Food Cabinet en Future of Food Institute presenteren Food Profiles

Food Cabinet, creative agency for good food, en Future of Food Institute, marktonderzoekbureau voor duurzaam consumentengedrag, lanceren gezamenlijk de doelgroepsegmentatie Food Profiles.

Uitgebreid kwantitatief en kwalitatief onderzoek resulteerde in zes profielen van consumenten op het gebied van koopgedrag van voeding. Deze Food Profiles maken duidelijk wat de consumenten in deze groepen drijft en welke onderliggende waarden sturend zijn voor de keuzes die zij maken. Hiermee kan iedereen aan de slag om te zorgen dat hun merkverhaal en communicatie zo goed mogelijk aansluit bij de consument.

Van eigenzinnig gewoontedier tot zelfkokende prijskoper

Voor ieder profiel is een shopper-, lifestyle- en duurzaamheidsprofiel omschreven. Zo zijn bijvoorbeeld voor de eigenzinnige gewoontedieren (14 procent van Nederland) gemak en genieten leidend in de voedselkeuzes die zij maken. De zelfkokende prijskopers (18 procent) hebben daarentegen betaalbaarheid met stip op één staan, maar nemen ook de tijd om te koken. Voor de bewuste voorhoede (17 procent) zijn gezondheid en duurzaamheid de belangrijkste thema’s. Nieuw is de belangrijkste drijfveer van trendvolgers, en voor de behoudende pragmaticus (22 procent) zijn gemak en betaalbaarheid leidend. Experimenterende thuischefs (14 procent) kiezen voor kwalitatief genieten.

Sebastiaan Aalst, strategisch directeur Food Cabinet: “Als specialistisch bureau in food hebben wij ervaren dat bestaande modellen en segmentaties vaak tekortschieten in het vaststellen van de juiste doelgroep, en onvoldoende houvast bieden in strategie- en conceptontwikkeling. We hebben gemerkt dat veel marketeers, ondernemers en brand managers daarmee worstelen. Met dit model hebben we echt een tool in handen die opdrachtgevers en bureaus helpt om gezamenlijk de doelgroep heel scherp te definiëren. En minstens net zo belangrijk: het geeft de juiste handvatten om de boodschap ook op deze doelgroep af te stemmen.”

De whitepaper over dit onderwerp is te downloaden via www.foodprofiles.nl.

www.foodcabinet.nl

www.futureoffood.institute

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Cees Faes: Mag het een onsje AI meer zijn?

25-07-2025 | 15:13:01
Cees Faes: Mag het een onsje AI meer zijn? We stonden er weer. Op het terras van het Palais des Festivals in Cannes

[Vacatures] Springbok zoekt een Projectmanager

25-07-2025 | 11:54:00
Springbok is per direct op zoek naar Projectmanager - Den Bosch

[Vacancy] Scooperz has a position for Account Director NL

25-07-2025 | 11:14:00
Scooperz is directly looking for Account Director NL - Breda (3+ years of experience)

Storytelling krijgt grotere rol in marketing

24-07-2025 | 15:44:00
Marketing draait steeds minder om cijfers en verkooppraatjes, en steeds meer om verhalen waarmee merken hun boodschap overbrengen.

[Vacatures] Lumiq zoekt een Business Development Manager

23-07-2025 | 10:16:00
Lumiq is per direct op zoek naar Business Development Manager

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.