Fraikin-broers maken campagne over mentale gezondheid mannen

Campagne moedigt mannen aan om écht in gesprek te gaan

De Leidse stichting We zien mekaar en filmmakers Fabian en Jasper Fraikin lanceren de campagne Mannen. Praat. Daar ben je vrienden voor. De campagne maakt mentale gezondheid onder mannen bespreekbaar en wil het taboe op kwetsbaarheid doorbreken.

Aanleiding is het verlies van twee vrienden uit de vriendengroep, Ian en Martin, die beiden zonder aankondiging uit het leven stapten. De campagne benadrukt het belang van vriendschap als veilige ruimte voor open gesprekken over hoe het echt gaat.

Korte film vormt kern van de campagne

De korte film, die op 24 mei in première ging tijdens een fietsfestival, staat centraal in de campagne. De film laat zien hoe stiltes vaak de plek innemen van echte gesprekken, ook tussen goede vrienden.

Fabian en Jasper Fraikin: "Wat als wij straks een goede vriend zouden kwijtraken? Vanuit die gedachte zijn we samen gaan optrekken en wilden we een film maken die niet alleen raakt, maar ook tot gedragsinterventie leidt."

Campagne zet in op gedragsverandering

Volgens het CBS maakten in 2024 gemiddeld vijf mensen per dag een einde aan hun leven. Het zelfdodingscijfer onder mannen ligt daarbij aanzienlijk hoger dan onder vrouwen.

Met posters, bierviltjes en gespreksstarters wil de campagne ook buiten het scherm gesprekken aanjagen.

Tim Zuidberg, voorzitter van de stichting: "Iedereen kent dat moment waarop ‘Hoe gaat het?’ meer klinkt als een begroeting dan als een vraag. Met deze campagne laten we zien hoe het ook kan."

De campagne is ontwikkeld door human interest-campagnemakers Fabian en Jasper Fraikin, in samenwerking met een team van betrokken creatieven.

Credits:
Regie: Fabian Fraikin | Producer & Interviews: Jasper Fraikin | Director of Photography (DOP): Wouter Koomen | 1st Assistant Camera (AC): Senno Triantis | Focus Puller: Rufus Heikens | Gaffer: Gijs Becks | Best Boy: Len Zentner | Geluid: Dennis van Rijswijk, Franco van der Linde | Editor: Rutger van Leeuwen | Colorist: Ruben Labree | Audiomixage: Guns for Hire | Muziek: Mirran | Designer: Thijs Slootjes | Copywriter: Martijn de Vreeze | Gedragspsychologen: Thom Eisenga & Timon Hoitink | Studio: Allard Studio’s | Apparatuur: Cinesupply

 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Campagne Kaliber voor Slachtofferhulp van start

07-07-2025 | 11:27:00
Slachtofferhulp Nederland is gestart met een wervingscampagne. De organisatie wil met het initiatief meer vrijwilligers en betaalde krachten aantrekken

Maurice Kaan: Van regio naar impact met Abovo Maxlead

07-07-2025 | 10:13:04
De twee vestigingen in Hoorn en Oegstgeest, die in de loop der jaren organisch zijn gegroeid, zijn organisatorisch meer samengevoegd.

Bob Koigi: Importheffingen drukken op advertentiebeleid

07-07-2025 | 09:02:17
Nu de wereldhandel steeds volatieler wordt, bevinden marketing- en reclamebureaus zich op onbekend terrein.

Hans Bauman: Gouden Accent bekroont 25 jaar Bob

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Bas Vlugt vertelt Hans Bauman over het winnen van een Gouden SAN Accent met de Bob-campagne, die dit jaar 25 jaar bestaat.

Joeri Jansen: Creativiteit begint bij evidence-based denken

07-07-2025 | 09:00:00
In gesprek met Peter Wybenga vertelt Joeri Jansen over de gedragswetenschappelijke basis van het werk bij Roorda

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.