FD: overname RTL Nederland door DPG Media bijna rond bij ACM

Effectuering overname in juni 2025?

Het Financieele Dagblad meldt dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) met een aantal toezeggingen akkoord zou gaan met de overname van RTL Nederland door DPG Media. Daarmee zou RTL Group mogelijk in juni afscheid kunnen nemen van RTL Nederland als de ACM de vergunningsaanvraag zou goedkeuren.

Gevolgen

Bij de beslissing dat een vergunning nodig is, gaf de ACM aan dat er mogelijke nadelige gevolgen van de overname voor de omvang, kwaliteit en pluriformiteit van het algemene nieuwsaanbod aan consumenten kan ontstaan. Ook marktmacht omtrent de advertentieconcentratie werd benoemd en de onderhandelingspositie tegenover bijvoorbeeld het ANP en arbeidsvoorwaarden voor journalisten in zowel vaste dienst als freelancers.

Toezeggingen; advertentiemacht geen probleem

DPG Media zou hebben toegezegd dat websites en de redacties van RTL Nieuws en Nu.nl 10 jaar lang gescheiden blijven. ACM zou bereid zijn toezeggingen te accepteren omdat RTL Nederland en DPG  Media niet helemaal in dezelfde markten actief zijn. Issues rondom de arbeidsvoorwaarden voor journalisten, contracten met het ANP en de grotere macht van Ad Alliance en DPG Media Advertising op de advertentiemarkt zouden geen belemmering vormen verder voor het afgeven van een vergunning voor de overname.

Document en hoorzitting

Het FD concludeert dit alles aan de hand van een document dat DPG Media, RTL Nederland, maar ook allerlei op de markt actieve marktpartijen hebben verkregen. Aan de hand van dit document zal een hoorzitting worden georganiseerd  door de ACM om de mening van marktpartijen te horen.

De vakbond NVJ zou niet blij zijn met de situatie omdat geen of onvoldoende afspraken over de arbeidsverhoudingen zijn gemaakt. RTL Nieuws heeft onlangs een CAO verkregen die alleen voor het kalenderjaar 2025 geldt. Het is niet duidelijk of FD Mediagroep, de holding van het FD en BNR Nieuwsradio het document ook heeft verkregen en wat de bron van het FD-artikel is.

Stichtingen

RTL Nieuws en Nu.nl zullen elk eigen stichtingen verkrijgen die bepaalde zeggenschap verkrijgen over de journalistieke identiteit van deze uitgaves; deze stichtingen zouden naar verluid geen aandeelhouder worden.

Bij DPG Media kent Trouw bijvoorbeeld de Stichting ter Bevordering van de Christelijke  Pers in Nederland (met 1 procent van de aandelen van DPG Media Nederland) die bepaalde zeggenschap heeft over de identiteit van deze krant.

Het Parool kent de Stichting Het Nieuwe Parool (voor 0,53 procent aandeelhouder van DPG Media Nederland) en de Volkskrant heeft ook een dergelijke stichting (ook 0,53 procent aandeelhouder van DPG Media Nederland). DPG Media Nederland kent ook Stichting Democratie & Media dat voor 14,27 procent aandeelhouder is van DPG Media en de onafhankelijkheid en de continuïteit van de journalistiek wil beschermen.

Lang proces

12 december 2023 kondigde DPG Media aan RTL Nederland over te nemen, waarna de ACM op 17 mei 2024 besloot dat een vergunning noodzakelijk is. Daarna meldde de ACM op 18 juli 2025 dat DPG Media een vergunning heeft aangevraagd om de overname te kunnen doorzetten.  Formeel heeft de ACM bij de vergunningsaanvraag 13 weken om te beslissen, maar bij het uitzetten van vragen wordt de klok steeds stilgezet.

Nu.nl

FD suggereert dat gediscussieerd zou zijn opdat DPG Media ten behoeve van de overname Nu.nl zou moeten afstoten. Bronnen nabij de kwestie ontkennen dat dat aan de orde zou zijn geweest, maar bevestigen de lezing van het FD.

ACM

Een woordvoerder van de  ACM bevestigt dat de ACM vertrouwelijke documenten te hebben gedeeld met relevante stakeholders waaronder DPG Media, RTL Nederland en een aantal relevante marktpartijen, die zijn uitgenodigd voor een hoorzitting. Totdat de ACM een besluit heeft genomen zal de ACM niet ingaan op inhoudelijke vragen waarbij de toezichthouder wijst op zorgvuldigheid. DPG Media wil desgevraagd niet inhoudelijk reageren.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Whazzup?! in Media #11: Stop desinformatie: zo reageren merken effectief

27-11-2025 | 09:54:00
In de 11e aflevering van Whazzup?! in Media praten Roger Verdurmen en René Zeedijk je bij over effectieve strategieën tegen desinformatie

[Vacatures] Qmusic zoekt een Video-Editor

24-11-2025 | 07:41:00
Qmusic is per direct op zoek naar Video-Editor - Amsterdam

Cosmopolitan wint goud bij Mercurs 2025

20-11-2025 | 22:30:00
Cosmopolitan (Hearst Netherlands) won goud, gevolgd door See All This (See All This Publishing) met zilver en Libelle (DPG Media) met brons.

Influencer & Content Marketing Awards 2025 | De Winnaars

20-11-2025 | 14:43:00
De prijzen bekronen onderscheidend werk in contentmarketing en influencermarketing, in zowel campagnerubrieken als bureaucategorieën.

Whazzup?! in Media #10: Is Nederland klaar voor social commerce?

20-11-2025 | 13:46:00
In de 10e aflevering van Whazzup?! in Media praten Roger Verdurmen en René Zeedijk je bij over de opkomst van social commerce in Nederland
 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Van AI-hype naar harde besluiten voor CMO’s

28-11-2025 | 11:51:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Digital Campaign Manager bij Mediaplus

28-11-2025 | 08:46:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar Digital Campaign Manager bij Mediaplus

The Fat Lady Agency of the Year op de BOCA’s 2025

27-11-2025 | 14:17:00
The Fat Lady heeft de titel Agency of the Year gewonnen bij de Belgische BOCA’s 2025. Bij de vierde editie van de BORAs, de Best of Reputations Awards won Whyte Corporate Affairs de titel Agency of the Year. Bij de 34° editie van de BOA’s, de Best of Activation Awards won Happiness Brussels de Agency of the Year Award

Sanne Houterman: Zo bouwt Cheil aan Nongshim in Europa

27-11-2025 | 14:01:23
In dit interview spreken we Sanne Houterman, Strategy Director van Cheil Benelux, over de keuzes achter die samenwerking.

Filmha.ai brengt kerstcommercial volledig tot leven met AI

27-11-2025 | 12:55:00
De studio wil met deze productie laten zien dat technologie een rol kan spelen in het ondersteunen van menselijkheid en emotie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.