. 1,221 miljoen abonnees.  Videoland zegt zich komende periode ook meer te richten op een ouder publiek (50+-ers) en meer breed Nederlands drama te willen maken. De serie Maxima, waarvan een tweede serie is besteld, is inmiddels in 30 landen verkocht. Videoland wil zich overigens verder focussen op live content waaronder sport en stelde dat de in 2020 gestarte reclameversie het goed doet. Toch is er nog geen voldoende omzet om het terug te verdienen.

Uit cijfers van RTL Group blijkt dat RTL Nederland voor Videoland 71 miljoen aan contentbestedingen had in 2023, 118 miljoen euro aan streamingomzetten deed bij Videoland en 3 miljoen aan startupverliezen had.

www.fremantle.nl

www.videoland.com

www.rtl.nl

www.rtl.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Theun Termijtelen Director Sales & Technology Fremantle NL

27-01-2025 | 13:42:00
Met ingang van 1 januari 2025 is Theun Termijtelen benoemd tot Director Sales & Technology van Fremantle Nederland.

[Vacatures] Fremantle zoekt een Financieel Administratief Medewerker

17-12-2024 | 07:29:00
Fremantle is per direct op zoek naar een Financieel Administratief Medewerker - Full-time · Amsterdam

[Vacatures] Fremantle zoekt een Business Controller

13-12-2024 | 07:53:00
Fremantle is per direct op zoek naar een Business Controller - Fulltime

[Vacatures] Fremantle zoekt een Innovatie & AI Lead

04-12-2024 | 06:50:00
Fremantle is per direct op zoek naar een Innovatie & AI Lead - Fulltime

[Vacatures] Fremantle zoekt een Mediamanager

15-11-2024 | 08:42:00
Fremantle is per direct op zoek naar een Mediamanager - Fulltime
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Van AI-hype naar harde besluiten voor CMO’s

28-11-2025 | 11:51:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Digital Campaign Manager bij Mediaplus

28-11-2025 | 08:46:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar Digital Campaign Manager bij Mediaplus

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.